انتشار این مقاله


سومین نوع دیابت و عدم آگاهی مردم از آن

دیابت نوع ۳ نیز وجود دارد و شایع تر از چیزی است که فکر می کنید.

تا به امروز دیابت را به ۲ نوع متفاوت تقسیم می کردند درحالیکه نوع سومی نیز وجود دارد که بسیار مهم است. این نوع از دیابت به تازگی یافته شده است و بسیار شایع تر از آن چیزی است که مردم فکر می کنند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که به علت عدم آگاهی از این نوع دیابت، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۳c همزمان با دیابت نوع ۲ بطور اشتباه تشخیص داده شده اند. درنتیجه درمان نادرستی نیز صورت گرفته است. با توجه به مقاله ای در ژورنال Diabetes Care، تنها ۳ درصد از مبتلایان به دیابت نوع ۳c به درستی تشخیص داده شده اند.

یک مطالعه دیگری به طور جداگانه نتیجه گیری کرده است که در هر جای دنیا ۵ تا ۱۰ درصد از تمام بیماران دیابتی در جمعیت غربی نوع ۳c وجود دارد. این بدان معنی است که میلیون ها نفر در سراسر دنیا با این بیماری زندگی می کنند و واقعا از وجود آن آگاهی ندارند.

یکی از محققان به نام اندرو مک گاورن از دانشگاه Surrey توضیح می دهد که درمان دیابت ۳c بسیار دشوار است. این نوع دیابت نه تنها باعث کاهش توانایی لوزالمعده در تولید انسولین می شود، بلکه باعث جلوگیری از تولید آنزیم های کلیدی هضم غذا می شود.

در افرادی با دیابت نوع ۳c کنترل قند خون به میزان ۲ برابر نسبت به مبتلایان دیابت نوع ۲ ضعیفتر است. آنها همچنین ۵ الی ۱۰ بار، بسته به نوع صدمه و بیماری پانکراس، به انسولین بیشتری نیاز دارند.

این مطالعه عدم آگاهی از این بیماری را نه تنها در جامعه عمومی بلکه در حوزه زیست پزشکی را نشان می دهد. برای چندین دهه دیابت نوع ۱ و ۲ دو نوع اصلی دیابت و بقیه زیرگروهی از آن ها بودند. این زیرگروه ها یا اغلب تشخیص داده نمی شدند و یا آنقدر متمایز نبودند تا جلب توجه کنند. در ادامه به توضیح مختصری از انواع دیابت ها می پردازیم؛

دیابت نوع ۱

بسیار نادر است. زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به پانکراس حمله کرده و سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس را از بین ببرد. بدون انسولین کافی، سطح قند خون بدن نمی تواند کنترل شود. به نظر می رسد این وضعیت خودایمنی منشا ژنتیکی دارد.


مقاله مرتبط: دیابت نوع ۱


دیابت نوع ۲

 بسیار شایع است. وقتی بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و یا زمانیکه سلول های بدن به انسولین واکنش نشان نمی دهند، چیزی به نام مقاومت به انسولین ظاهر می شود. بار دیگر سطح قند خون نمی تواند کنترل شود. با این حال بر خلاف نوع ۱ تحت تأثیر وزن، سن و ژنتیک قرار می گیرد.


مقالات مرتبط:


دیابت حاملگی

دیابت بارداری که به علت بارداری رخ می دهد موقتی است و با مقاومت به انسولین ارتباط دارد.

Gestational diabetes


مقاله مرتبط:دیابت حاملگی


دیابت نوع ۳c

اغلب از طریق آسیب به پانکراس توسط التهاب مزمن، رشد سرطانی، و یا جراحی های موضعی ایجاد می شود. زمان بین وقوع و ظهور علائم اغلب سالها است. به این معنی که حتی اگر بیماری درست تشخیص داده شود، درمان به تاخیر افتاده است.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید