انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

هوش مصنوعی هکر، درمانی جدید برای ایدز و یافته‌هایی جدید از آلزایمر


۱۵ – ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷


هوش مصنوعی رمز عبور شما را بسیار آسان‌تر حدس می‌زند

ابزاری جدید در یادگیری عمیق پسووردها را آسیب‌پذیرتر کرده است.
ابزاری جدید در یادگیری عمیق پسووردها را آسیب‌پذیرتر کرده است.

اگر یک هکر دست به کار شده و بخواهد به سادگی حدس زدن پسوردتان به اطلاعات آنلاین شما دسترسی پیدا کند، احتمالاً در کمتر از یک ساعت مغلوب خواهید شد. خبرهای بدتری هم وجود دارد: دانشمندان با در اختیار گرفتن قدرت هوش مصنوعی برنامه‌ای را درست کرده‌اند که در ترکیب با ابزارهای موجود، توانسته رمز عبور یک چهارم از ۴۳ میلیون پروفایل لینکداین (LinkedIn) را درست حدس بزند.

مطالعه‌ای جدید طرز فکر دانشمندان نسبت به آلزایمر را تغییر داده است

تنگل‌های پروتئین تائو (سبز) در سلول مغزی فردی مبتلا به آلزایمر (SCIENCE SOURCE)

چگونه ApoE4 کار کثیفش را انجام می‌دهد؟ از سال ۱۹۹۳، زمانی که این متغیر از ژن آپولیپوپروتئین E به عنوان عامل افزاینده‌ی خطر اشکالی از بیماری آلزایمر شناسایی شد، محققان ارتباطات آن را با بتا-آمیلوئید، متهم نقش اول آلزایمر مورد بررسی قرار دادند. این قطعه‌ی پروتئینی پلاک‌هایی خارج سلولی شکل می‌دهد که می‌توانند سیگنال‌های مغزی را مختل کرده و نورون‌ها را به نابودی بکشانند. با این توصیفات، یکی از نظریه‌پردازان اصلی (David M. Holtzman) که گفته بود ApoE4 پاتولوژی آمیلوئید را بدتر می‌کند همه‌ی همکارانش را متعجب کرد؛ او نشان داد که سمی‌ترین اثرات این ژن شاید در نتیجه‌ی پاسخ ایمنی آسیب‌رسانی به پروتئینی متفاوت (tau) باشد.

مایع منی انسان می‌تواند میزبان ۲۷ ویروس مختلف باشد

(Eraxion/iStockphoto)

وقتی دانشمندان کشف کردند که ویروس زیکا می‌تواند تا شش ماه در مایع منی انسان زنده بماند، افراد در معرض خطر، به‌ویژه آن‌هایی که قصد فرزندآوری داشتند، بسیار ترسیدند. اکنون دانسته‌های ما از توان انتقال جنسی این ویروس تا ۴۱ روز خبر می‌دهند. اخیراً یافته‌های متاآنالیز یا مرور نظام‌مندی جدید حاکی از آن است که ۲۶ ویروس دیگر نیز می‌توانند در مایع منی (سِمن) انسان زنده بماند و جریان خون را عفونی کند. این ویروس‌ها شامل ابولا، HIV، هپاتیت ب و هرپس می‌شوند.

تریلوبیت عظیم در مزرعه‌ی ذرت!

(ANGIE TREINEN)

کشاورزی اهل ویسکانسین مزرعه‌ای را با تم علمی پرورش داده است؛ پس از بازدید از موزه‌ی زمین‌شناسی دانشگاه ویسکانسین در مدیسون، Angie Treinen، طرح مزرعه‌ی ذرت خود را شبیه قدیمی‌ترین تریلوبیت درآورد. از سر تا دم این تریلوبیت ۱۴۶ متر فاصله وجود دارد.

قرص روزانه‌ی جدید برای درمان ایدز

مدل مولکولی داروی آنتی‌ویرال دولوتگراویر

دول کشورهای آفریقای جنوبی و کنیا به زودی قادر خواهند بود افراد آلوده به HIV را برای یک سال با قرصی حاوی ترکیبی از سه داروی آنتی‌ویرال و با قیمت ۷۵ دلار درمان کنند. جزء اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این قرصد جدید را دولوتگراویر تشکیل می‌دهد؛ این داروی ضدویروسی امنی است که آنزیم اینتگراز HIV را مهار می‌کند. با این حال پرداخت هزینه‌ی این دارو برای کشورهای فقیر و متوسط درآمد دشوار بود. هزینه‌ی سالانه‌ی این قرص جدید در یک سال که توسط سازندگان داروهای ژنریک توسعه داده شده، ۲۵ دلار کمتر از ارزان‌ترین ترکیب سه دارویی مشابه است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید