انتشار این مقاله


گوشی‌های هوشمند خواب نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهند

نوجوانان کمتراز گذشته می خوابند، آنها تایم خواب خود را به خاطر کار بیشتر با گوشی ها و تبلت هایشان کمتر کرده‌اند.

نوجوانان کمتراز گذشته می خوابند، آنها تایم خواب خود را به خاطر کار بیشتر با گوشی ها و تبلت هایشان کمتر کرده‌اند.

متخصصان می‌گویند نوجوانان به حداثل نه ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا بتوانند در طول روز عملکردی فعال و خلاق داشته باشند.هر چیزی به جز این می‌تواند موجب خواب آلودگی و چرت های روزانه، آسیب به برنامه‌های کلاسی و فعالیت‌های روزانه بشود.

تحقیقات انجام شده و نتایج آن

در مواجهه با حواس‌پرتی های وسوسه انگیز متعدد نوجوانان امروزی چند ساعت خواب مفید می‌توانند دریافت کنند؟برای یافتن پاسخ محققان در یک تحقیق طولانی‌مدت بیش از ۳۶۰۰۰۰ دانش‌آموز پایه‌های هشتم تا دوازدهم را تحت نظر قرار دادند.

در یکی از بررسی ها از دانش‌آموزان پرسیده می‌شده که به طور معمول چقدر امکان دارد که در یک شب حداقل ۷ ساعت بخوابند و در بررسی دیگر از دانش آموزان درمورد ساعتخواب آنها در یک شب معمولی پرسیده می‌شد.

محققان می‌گویند در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰% نوجوانان خواب کمتر از هفت ساعت دارند.این روند به دلیل پیدایش گوشی های هوشمند بوده که رشد ۵۸درصدی نسبت به سال ۱۹۹۱ و رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ داشته است.

“جان توینگ” پروفسور رواشناسی در دانشگاه “سن دیه گو” که از پیشگامان این تحقیق است می‌گوید:خواب نوجوانان درست از زمانی که استفاده از گوشی‌های هوشمند گسترده شد کمتر شده‌است که بسیار نگران کننده است.

در مجله “داروی‌خواب” در ۱۹ اکتبر گزارش شد که:هر چقدر که دانش‌آموزان مدت زمان بیشتری آنلاین می‌مانند  به همان میزان خواب کمتری دریافت می‌کنند.

افرادی که نزدیک به ۵ ساعت در روز آنلاین بودند در مقایسه با دانش‌‌آموزانی که به طور میانگین یک ساعت از روز را صرف اینترنت می‌کردند حدود ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به کم خوابی قرار داشتند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نور ساطع شده از صفحات گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌تواند چرخه طبیعی خواب و بیداری را مختل کند.



مقاله مرتبط:چگونه گوشی هوشمند شما موجب اختلال در خوابتان می‌شود

 

دکتر “زلاتان” پرفسور دانشگاه “لوا استیت” می گوید:بدن ما تلاش می‌کند که نیاز های خواب خود را به هر نحوی تامین کند به عبارتی خواب آلودگی در سایر قسمت های زندگی ما دخالت خواهد کرد به طوریکه نوجوانان به صورت ناخودآگاه چرت‌های طولانی تری در آخرهفته‌ها خواهند داشت و یا در کلاس درس احساس خواب آلودگی خواهند کرد.



مقاله مرتبط:گوشی‌های‌ هوشمند هوشیاری شما را کاهش می‌دهند!

راه حل پیشنهادی

از آنجاییکه گوشی‌ها و تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی قسمت مهمی از زندگی ما شده‌اند تنها راه چاره میانه‌روی است محققان در دانشگاه سن دیه گو پیشنهاد کردند که همه افراد-چه پیر و چه جوان-باید ساعات استفاده از گوشی را به دو ساعت در روز کاهش دهند.

پروفسور توینگ می گوید:با بازگو کردن اهمیت خواب برای سلامت جسم و روان،هم افراد جوان و هم افراد میانسال باید ملاحظه کنند که گوشی ها خواب آنها را مختل نکنند و همچنین سفارش کرد که به هیچ وجه از دستگاه های هوشمند خود درست قبل از خوابیدن استفاده نکنند زیرا که نور ساطع شده از آنها مانع به خواب رفتن افراد می شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید