انتشار این مقاله


مواد شیمیایی عامل سرطان: فرمالدهید

فرمالدهید از دیگر مواد شیمیایی است که جزو ریسک فاکتورهای سرطان محسوب می‌شود.

فرمالدهید مادهٔ شیمیایی بی‌رنگ، با بوی قوی و قابل اشتعال است که به طور صنعتی تولید شده و در مصالح ساختمانی نظیر تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته سه‌لا و سایر محصولات چوبی پرسی استفاده می‌شود. علاوه بر این موارد، معمولاً فرمالدهید به عنوان قارچ‌کش، باکتری‌کش و ضدعفونی‌کننده و به عنوان ماده نگهدارنده در غسال‌خانه و آزمایشگاه‌های پزشکی کاربرد دارد. فرمالدهید همچنین به طور طبیعی در محیط‌زیست، با تجمع و تجزیه و تخریب مواد گیاهی در خاک و در طول پردازش شیمیایی طبیعی در بیشتر ارگانیسم های زنده ایجاد می‌شود. همچنین فرمالدهید یک مادهٔ احتراقی است که در دود سیگار یافت می‌شود.

افراد چگونه در مواجهه با فرمالدهید قرار می‌گیرند؟

افراد در درجهٔ اول و عمدتاً با استنشاق گاز یا بخار فرمالدهید از هوا یا با جذب مایعات حاوی فرمالدهید از طریق پوست در معرض فرمالدهید قرار می‌گیرند. کارگرانی که در کار تولید فرمالدهید یا محصولات حاوی فرمالدهید هستند – و نیز تکنسین‌های آزمایشگاه‌ها، برخی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و کارکنان غسال‌خانه‌ها ممکن است در معرض سطوح بالایی از فرمالدهید نسبت به جمعیت عمومی باشند.

جمعیت عمومی ممکن است با تنفس هوای آلوده از منابعی چون تولیدات چوب‌ پرس‌شده، دود سیگار و اگزوز ماشین‌ها با فرمالدهید مواجهه یابند. منبع بالقوهٔ دیگر مواجهه با فرمالدهید استفاده از لوازم خانگی بدون دودکش نظیر اجاق ‌گازی، اجاق هیزمی و بخاری نفتی می‌باشد.

مواجهه با فرمالدهید با چه سرطان‌هایی ارتباط دارد؟

مطالعات انجام یافته بر روی کارگرانی که در معرض سطح بالایی از فرمالدهید قرار دارند، نظیر کارگران صنایع و نگهداری اجساد، به این نتایج دست یافته‌اند که فرمالدهید موجب لوسمی میلوئیدی و سرطان‌های کمیاب شامل سرطان‌های سینوس‌های پارانازال، حفرهٔ نازال و نازوفارنکس می‌شود.

مواجهه چگونه کاهش می‌یابد؟

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده توصیه می‌کند که استفاده از لوازم آراسته با تولیدات چوبی پرسی محدود شود تا مواجهه با فرمالدهید در منازل کاهش یابد. سطوح فرمالدهید در منازل و محیط‌های شغلی می‌تواند با تهویه‌ی مطمئن و کافی، دمای معتدل و کاهش سطح رطوبت از طریق تهویه‌کننده‌های هوا و رطوبت‌سنج‌ها کاهش یابد.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید