انتشار این مقاله


آیا افسردگی مسری است؟

آیا افسردگی مسری است؟ جواب کوتاه بله است – اما به سادگی یک سرماخوردگی ساده منتقل نمی‌شود و مانند خیلی چیزها پیچیده ‌می‌باشد. افسردگی مسری است اما این چنین نیست که مثلا زمانی که دوست افسرده‌ی شما دچار افسردگی می‌شود شما هم به آن مبتلا شوید. استعداد و مقاومت شما نسبت به آن به چیزهای […]

آیا افسردگی مسری است؟ جواب کوتاه بله است – اما به سادگی یک سرماخوردگی ساده منتقل نمی‌شود و مانند خیلی چیزها پیچیده ‌می‌باشد.
افسردگی مسری است اما این چنین نیست که مثلا زمانی که دوست افسرده‌ی شما دچار افسردگی می‌شود شما هم به آن مبتلا شوید.
استعداد و مقاومت شما نسبت به آن به چیزهای مختلفی بستگی دارد: ژنتیک، تاریخ، استرس و …
اکنون چند دهه است که می‌دانیم هر دو رفتار‌های سالم و ناسالم مسری هستند – اگر دوست شما سیگار کشیدن را ترک کند، یا چاق شود، احتمال این که شما نیز اینگونه شوید زیاد است. حتی در مورد خودکشی نیز اینچنین است.

افسردگی به دنبال یک سری رفتارهای ناسالم بروز می‌کند – حرف زدن با بدبینی، انتقاد از خود و دیگران، کنسل کردن برنامه‌های گروهی، وارد شدن به پترن‌های ناسالم خواب یا غذا خوردن، یا به طور کلی عصبی یا غمگین بودن؛ و به نظر می‌رسد این رفتارها و تفکرات منفی پشت آن‌ها می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

بنابراین هم‌اتاقی یک دانشجوی دپرس و ناراحت، فرزندان والدین ناراحت، و همسران زنان و مردان غمگین نیز نشانه‌های افسردگی را از خود نشان می‌دهند.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید