انتشار این مقاله


تاثیرات ژنتیک در درمان اختلال دوقطبی به کمک داروی لیتیوم

ژن‌های مرتبط با اسکیزوفرنی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی دلیل عدم پاسخ آن‌ها به استانداردترین درمان اختلال دوقطبی، یعنی داروی لیتیوم، است.

طبق مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه Adelaide، ژن‌های مرتبط با اسکیزوفرنی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی، دلیل عدم پاسخ آن‌ها به استانداردترین درمان اختلال دوقطبی، یعنی داروی لیتیوم است.

از سال ۱۹۵۰ لیتیوم به دلیل داشتن خاصیت تثبیت کننده‌ی خلق‌وخوی، به طور گسترده برای درمان اختلال دو قطبی مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو در درمان مانیا، افسردگی و نوسان بین این دو حالت بسیار موثر است و تمایل به خودکشی را کاهش می‌دهد.

با این وجود، این دارو فقط در ۳۰ درصد از بیماران اثر گذار است. بیش از یک چهارم بیماران هیچگونه پاسخی به دارو‌ نمی‌دهند و در سایر بیماران نیز عوارض جانبی قابل‌توجهی مشاهده می‌شود.

محققان تا کنون دلیل عدم پاسخ برخی بیماران به این دارو را نمی‌دانستند. در مطالعه‌ی منتشر شده در مجله JAMA Psychiatry، پروفسور Bernhard Baune یافته‌ی مهمی را گزارش می‌کند که می‌تواند در آینده کیفیت درمانی بیماران روانی را تغییر دهد.
محققان بیش از ۲۵۰۰ بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی را که تحت درمان داروی لیتیوم قرار گرفته بودند، از نظر ژنتیکی بررسی کردند. پروفسور Baune می‌گوید:

ما دریافتیم بیمارانی که پاسخ ضعیفی به داروی لیتیوم نشان می‌دادند همه یک نقطه‌ی مشترک داشتند: گروه بزرگی از ژن‌های مرتبط با اسکیزوفرنی.


مقالات مرتبط: ژنتیک مشترک در اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی | ژن مرتبط با ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی، رشد عصبی را تنظیم می‌کند!                


این به این معنا نیست که این بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بودند. اما اگر یک بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی دارای حجم زیادی از ژن‌هایی باشد که ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد، به داروهای تثبیت کننده خلق و خوی مانند لیتیوم پاسخ نخواهد داد.

علاوه بر این در این مطالعه ژن‌های جدیدی شناسایی شدند که مرتبط با سیستم ایمنی بوده و به نظر می‌رسد نقش بیولوژیکی مهمی در مسیرهای اثر گذاری لیتیوم دارند.

درک مکانیسم بیولوژیکی اثرگذاری داروی لیتیوم از نظر کلینیکی برای سلامت روان و درمان بیماران بسیار مهم است. پروفسور Baune می‌گوید:

این یافته‌ها قدم مهمی در زمینه‌ی روانپزشکی هستند. با کمک سایر بیومارکرها و متغیرهای بالینی، یافته‌های ما به پیش‌بینی نتیجه‌ی درمان قبل از مداخله، کمک خواهد کرد. این مطالعه همچنین برای درمان بیماران دوقطبی و سایر اختلالات روانپزشکی در آینده، سرنخ‌هایی را بوجود می‌آورد.


مقالات مرتبط: ۹ نکته برای بیماران اختلال دوقطبی | علائم ابتدایی اختلال دو قطبی که لازم است بدانید


 

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید