انتشار این مقاله


موسیقی یاری‌کننده‌ی پزشکان در درمان سرطان

تحقیقی که توسط Cochrane Library منتشر شده است نشان‌دهنده‌ی تأثیر قابل‌ توجه موسیقی در کاهش اضطراب، درد، خستگی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان می‌باشد. تیم تحقیقاتی با هدایت دکتر Joke Bradt دانشیار کالج پرستاری دانشگاه Drexel به مطالعه‌ی تأثیر روش‌های درمانیِ شامل موسیقی بر وضعیت جسمی و روانی بیماران سرطانی پرداختند. دکتر […]

تحقیقی که توسط Cochrane Library منتشر شده است نشان‌دهنده‌ی تأثیر قابل‌ توجه موسیقی در کاهش اضطراب، درد، خستگی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان می‌باشد.

تیم تحقیقاتی با هدایت دکتر Joke Bradt دانشیار کالج پرستاری دانشگاه Drexel به مطالعه‌ی تأثیر روش‌های درمانیِ شامل موسیقی بر وضعیت جسمی و روانی بیماران سرطانی پرداختند.

دکتر Bradt در این خصوص بیان می‌کند:

ما متوجه شدیم که موسیقی‌تراپی به طور مشخص به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند. این یافته‌ها نقش مهمی در سلامت بیماران ایفا می‌کنند.

img_2778
شاید موسیقی و هنر آخرین چیزی باشد كه یک بیمار مبتلا به سرطان هنگام شنیدن خبر بیماریش به آن فکر می‌کند اما موسیقی می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در روند بهبود بیماری نقش ایفا کند.

در این پژوهش در مجموع ۵۲ آزمایش با مشارکت ۳۷۳۱ بیمار مبتلا به سرطان صورت گرفت. یکی از مهمترین یافته‌ها تأثیر متوسط تا زیاد موسیقی در کاهش اضطراب بیماران بود. همچنین پژوهشگران متوجه تأثیر زیاد موسیقی در کاهش درد و همینطور تأثیر قابل توجه آن در رفع خستگی و کوفتگی بیماران شدند.

تعداد تنفس و ضربان قلب بیماران به مقدار اندک کاهش یافت و فشار خون کمتری را نیز تجربه کردند. همچنین نتایج تحقیقاتِ موردی نشان‌دهنده‌ی احتمال کاهش نیاز به دارو‌های مسکن و بی‌حس‌کننده و همین‌طور کاهش طول دوره‌ی نقاهت و دوران بستری شدن می‌باشد.

در قسمت دیگری از تحقیقات مشخص شد که تأثیرات موسیقی در افزایش کیفیت زندگی زمانی که بیمار به صورت فعالانه در اجرای موسیقی شرکت می‌کندMusic) Therapy) بیشتر از حالتی است که به موسیقی‌های انتخاب شده توسط پزشک گوش می‌دهد. (Music Medicine)

با توجه به تأثیر فراوان موسیقی در فرآیند درمان، دکتر Bradt ابراز امیدواری کرد یافته‌های این پژوهش پزشکان را به استفاده‌ی بیشتر از موسیقی در فرآیند درمان بیماران سرطانی جهت بهبود وضعیت روانی و اجتماعی آنها تشویق خواهد کرد.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید