انتشار این مقاله


مزایای کرایوتراپی (سرما درمانی) چیست؟

کرایوتراپی درمانی است مبتنی بر استفاده از دمای انجماد و یا نزدیک به انجماد.

نشستن در یک مخزن سرد ممكن است کار عجیبی باشد. اما این کار که کرایوتراپی نامیده می‌شود، کاربرد زیادی دارد .بعضی از افراد ادعا دارند که سرمای شدید می‌تواند سلامت ذهنی و جسمی و حتی طول عمر را بهبود بخشد. اما علم چه می‌گوید؟
کرایوتراپی یک روند جدید درمانی است. بنابراین پزشکان به طور کامل مزایای بالقوه و خطرات این فرایند را نمی‌دانند.
در این مقاله، ما برخی از مزایای احتمالی کرایوتراپی و همچنین سایر مواردی که باید در مورد آن اطلاع داشت را بررسی می‌کنیم:

 کرایوتراپی:

کرایوتراپی درمانی است مبتنی بر استفاده از دمای انجماد و یا نزدیک به انجماد. از آن جا که کرایوتراپی نوعی درمان جدید است، برخی از مزایای بالقوه ی آن هنوز ثابت نشده است.

آشناترین فرم کرایوتراپی شامل نشستن در یک محفظه ی کرایوتراپی به مدت ۵-۳ دقیقه است. دربعضی از افراد کرایوتراپی تنها در منطقه‌ای از صورت فرد استفاده می‌شود. در برخی دیگر یک میله‌ی کرایوتراپی برای مناطق خاص مانند یک قسمت دردناک استفاده می‌شود. همچنین برای خنثی کردن زگیل یا سلول‌های سرطانی می‌توان بهره برد.
این کار اگرچه در ابتدا ناخوشایند است، اما با هر مرتبه درمان بهتر می‌شود، زیرا بدن به دمای پایین عادت می‌کند و به طور کلی بی‌خطر است، اما مهم است که قبل از آن با پزشک مشورت شود. زنان باردار، کودکان، افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد مبتلا به بیماری قلبی نباید کرایوتراپی کنند. کرایوتراپی طولانی مدت و بیش از چند دقیقه می‌تواند مرگبار باشد.

مزایای کرایوتراپی:

۱. تسکین درد و التیام عضلات

کرایوتراپی می‌تواند به درد عضلانی، همچنین برخی اختلالات مفصلی و عضلانی مانند آرتروز کمک کند. همچنین می‌تواند باعث التیام آسیب‌های ورزشی شود. پزشکان استفاده از یخ را برای عضلات آسیب دیده و دردناک توصیه می‌کنند. انجام این کار باعث افزایش گردش خون پس از برداشتن یخ می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد نشان داد که با کرایوتراپی درد آرتریت روماتوئید تسکین می‌یابد. این تحقیق نشان داد کرایوتراپی با یخ می‌تواند درد عصلانی تمرینات شدید را کاهش دهد. البته همه مطالعات از نقش کریوتراپی در التیام عضلات حمایت نمی‌کنند و در برخی موارد علایم بهبودی مشاهده نمی‌شود.

۲. کاهش وزن

کرایوتراپی به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود، اما می‌تواند این روند را پشتیبانی کند. زیرا در تئوری، سرما باعث سوخت وساز بیشتر برای گرم کردن بدن می‌شود و به لاغری کمک می‌کند. چون کرایوتراپی در تسکین و التیام عضلات به کار می‌رود، در نتیجه افرادی که نمی‌توانند فعالیت ورزشی داشته باشند این نوع کاهش وزن برای آن‌ها کارآمد و مفید است.

۳. کاهش التهاب

التهاب یکی از راه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن عفونت را کنترل می‌کند. گاهی اوقات سیستم ایمنی بیش از حد واکنش پذیر می‌شود. التهاب مزمن با مشکلات سلامتی مانند سرطان، دیابت، افسردگی، زوال عقل و آرتریت در ارتباط است. به همین ترتیب، کاهش التهاب نیز می‌تواند سلامت کلی را بهبود بخشد و خطر بیماری های متعدد مزمن را کاهش دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که کرایوتراپی می‌تواند التهاب را کاهش دهد. با این حال، بیشتر تحقیقات روی موش‌ها انجام شده است، بنابراین برای تایید داده‌ها، تحقیقات بیشتری در مورد افراد مورد نیاز است.


مقاله مرتبط: چگونه التهاب در مغز منتشر می‌شود؟


۴. جلوگیری از زوال عقل (جنون)

اگر کرایوتراپی التهاب را کاهش دهد، همچنین می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. یک مقاله در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد کرایوتراپی قادر به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در ارتباط با زوال عقل و اختلال شناختی ملایم می‌باشد.

۵. پیشگیری و درمان سرطان

از آن جا که کرایوتراپی کل بدن ممکن است التهاب را کاهش دهد، همچنین خطر ابتلا به سرطان را نیز می‌تواند کاهش دهد. کرایوتراپی پزشکی یک درمان معتبر برای انواع خاصی از سرطان است و نمی‌تواند در همه‌ی سرطان‌ها کاربرد داشته باشد از این روش برای حذف سلول‌های سرطانی از روی پوست یا گردن رحم استفاده می‌شود.

۶. کاهش اضطراب و افسردگی

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد که در یک سوم افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، کرایوتراپی علائم را حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

۷. بهبود علائم اگزما

بیماری مزمن التهابی پوست که به نام اگزما شناخته می‌شود، می‌تواند موجب خارش پوست خشک شود، در مطالعه‌ای پس از قطع دارو و استفاده از کرایوتراپی، متوجه بهبود علایم اگزما شدند، اما برخی افراد از سرمازدگی مناطق کوچکی از پوست شکایت داشتند.

۸. درمان سردردهای میگرنی

کرایوتراپی هدفمند که بر روی گردن متمرکز است، ممکن است به جلوگیری از سردرد میگرنی کمک کند. در یک مطالعه درسال ۲۰۱۳، محققان، کریوتراپی را در ناحیه‌ی گردن افراد مبتلا به میگرن اعمال کردند. این درمان درد را کاهش داد اما از بین نبرد.

شواهد نشان می دهد که کرایوتراپی ممکن است عوارضی از جمله  پیری پوست داشته باشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا استفاده از کرایوتراپی به صورت دقیق و موثر مشخص شود.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید