انتشار این مقاله


چگونه تولید واکسن، موجب جهش در ویروس آنفلوانزا می‌شود؟

روش معمول پرورش اجزای واکسن آنفلوانزا در تخم مرغ، محل اصلی هدف آنتی‌بادی در سطح ویروس را مختل می‌کند.

طبق یک مطالعه جدید از سوی دانشمندان موسسه تحقیقاتی اسکریپس (TSRI)، روش معمول پرورش اجزای واکسن آنفلوانزا در تخم مرغ ، محل اصلی هدف آنتی‌بادی در سطح ویروس را مختل می‌کند، که این به معنای تاثیرگذاری کمتر واکسن آنفلوآنزا در انسان است. نیکلاس وو ، عضو پیوسته TSRI، نویسنده اول این تحقیق ، اخیراً در مجله PLOS Pathogens منتشر کرده است که :

در حال حاضر ما می توانیم در سطح اتمی، توضیح دهیم که چرا تولید واکسن مبتنی بر تخم مرغ موجب مشکل می‌شود.


مقاله مرتبط: تاثیر واکسن آنفلوانزا بر بارداری


برای بیش از ۷۰ سال، تولید کنندگان، واکسن آنفلوانزا را از طریق تزریق ویروس آنفولانزا به تخم مرغ تولید می‌کردند. آن‌ها اجازه می‌دادند ویروس درون تخم مرغ تکثیر شود و سپس مایعات را از تخم مرغ تمیز می‌کردند تا بتوانند ویروس کافی برای استفاده در واکسن داشته باشند.
زیرگروه آنفلوانزا در این تحقیق، که H3N2 نامیده می‌شود، یکی از چندین نوع زیرگروه است که در هنگام رشد در تخم مرغ دچار جهش می‌شود و محققان می‌گویند یافته های جدید در آینده از پرونده‌های جایگزین برای رشد ویروس حمایت می‌کنند.

یان ویلسون. د. فیل، استاد زیست شناسی ساختمانی در TSRI می‌گوید:

هر گونه ویروس آنفلوانزای تولید‌شده در تخم مرغ باید با رشد در این محیط و تولید جهش سازگاری داشته باشد تا بتواند بهتر رشد کند.


مقاله مرتبط: واکسن آنفولانزا در بزرگسالان به اندازه‌ی کودکان مؤثر نیست


مطالعه جدید دقیقا نشان می‌دهد که چرا تولید مبتنی بر تخم مرغ برای سویه H3N2 ، مشکل ایجاد می‌کند. آنفلوانزا با عنوان H3N2 شایعتر شده است، دانشمندان تدوینگر واکسن فصلی آنفولانزا در تلاش‌اند تا این ویروس را مشمول واکسن قرار دهند و سیستم ایمنی بدن انسان را برای مبارزه با آن آموزش دهند. با وجود این تلاش، واکسن‌های اخیر آنفولانزا فقط ۳۳ درصد در برابر ویروس H3N2 موثر بوده‌اند.

وو از یک تکنیک تصویربرداری با وضوح بالا به نام کریستالوگرافی اشعه ایکس استفاده می‌کند تا نشان دهد که سویه H3N2 (هنگامی که در تخم مرغ رشد می‌کند) از جهش در یک پروتئین کلیدی برای اتصال بهتر به گیرنده‌ها در سلول‌های پرنده استفاده می‌کند. به طور خاص، یک جهش به نام L194P بر روی هموگلوتینین گلیکوپروتئین (HA) ویروس وجود داشت. این جهش، منطقه‌ای در پروتئین را مختل می‌کند که معمولا توسط سیستم ایمنی بدن ما شناخته می‌شود.
این بدین معنی است که یک واکسن حاوی نسخه جهش‌یافته از پروتئین قادر نخواهد بود که یک پاسخ ایمنی موثر ایجاد کند. این روند بدن را بدون محافظت در برابر سویه‌های H3N2 رها می‌کند.

در واقع، آنالیز وو نشان می‌دهد که سویه فعلی H3N2 مورد استفاده در واکسن ، پیش از این شامل این جهش خاص L194P در HA بوده است. تولید کنندگان واکسن باید به این جهش توجه کنند.
محققان می‌گویند مطالعات بیشتری برای بررسی جایگزینی سیستم مبتنی بر تخم مرغ مورد نیاز است. ویلسون گفت:

در حال حاضر روش‌های دیگری برای تولید واکسن در سلول های پستانداران با استفاده از روش های مبتنی بر سلول و واکسن‌های پروتئینی نوترکیب HA مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود:

 نیاز بزرگی به تحقیق در مورد واکسن آنفلوانزا احساس می‌شود.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید