انتشار این مقاله


خارش ژوک

خارش ژوک در افرادی که زیاد عرق می‌کنند، مانند ورزشکاران و نیز در افرادی که اضافه وزن دارند، رخ می‌دهد.

نگاه کلی

خارش ژوک عفونتی قارچی می‌باشد که پوست نواحی ژنیتال، طرف داخل ران و باسن را درگیر می‌کند. خارش ژوک سبب جوش‌هایی خارش‌دار، قرمز، و اغلب حلقوی شکل در این نواحی گرم و مرطوب از بدن می‌شود.

خارش ژوک در افرادی که زیاد عرق می‌کنند، مانند ورزشکاران و نیز در افرادی که اضافه وزن دارند، رخ می‌دهد.

این بیماری گرچه اغلب ناخوشایند و اذیت کننده است اما خطرناک نمی‌باشد. تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه ران و استفاده از داروهای ضدقارچی معمولاً برای درمان خارش ژوک کافی هستند.

علائم

خارش ژوک معمولاً با یک ناحیه قرمز در پوست شروع می‌شود که از چین کشاله ران و به شکل هلال ماه به نواحی بالاتر ران می‌رود. لبه‌ی ناحیه درگیر ممکن است متشکل از یک خط تاول کوچک و برآمده باشد. این راش اغلب خارش یا سوزش دارد، و پوست ممکن است پوسته پوسته شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر راش فرد پس از دو هفته برطرف نشود، فرد ممکن است نیاز به تجویز دارو داشته باشید.

دلایل

خارش ژوک توسط نوعی قارچ منتقل می‌شود که می‌تواند به طریقه فرد به فرد یا استفاده مشترک از حوله یا لباس آلوده  می‌باشد. خارش ژوک اغلب توسط همان قارچی ایجاد می‌شود که سبب بیماری پای ورزشکار می‌شود. انتشار قارچ از پا به ناحیه ران شایع می‌باشد.

عوامل خطرزا

ارگانیسم‌های ایجاد کننده خارش ژوک در نواحی مرطوب و بسته رشد می‌کنند. افرادی با ویژگی‌های زیر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا قرار دارند:

  • مردان
  • نوجوانان یا افراد جوان
  • افرادی که از لباس‌ زیر تنگ استفاده می‌کنند
  • افراد با اضافه وزن
  • افرادی که به شدت عرق می‌کنند
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • افراد دیابتی

تشخیص

در بیشتر موارد پزشک این بیماری را با نگاه به ظاهر به راش تشخیص می‌دهد. اگر تشخیص قطعی نباشد، پزشک ممکن است از پوست نمونه برداری کرده و آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

درمان

برای موارد خفیف خارش ژوک پزشک پماد، لوسیون، پودر یا اسپری ضدقارچ تجویز خواهد کرد. راش ممکن است به سرعت با این درمان‌ها برطرف شود.

اگر فرد دچار بیماری پای ورزشکار نیز باشد، باید درمان آن همزمان با درمان خارش ژوک انجام گیرد. این عمل خطر عود بیماری را کاهش می‌دهد. اگر خارش ژوک شدید باشد یا به درمان با داروهای فوق الذکر جواب ندهد، فرد به کرم‌ها یا پمادهای قوی‌تر یا حتی قرص‌های ضدقارچ نیاز خواهند داشت.

 

 

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید