انتشار این مقاله


اولین دستگاه «پانکراس مصنوعی» مورد تأیید قرار گرفت!

سازمان غذا و دارو آمریکا دیوایس پزشکی جدیدی تحت عنوان MiniMed 670G را مورد تأیید قرار داده است. این دستگاه به عنوان اولین پانکراس مصنوعی شناخته می‌شود. با دکتر مجازی همراه باشید. این دستگاه برای افرادی با بیماری دیابت نوع یک که بالاتر از ۱۴ سال دارند تأیید شده است. این دیوایس به‌وسیله کنترل و […]

سازمان غذا و دارو آمریکا دیوایس پزشکی جدیدی تحت عنوان MiniMed 670G را مورد تأیید قرار داده است. این دستگاه به عنوان اولین پانکراس مصنوعی شناخته می‌شود. با دکتر مجازی همراه باشید.

این دستگاه برای افرادی با بیماری دیابت نوع یک که بالاتر از ۱۴ سال دارند تأیید شده است. این دیوایس به‌وسیله کنترل و ماتینورینگ خودکار قند خون فرد میزان نیاز به انسولین را محاسبه کرده و مقدار مورد نیاز را به فرد تزریق می‌نماید.

دیابت نوعی بیماری مرتبط با سیستم متابولیک بدن بوده که در آن امکان پردازش و جذب گلوکز در خون کاهش می‌یابد. دیابت نوع یک، به طور عمده ناشی از پاسخ‌های خود‌ایمنی بدن در برابر سلول‌های تولید‌کننده انسولین در پانکراس ایجاد می‌گردد. انسولین سبب افزایش نفوذ‌پذیری غشاء سلول‌های بدن به گلوکز می‌شود.

بنا بر آمار منتشر شده در حددو ۱.۲۵ میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ می‌باشند. این بیماران به طور عمده از تزریقات مکرر انسولین به‌منظور متعادل ساختن سطح گلوکز خون خود استفاده می‌کنند. برخی نیز با خرید دستگاه مانیتورینگ گلوکز، غلظت آن را در جریان خون خود بررسی می‌نمایند. این دستگاه به بیماران در بررسی سطح قند خون خود کمک می‌کند.

این در حالیست که دستگاه MiniMed 670G، به عنوان سیستمی «hybrid closed loop» اولین نمونه در نوع خود بوده و توانایی انجام هر دو فعالیت ذکر شده را دارد. (مانیتورینگ غلظت گلوکز و تزریق انسولین مورد نیاز)

بنا بر گزارشات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، این دستگاه سطح گلوکز خون را در هر ۵ دقیقه اندازه‌گیری کرده و بر اساس نتایج به دست آمده میزان ورودی انسولین به بدن بیمار را تنظیم می‌نماید. با این حال می‌توان میزان دریافت انسولین را پیش از دریافت وعده غذایی، به صورت دستی نیز کنترل نمود.

بررسی کلینیکال دستگاه MiniMed 670G بر روس ۱۲۳ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱، منجر به هیچگونه نتایج غیرمنتظره‌ای نشده و بر همین اساس FDA اظهار داشت: «ریسک استفاده از این دستگاه تنها ممکن است به مواری همچون هیپوگلیسمی (کاهش سطح گلوکز خون)، هایپرگلیسمی (افزایش سطح گلوکز خون) و عارضه‌های پوستی در محل اتصال دستگاه به بدن شامل قرمزی و خارش محدود گردد.»

با تأیید دستگاه توسط FDA شرکت Medtronic قصد انجام آزمایشات تکمیلی بر روی دستگاه خود دارد. همچنین تلاش‌های دیگری مبنی بر ممکن ساختن استفاده از این دستگاه در کودکان ۷ تا ۱۴ سال نیز انجام پذیرفته است.

دکتر Francine Kaufman مسئول ارشد اجرایی در گروه دیابت شرکت Medtronic اظهار داشت:

گروه‌ ما ملزم به تجاری‌سازی این دستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

تصویر موجود در عنوان مطلب نمونه منتشر شده از ظاهر دستگاه MiniMed 670G است.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید