انتشار این مقاله


مصرف روزانه‌ی آسپیرین از بروز سرطان کبد جلوگیری می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف روزانه‌ی آسپیرین احتمال بروز سرطان در بیماران مبتلا به هپاتیت را کاهش می‌دهد.

محققان معتقدند مصرف هر روز آسپیرین، خطر ابتلا به سرطان کبد را در بیماران مبتلا به هپاتیت B کاهش می‌دهد. مطالعه‌ی جدید شواهد بیش‌تری از اثرات ضد‌سرطان آسپیرین نشان می‌دهد. مصرف منظم این دارو می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد کمک کند. محققان تایوانی دریافتند؛ بیماران مبتلا به هپاتیت B، ریسک فاکتور شناخته شده برای سرطان کبد، با دریافت روزانه‌ی آسپیرین به احتمال کم‌تری به سرطان کبد دچار می‌شوند.

اخیرا دکتر Teng‐Yu Lee، محقق ارشد و از اساتید گوارش بیمارستان Taichung Veterans General تایوان، و همکارانش یافته‌های خود را در نشست ۲۰۱۷ کبد منتشر کردند. این نشست توسط انجمن آمریکایی برای مطالعه‌ی بیماری‌های کبدی در واشنگتن برگزار شد.

هپاتیت B یک عفونت کبدی ناشی از ویروس هپاتیت HBV) B) می‌باشد. این بیماری زندگی تقریبا ۲۵۷ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این ویروس در سال ۲۰۱۵، باعث مرگ ۸۸۷ هزار نفر در دنیا شد. محققان تخمین می‌زنند در ایالات متحده آمریکا بین ۸۵۰ هزار تا ۲میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B مزمن هستند.


مقاله مرتبط: چند قدم تا درمان هپاتیت B


طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن در ادامه‌ی این عفونت به سیروز کبدی یا سرطان مبتلا می‌شوند. هر ساله حدود هزار و ۸۰۰ نفر در ایالات متحده به علت بیماری‌های کبدی مرتبط با HBV می‌میرند.

درمان‌های ضد‌ویروسی به کاهش ریسک سرطان در بیماران هپاتیت B کمک می‌کنند، اما دکتر Lee و همکارانش دریافتند این درمان‌ها ریسک ابتلا به سرطان را صفر نمی‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها معتقدند درمان‌های ضد‌ویروسی برای برخی از مبتلایان هپاتیت B مناسب نیست. بنابر‌این به درمان‌های جایگزین نیاز است تا خطر ابتلا به سرطان کبد را برای این بیماران کاهش دهیم. مطالعات قبلی نشان داده‌اند آسپیرین می‌تواند موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان شود اما مطالعات اندکی اثرات این دارو بر سرطان کبد را بررسی کرده‌اند.

دکتر Lee بیان می‌کند:

ما یک مطالعه‌ی کوهورت با حجم نمونه‌ی بالا برای ارزیابی ارتباط آسپیرین با سرطان کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت B انجام دادیم.

ریسک ابتلا به سرطان کبد، بیش از یک سوم کاهش یافت

محققان از داده‌های مرکز بیمه ملی سلامت طی سال‌های ۲۰۱۲-۱۹۹۸ استفاده کردند؛ در این مطالعه، آن‌ها پرونده‌ی پزشکی ۲۰۴ هزار و ۵۰۷ نفر از بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن را آنالیز کردند. هزار و ۵۵۳ نفر از بیمارانی که حداقل ۹۰ روز قرص آسپیرین دریافت کرده و قبل از آغاز درمان سرطان کبد نداشتند، توسط محققان شناسایی شدند. هم‌چنین هیچ یک از بیماران درمان ضد پلاکتی دریافت نکرده بودند. سپس محققان طی پنج سال به بررسی میزان بروز هپاتوسلولار کارسینوما (HCC)، شایع‌ترین نوع سرطان کبد، در بیماران پرداختند.

نتایج این مطالعه نشان داد، بروز HCC در بیمارانی که به صورت روزانه آسپیرین مصرف کرده بودند در مقایسه با دریافت کنندگان سایر درمان‌ها کم‌تر بود. احتمال بروز به ترتیب، ۲/۸۶ و ۵/۵۹ درصد بود. در بررسی پنج ساله‌ی بیماران، خطر ابتلا به HCC برای بیماران مصرف‌کننده‌ی آسپیرین ۳۷ درصد کم‌تر از سایر بیماران است. تحقیقات بیش‌تری برای تایید مزایای آسپیرین برای بیماران مبتلا به هپاتیت B نیاز است دکتر Lee و همکارانش معتقدند یافته‌های آنان کاملا صحیح است.


مقاله مرتبط: سرطان کبد


دکتر Teng‐Yu Lee می‌گوید:

یافته‌های این مطالعه به متخصصین کبد برای پیش‌گیری موثر از سرطان کبد وابسته به HBV و درمان بیماران مبتلا کمک می‌کند، خصوصا بیمارانی که درمان‌های ضد‌ویروسی برایشان تجویز نشده است. ما تحقیقات آینده را دنبال می‌کنیم و امیدواریم نتایج این مطالعه تصدیق شود.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید