انتشار این مقاله


عوارض سرطان: مشکلات حافظه و تمرکز

مشکلات تمرکز و حافظه از عوارض برخی سرطان‌ها و درمان‌شان می‌باشد.

داشتن مشکلات حافظه و تمرکز (که گاهی اوقات به عنوان مه‌ ذهنی و مغز شیمیایی توصیف می‌شود) به نوع درمان، سن و دیگر فاکتورهای مرتبط با سلامتی بستگی دارد. درمان‌های سرطان نظیر شیمی‌درمانی ممکن است موجب دشواری در تفکر، تمرکز یا به‌یادآوری شود. برخی از انواع درمان‌های زیستی و پرتودرمانی می‌توانند چنین تأثیراتی بر مغز داشته باشند.

مشکلات شناختی ممکن است در شروع یا پس از درمان سرطان شروع شوند. برخی افراد متوجه مشکلات کوچکی مثل اندکی مشقت در به‌یادآوری موضوعات می‌شوند؛ درحالی که دیگران مشکلات حافظه و تمرکز بسیار بزرگتری دارند.

پزشک علائم شما را ارزیابی کرده و راه‌هایی برای مدیریت و یا درمان این مشکلات توصیه می‌کند. درمان شرایطی نظیر تغذیه‌ی نامناسب، اضطراب، افسردگی، خستگی و بی‌خوابی نیز کمک‌کننده خواهد بود.


مجموعه مقالات مرتبط: عوارض سرطان


راه‌هایی برای مدیریت مشکلات حافظه و تمرکز

درصورت وجود دشواری در تفکر، تمرکز و به‌یادآوری، اطلاع دادن به تیم‌درمانی بسیار مهم می‌باشد. راه‌کارهای زیر برای مدیریت مشکلات کمِ حافظه و تمرکز سودمند می‌باشد:

داشتن برنامه‌ی روزانه: کارهایی که نیاز به بیشترین تمرکز را دارند در وقتی از روز که احساس بهتری دارید انجام دهید. استراحت اضافی و خواب کافی در شب داشته باشید. اگر در طول روز نیاز به استراحت داشته باشید، چرت‌های کوتاهی که کمتر از یک ساعت باشند، بهترین هستند. چرت‌های طولانی‌تر خواب شبانه را دشوار می‌سازند. برنامه‌ی روزانه‌تان را به حالت روتین در بیاورید.

ورزش دادن به بدن و ذهن: ورزش به کاهش استرس و احساس هشیاری کمک می‌کند. همچنین ورزش موجب ترشح هورمون اندورفین می‌شود که به عنوان «ماده‌ی شیمیایی احساس خوب» شناخته شده و به افراد احساسی خوب می‌بخشد. جویا بشوید که کدام ورزش فیزیکی نرم برای شما مفید است. تمرین ذهن و بدن از جمله مدیتیشن یا ورزش‌های ذهنی از جمله پازل‌ها یا گیم‌ها نیز به برخی افراد کمک می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: ورزش؛ بهبود دهنده‌ی خستگی و زوال مهارت‌های شناختی ناشی از سرطان


کمک گرفتن برای به‌یادآوری موضوعات: اطلاعات مهم را یادداشت کرده و لیستی دم‌دستی داشته باشید. از برنامه‌ریز روزانه، رکوردر یا سایر وسایل الکترونیکی برای یادآوری فعالیت‌های مهم استفاده کنید. لیستی از نام‌های مهم و شماره‌های تلفن تهیه کرده و در جایی نگهداری کنید؛ اینگونه یافتن آن آسان خواهد بود.

 

 

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید