انتشار این مقاله


دیگر نگران آب شدن بستنی خود نباشید!

این بستنی‌های جدید حتی در مقابل سشوار ذوب نمی‌شوند!

بستنیِ آب‌شده از عواملی است که می تواند یک روز آفتابی دلپذیرتان را خراب کند. خوشبختانه تیمی از مهندسان ژاپنی برای این مشکل راه حلی دارند. آنچه که عجیب است این است که داستان تشکیل این نوع دسر همزمان با سونامی های عظیم و زلزله‌هایی است که ژاپن ۶ سال پیش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد. مرکز تحقیقات توسعه بیوتراپی در شهر کنازاوا، نسل جدیدی از بستنی‌های popsicle را تولید کرده است که در روزهای گرم تابستان ذوب نمی‌شوند. راز آن‌ها استفاده از مایع پلی‌فنل استخراج شده از توت‌فرنگی است. این کشف کاملاً به صورت اتفاقی یافته شده است و به عنوان تلاشی برای کمک به کشاورزان میایگی تحت تاثیر زلزله ۲۰۱۱ توکیو و سونامی که منجر به ریزش بیش از حد در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما شد، آغاز شد. این حوادث به کشاورزی محله بخصوص مزرعه توت فرنگی آسیب فراوانی وارد کرد. محققان برای شروع دوباره صنعت و استفاده از میوه‌ها، از یک سرآشپز خواستند تا با استفاده از پلی‌فنول توت‌فرنگی‌ها، شیرینی جدیدی درست کند. 


مقاله‌ی مرتبط: ماده‌ای در توت‌فرنگی وجود دارد که می‌تواند به بهبود آلزایمر کمک کند


هنگامی که سرآشپز خامه را با پلی‌فنول توت‌فرنگی مخلوط می‌کرد، خامه به شدت سفت می‌شد. این اطلاعات به تومیهیسا اوتا، استاد داروسازی در دانشگاه کنازاوا، فرستاده شد و او فکر کرد این خاصیت شگفت‌انگیز  می‌تواند برای مواد غذایی که ذوب می‌شوند، مناسب باشد. او گفت:

پلی‌فنولِ مایع دارای خواصی است که جداسازی آب و روغن از هم را دشوار می‌کند. بستنی‌های حاوی این ماده شکل خود را حفظ می کنند و دیرتر از دیگر انواع بستنی‌ها ذوب می‌شوند.

بدین ترتیب این نوع بستنی با نام popsicle تولید و در سرتاسر کنازاوا به فروش رسید بطوریکه در تابستان ۲۸ درجه سانتیگراد آنجا اثری از ذوب شدن در آن دیده نشد. محققان حتی ادعا می‌کنند که بستنی می‌تواند حرارت یک سشوار را برای مدت زمان قابل توجهی تحمل کند!

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید