انتشار این مقاله


آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند هندوانه بخورند؟

آیا هندوانه میوه‌ی مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت است؟ برای پاسخ این پرسش مقاله را بخوانید.

مانند همه‌ی میوه‌ها هندوانه حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است. اگر‌چه هندوانه میوه‌ی مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت است و جزء رژیم آن‌هاست. چقدر خوردن هندوانه برای این افراد به چندین عامل بستگی دارد. این افراد بایستی غذا‌های مناسب برای حفظ قند خون‌شان را بشناسند و مصرف کنند.

داشتن رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها توصیه می‌شود، اما میوه‌ها دارای قند طبیعی هستند و فرد مبتلا به دیابت بایستی در مورد مقدار میوه‌ی مصرفی آگاه باشد. یک فنجان هندوانه‌ی خرد شده ۱۲ گرم کربوهیدرات دارد. انجمن دیابت آمریکا برای وعده‌های اصلی تا ۶۰ گرم و برای میان‌وعده‌ها ۲۰ گرم کبوهیدرات توصیه می‌کند.


مقاله مرتبط: ارتباط مصرف نمک و خطر دیابت


تعیین مفید بودن یا نبودن میوه‌ها، مثلا هندوانه برای افراد دیابتی آسان نیست. در این مطالعه به مزایای تعذیه‌ای و سلامتی هندوانه و عوامل دیگری که فرد مبتلا به دیابت باید در نظر بگیرد، توجه شده است.

فواید هندوانه برای سلامتی

هندوانه یک میوه‌ی خنک و پرآب است و یک انتخاب مناسب برای تابستان. اما چه چیزی در هندوانه وجود دارد؟ هندوانه منبعی عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از جمله:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • ویتامین B1 و B6
  • فیبر
  • آهن
  • کلسیم
  • لیکوپن

ویتامین A به عملکرد صحیح قلب، کلیه‌ و ریه‌ها کمک می‌کند. هم‌چنین برای سلامت چشم مفید است. خوردن ۲۸۰ گرم هندوانه می‌تواند ۳۱ درصد از ویتامین A مورد‌نیاز روزانه را تامین کند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. سیستم ایمنی قوی می‌تواند سرما‌خوردگی و عفونت‌ها را کاهش دهد و از بروز سرطان‌ها جلوگیری کند. هر ۲۸۰ گرم هندوانه، دارای ۳۷ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه است.

رژیم غذایی با فیبر بالا موجب بهبود کار‌کرد دستگاه گوارش می‌شود، هم‌چنین باعث خروج سموم از بدن می‌شود. میوه‌ها غالبا فیبر بالایی دارند. بیش از ۹۰ درصد هندوانه آب است بنا‌بر‌این انتخاب خوبی برای افزایش آب بدن است. علاوه بر این منیزیم و پتاسیم موجب بهبود گردش خون و کار‌کرد کلیه‌ها می‌شوند. یک واحد هندوانه ۱۷۰ میلی گرم پتاسیم دارد. هندوانه دارای اسید آمینه‌ی غیر‌ضروری سیترولین است که از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند. اگر رژیم غذایی حاوی هندوانه یا عصاره‌ی این میوه باشد مانع افزایش فشار خون می‌شود.

هندوانه مانند تمام میوه‌ها مقداری قند طبیعی دارد.

مقاله مرتبط: ٩ فايده‌ى بى‌نظير مصرف هندوانه براى سلامتى


هندوانه و شاخص گلایسمیک

شاخص گلایسمیک (GI) در حقیقت درجه‌بندی مواد غذایی دارای کربوهیدرات بر اساس تاثیر‌شان بر قند خون در فاصله‌ی زمانی کوتاهی پس از خوردن است. هر‌چه سرعت تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها بالا‌تر باشد، قند خون فرد نیز زود‌تر بالا می‌رود. GI مواد غذایی، عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است. هر‌چه این عدد بالا‌تر باشد قند سریع‌تر وارد جریان خون می‌شود. در هر واحد ۱۰۰ گرمی هندوانه، شاخص GI برابر ۷۲ است. به طور کلی GI بیش از ۷۰ عدد بزرگی است. در نتیجه مبتلایان به دیابت بایستی مقدار مصرف هندوانه‌ را در نظر بگیرند. ضمنا بهتر است این بیماران هندوانه را همراه با ک چربی یا پروتئین سالم مانند آجیل و مغز‌ها مصرف کنند. با خوردن این ترکیبات افراد مدت زمان بیش‌تری احساس سیری خواهند داشت و تغییرات سطح قند خون کم‌تر خواهد بود.

سایر میوه‌های مفید برای دیابت

فرد مبتلا به دیابت باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد، حداقل ۵ واحد سهم میوه و سبزی در روز مصرف کند. چون قند میوه‌ها طبیعی است نیاز به نظارت دقیق مانند قند‌های مصنوع نیست. گر‌چه مقدار قند دریافتی از میوه‌ها مهم است و توصیه می‌شود بیش از حد میوه نخورید چرا‌که موجب افزایش سطح قند خون می‌شود. میوه‌های کم‌قند انتخاب کنید و در مصرف مایعات شیرین مانند آبمیوه و اسموتی مراقب باشید. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، هر‌چه مقدار کربوهیدرات میوه پایین‌تر باشد شاخص GI عدد کم‌تری خواهد داشت در نتیجه فرد مبتلا به دیابت می‌تواند این میوه را بیش‌تر مصرف کند. میوه‌هایی که GI پایینی دارند:

  • GI  آلو = ۲۴
  • GI گریپ فروت =  ۲۵
  • GI هلو =  ۲۸
  • GI زردآلو =  ۳۴
  • GI گلابی = ۳۷

مقاله مرتبط: ۱۰+۱ میوه‌ی کم‌قند


چشم‌انداز

هندوانه فواید زیادی برای سلامت بیمار دیابتی دارد. البته تا زمانی‌که در مصرف آن اعتدال باشد و از سایر مواد غذایی نیز مصرف شود. گفت‌و‌گو با پزشک به فرد کمک می‌کند مقدار شکر موجود در غذا‌ها را بداند و غذا‌های مناسب برای دیابت را در رژیم خود بگنجاند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید