انتشار این مقاله


در ژاپن، مرغ‌ها مهندسی ژنتیکی شده‌اند تا تخم‌هایی بگذارند که با سرطان مبارزه می‌کند

محققان ژاپنی مرغ‌هایی مهندسی شده پروش داده‌اند تا تخم مرغ‌هایی که حاوی مواد دارویی مخصوص هستند، بگذارند.

تخم مرغ‌های مهندسی ژنتیک شده بهتر از تخم مرغ‌های طلایی هستند

مردم اغلب در مورد مقدار کلسترول دریافتی از خوردن مقدار زیاد تخم مرغ، هشدار داده می‌شوند. ولی جه بسا که فواید بیشماری همچون داروهایی که با سرطان، هپاتیت و دیگر بیماری‌ها مقابله می‌کنند، در تخم مرغ وجود داشته باشد. محققان ژاپنی از مرکز جهانی تکنولوژی و دانش پیشرفته صنعتی (AIST) با موفقیت مرغ‌هایی مهندسی ژنتیک شده پروش داده اند تا تخم مرغ‌هایی که حاوی مواد دارویی مخصوص هستند، بگذارند.

با استناد بر گزارشی از The Japan News، محققان AIST سلول‌های جنسی مرغ را بصورت ژنتیکی وادار به ساختن نوع خاصی از پروتئین که مربوط به دستگاه ایمنی بنام اینترفرون بتا بود، کردند.

بررسی شده که این پروتئین در درمان سرطان پوست و هپاتیت موثر است. سلول‌های دست کاری شده برای بارور کردن تخم مرغ‌هایی که به جوجه نر تبدیل می‌شوند، استفاده می‌شوند.


مقاله مرتبط: مهندسی ژنتیک چیست؟


دارو‌های ارزان‌تر

اکنون، شرکت Cosmo Bio در توکیو که با همکاری محققان AIST و سازمان جهانی غدا و کشاورزی در Ibaraki Prefecture، سه مرغ دارند که هریک یا دو روز تخم می‌گذارند. سفیده این تخم مرغ‌ها حاوی اینترفرون بتا است.

چرا چنین مراحل خسته کننده ای را طی کنیم؟ هدف این پروژه، کاهش بالقوه هزینه‌های ساخت دارو بود. Hironobu Hojo پروفسور دانشگاه اوساکا به The Japan News می‌گوید:

این نتیجه‌ای است که ما امیدواریم به گسترش تولید دارو‌های ارزان منجر شود. در آینده، ضروری است که به دقت ویژگی مواد تشکیل دهنده این تخم مرغ‌ها آزمایش شوند و سلامت آن‌ها به عنوان محصول دارویی مشخص شود.

این تنها یک مثال از چگونگی بازسازی صنایع مخصوصا مراقبت بهداشتی توسط روش دست‌کاری ژن است. بقیه مشغول بکار گیری روش ویرایش ژن مانند CRISRR، مستقیما برای سلول‌های سرطانی یا بیماران هستند. تولید دارو‌های ارزان از تخم مرغ  یکی از روش‌های ممکن و البته خلاقانه است.

با حرکت روبه جلو، محققان برنامه ریزی کردند تا روی تثبیت کردن مقدار اینترفرون بتا تخم مرغ‌ها کار کنند تا از هر تخم مرغ از چند میلی‌گرم تا ۱۰۰ میلی‌گرم اینترفرون تولید کنند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید