تاثیر شکل سه‌بعدی DNA در درمان تومور‌های مغزی

کشف عملکرد تنظیمی سلول‌های نرمال و سالم مغز در بیان ژن NFIA می‌تواند به پزشکان در درمان تومورهای مغزی کمک کند.

کشف عملکرد تنظیمی سلول‌های نرمال و سالم مغز در بیان ژن NFIA که هم در رشد مغز سالم و هم در رشد تومور مغزی نقش دارد، می‌تواند به پزشکان در درمان تومورهای مغزی کمک بزرگی کند.

دکتر بنجامین دنین۱ می‌گوید:

مطالعه‌ی این کشف مهم با بررسی عملکرد سه عنصر تاثیر گذار در بیان ژن NFIA و نقش آن در رشد نخاع در جانوران شروع شد.

تحقیق انجام شده توسط دکتر دنین اغلب بر روی سلول‌های گلیال مغز بوده که ۷۰ ٪ سلول‌های مغز را شامل شده و نقش بسیار مهمی در پشتیبانی از عملکرد سلول‌های عصبی مغز دارند.

بیان ژن که در طی آن ژن‌ها پروتئین می‌سازند، در مراحل مختلفی تنظیم می‌شود اما محققان دقیقا نمی‌دانند که این مراحل چگونه باهم هماهنگ کار می‌کنند.دنین و همکارانش سه عنصر تاثیر گذار که شامل: بخش تقویت کننده ۲  ،عوامل رونویسی، و شکل سه‌بعدی مربوط به ‌ DNA  را مورد مطالعه قرار دادند.آن‌ها ابتدا بخش تقویت‌کننده‌ی موجود بر روی ژن را با استفاده از روشی غیر مرسوم بررسی کردند. منظور از روش غیر مرسوم این است که آن‌ها برخلاف استفاده از Bioinformatics برای تعیین بخش تقویت کننده، از جنین جوجه‌ی زنده برای تعیین این بخش در نخاع در ارتباط با بیان ژن NFIA استفاده کردند.

دنین می‌گوید:

در این سیستم ما توانایی تشخیص تقویت‌کننده‌های متعددی را در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت داشتیم که به وسیله‌ی آن توانستیم عوامل رونویسی کننده‌ی آن‌ها را که نقش تنظیمی دارند، بدست آوریم. با بررسی تصاویر سه بعدی بدست آمده از شکل DNA توانستیم به چگونگی ارتباط متقابل بخش تقویت‌کننده و عوامل رونویسی در عملکرد رونویسی ژن و در نتیجه ساخت پروتئین NFIA پی ببریم.

دنین و همکارانش این نتایج را در بخش گلیوما، یکی از شکل‌های رایج و خطرناک سرطان گسترش دادند. در این بررسی هدف محققان این بود که بدانند آیا شکل سه بعدی که یک ‌سلول طبیعی گلیال دارد، در گلیوما هم شکل می‌گیرد یا خیر. دکتر استیسی گلسگو۳ معتقد است که تحقیقات اهمیت بیان ژن NFIA را در ایجاد گلیوما اثبات کرده است. طی این تحقیق محققان متوجه شدند که ایجاد شکل سه‌بعدی دیده شده در DNA سلول‌های نرمال گلیال، در سلول‌های گلیوما نیز رخ می‌دهد. آن‌ها همچنین مشاهده کردند که با ایجاد تغییر و دستکاری در شکل سه بعدی  DNA، ژن NFIA بیان نشده و در نتیجه رشدی صورت نمی‌گیرد اما با دستکاری شکل سه بعدی  DNA در سلول‌های گلیوما، بیان ژن NFIA کاهش یافته و تکثیر سلول‌های توموری و سرطانی نیز کاهش می‌یابد.

دنین معتقد است که در نتیجه می‌توان گفت با توجه به نقش بیان ژن NFIA در رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی، این تحقیق می‌تواند در آینده زمینه را برای درمان گلیوما فراهم کند.

پی‌نوشت:

۱.Dr. Benjamin Deneen