انتشار این مقاله


میکروسکوپ مبتنی بر تلفن همراه منجر به استراتژی امکان‌پذیر برای درمان کوری رودخانه می‌شود

عفونت‌های درمان نشده در چشم می‌تواند باعث اختلال بینایی منجر به کوری شود؛ مانند عفونت کوری رودخانه

کوری رودخانه یا Onchocerciasis، نام یک بیماری‌ است که توسط نوعی کرم انگلی در آفریقا ایجاد می‌شود.

کرم (Onchocerca volvulus) به صورت لاروهای نابالغ از طریق نیش مگس سیاه آلوده به انسان منتقل می‌شود. علائم عفونت عبارتند از خارش شدید و برآمدگی‌های روی پوست. عفونت‌های درمان نشده در چشم می‌تواند باعث اختلال بینایی منجر به کوری شود.

توزیع توده‌ای Ivermectin در حال حاضر برای درمان آنکوسرسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، در صورتی که فرد میزبان یکی دیگر از کرم‌های فلیاری، Loa loa، نیز باشد، این درمان می‌تواند کشنده باشد. در مقالۀ منتشر شده در NEJM، دانشمندان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID)، بخشی از مؤسسات ملی سلامت آمریکا و سازمان‌های دیگر، توضیح می‌دهند که چگونه یک ویدیومیکروسکوپ مبتنی بر تلفن همراه می‌تواند برا آزمایش انگل L. loa در خون سریع و موثر باشد. به اين افراد اجازه می‌دهد تا از عوارض جانبي ايورمکتين محافظت شوند.


مقاله مرتبط: دانشمندان با آلوده کردن چشم توسط ویروس، روند کوری وابسته به سن را معکوس کردند!


در مطالعه جدید، از ۱۶۲۵۹ داوطلب در ۹۲ روستای کامرون که هر دو L. loa و O. volvulus به طور معمول در دسترس است، نمونه‌های خون انگشتی جمع‌آوری نمودند. سپس این نمونه‌ها برای لوآ لوآ با استفاده از لوآ اسکوپ (LoaScope)، میکروسکوپ کوچکی که در تلفن همراه جا داده می‌شود، مورد آزمایش قرار گرفت. LoaScope توسط تیمی که از محققین NIAID و دانشگاه کالیفرنیا برکلی طراحی شده، و قادر است نتایج را کمتر از ۳ دقیقه به دست آورد. داوطلبانی که آلوده نبودند یا افرادی که سطح پایین لوس آنفولانزا داشتند، درمان استاندارد ایورمکتین را به مدت ۶ روز طی کردند. داوطلبان با تعداد زیادی از انگل‌های لوآ لوآ در خون‌شان، ایورمکتین دریافت نکردند.


مقاله مرتبط: ژن‌تراپی برای درمان نابینایی چگونه عمل می‌کند؟


با استفاده از این استراتژی، ۱۵۵۲ داوطلب مطالعه موفق به درمان با ایورمکتین بدون عوارض جدی شدند. نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت کننده در اثر درمان با همین دارو عوارض جانبی خفیف داشتند. بر اساس نظر نویسندگان این مقاله، LoaScope می‌تواند یک روش ارزشمند در مبارزه با کوری رودخانه باشد، که با هدف قرار دادن عموم مردم برای درمان ایورمکتین و محافظت از بیماران آلوده به دو انگل، از عوارض ناخواسته تزریق دارو جلوگیری می‌کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید