انتشار این مقاله


هیچ ارتباطی بین آسم کودکان و واکسن سل وجود ندارد

پیش از این تصور می‌شد که واکسن BCG موجب بهبود وضعیت کودکان دارای آسم شود حال آن که واقعیت چیز دیگری است.

پیش از این تصور می‌شد که واکسن BCG موجب بهبود وضعیت کودکان دارای آسم شود حال آن که واقعیت چیز دیگری است.

آسم در دوران کودکی یکی از چالش‌های بهداشت عمومی در ایالت کبک کانادا و سرتاسر دنیاست؛ اگرچه مکانیسم‌های دخیل در ایجاد آسم در کودکان به طور کامل شناسایی نشده‌اند، به نظر می‌رسد که نتایج برخی بررسی‌ها واکسن BCG  را که برای پیشگیری از سل استفاده می‌شود، توصیه می‌کنند و احتمال می‌رود که اثر محافظتی بر روی کودکان در برابر آسم داشته باشد.
به هرحال هیچ‌گونه شواهد موافق یا مخالف با این فرضیه تاکنون پیدا نشده است. گروهی از محققان در مؤسسه INRS بزرگ‌ترین مطالعه روی این موضع را تا به امروز انجام دادند. نتیجه چه بود؟ هیچ ارتباطی بین واکسن سل و آسم کودکان یافت نشد.
این بررسی که بر روی یک نمونه بزرگ از جمعیت کبک انجام شد، در ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده است.


مقاله مرتبط: پیش بینی بیماری سل در کودکان


تیم تحقیقاتی اطلاعاتی را از ثبت‌نام‌کنندگان و آرشیو کمپین واکسن BCG که از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴ در کبک برگزار شده بود جمع‌آوری کرد. ترکیب این اطلاعات با برخی از دیگر داده‌های سلامت عمومی راجع به آسم که از منابع قابل اعتماد به دست آمده بودند و بهره‌گیری از یک نظرسنجی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد عوامل خطرزا، آ‌ن‌ها قادر به بررسی وجود هر گونه ارتباط بین واکسن BCG و آسم با دقت بالا بودند.

دکتر ماری کلود روسو (Marie Claude Rousseau) از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید:

به ندرت رخ می‌دهد که فهرست واکسیناسیون کل جمعیت را پوشش دهد؛ به خصوص در آمریکای شمالی. دکتر آرماند فراپیر (Armand Frappier) مسئولیت مبارزه با سل را در کبک به دست گرفت و چشم‌انداز سلامت عمومی را حدس زد. اطلاعاتی که او جمع‌آوری کرد و برای آیندگان حفظ کرد به طور فوق‌العاده‌ای برای مطالعات اپیدمیولوژیک مفید هستند.


مقاله مرتبط: ژن‌درمانی روشی برای خاموش کردن علایم آسم!


دکتر روسو خاطرنشان کرد که این بررسی بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون بر روی ارتباط واکسیناسیون و آسم انجام شده است. همچنین طیف وسیعی از مخالفان را اضافه می‌کند و نیز عواملی که ممکن است به طور دیگری یافته‌ها را تحریف کنند. نویسندگان این پژوهش نتیجه گرفته‌اند که زمان آن رسیده تا برای یافتن دلایل آسم کودکان و پیشگیری از آن توجه خود را به جای دیگری معطوف کنند.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید