انتشار این مقاله


تقرییا نيمی از سقط جنين‌ها به صورت غیر‌ایمن صورت می‌گیرد 

قوانین محدود‌کننده، وضعیت اقتصادی و سیاست‌های نظام سلامت بر آمار سقط‌های ایمن هر کشور اثر‌ مستقیم دارد.

هر‌ساله بیش از ۲۵ میلیون سقط جنین غیر‌ایمن در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. بنا به آمار WHO و مرکز Guttmacher واقع در نیویورک، سالانه ۵۵/۷ میلیون سقط جنین صورت می‌گیرد که تقریبا نیمی از آن غیر‌ایمن است. محققین، با تجزیه و تحلیل داده‌های جهانی اعلام کردند ۵۵ درصد از سقط‌های صورت گرفته در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ سقط ایمن بوده، به این صورت که از روش‌های توصیه شده‌ی سازمان بهداشت جهانی (سقط دارویی، آسپیراسیون خلاء یا اتساع و تخلیه) استفاده شده و زیر نظر یک فرد آموزش‌دیده صورت گرفته است. محققان WHO معتقدند بد‌ترین شرایط در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین وجود دارد.


مقاله مرتبط: سقط جنین


دکتر Bela Ganatra از دانشمندان WHO بیان کرد:

در کشور‌هایی با قوانین محدود‌کننده كم‌تر، وضعیت اقتصادی رو به بهبود و زیر‌ساخت‌های بهداشتی مناسب آمار سقط‌های ایمن بیش‌تر است. این نشان می‌دهد چارچوب قانونی و توسعه‌ی کل کشور در ایمنی سقط جنین نقش مهمی دارد.

نزدیک به ۳۱ درصد از سقط‌ها (حدود ۱۷ میلیون نفر) به عنوان “کم خطر” طبقه بندی شده اند. بدین صورت، سقط جنین توسط یک فرد آموزش دیده انجام شده اما با روش قدیمی؛ مانند کورتاژ تیز، یا سقط جنین از روش ایمن مانند مصرف قرص Misoprostol، اما بدون نظارت فرد آموزش دیده.
حدود هشت میلیون سقط جنین، ۱۴ درصد از کل آمار سقط‌ها، به عنوان “حداقل ایمن” طبقه بندی شده اند که توسط فرد غیرمتخصص و از روش‌های خطرناک یا تهاجمی، مانند مصرف مواد سوزاننده، قرار دادن جسم خارجی یا استفاده از “مخلوط های سنتی” انجام شده است.


مقاله مرتبط: خطر سقط جنین ناشی از عفونت باکتری لیستریا جدی است


در آفريقا، سقط‌های غیر‌ایمن با آمار بیش‌تر مرگ و میر همراه است که از عوارض سیستم بهداشتی ضعیف است.
این مطالعه در تاریخ ۲۷ سپتامبر در مجله‌ی Lancet منتشر شد. برای اطمینان از دسترسی به سقط ایمن، خصوصا در مناطق کم‌درآمد به اجرای گسترده قانون نیاز است، هم چنین لازم است روش‌های غیر‌ایمن جایگزین روش‌های ایمن شود.
افزایش دسترسی، مقرون به صرفه بودن روش‌های جلوگیری می‌تواند از بروز بارداری‌های ناخواسته و سقط جنین جلوگیری کند؛ ضرورت ایجاب می‌کند برای رسیدن به ایمنی در سقط جنین، این استراتژی را با مداخلات ترکیب کنیم.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید