انتشار این مقاله


نوسانات فشار خون به اندازه‌ی بالا بودن مداوم آن کشنده است

بالا و پایین شدن بیش از حد فشار خون سیستولیک می‌تواند به اندازه‌ی داشتن فشار خون بالا کشنده باشد.

بر اساس مطالعات جدید، بالا و پایین شدن بیش از حد فشار خون سیستولیک می‌تواند به اندازه‌ی داشتن فشار خون بالا کشنده باشد.

محققان بخش قلبی مرکز پزشکی Intermountain پس از بررسی مدارک پزشکی الکترونیکی، به این نتیجه رسیدند بیمارانی که فشار خون آن‌ها در دو ویزیت متوالی با فاصله‌ی نسبتا طولانی، ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر جیوه تغییر می‌کند نسبت به آنان که فشار خون آن‌ها نوسانات کمتری دارد احتمال مرگشان بیشتر است.

فشار خون سیستولیک فشاری است که با هر بار تپش قلب، بوسیله‌ی خون به دیواره‌ی رگ‌های خونی وارد می‌شود. بر اساس مطالعات انجمن قلب آمریکا، فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه است. فشار خون بالا، ۱۴۰ میلی‌متر جیوه به بالا تلقی می شود.


مقاله مرتبط: راهی بهتر برای اندازه گیری فشار خون!


Brian Clements، متخصص داخلی از بخش قلبی مرکز پزشکی Intermountain می‌گوید:

میزان فشار خون از مواردی است که ما همیشه به افراد توصیه می‌کنیم پیگیری کنند. چرا که یکی از شاخص‌های سلامت قلب، فشار خون است. نتیجه‌ی مطالعات نشان می‌دهد اگر شما طی دوره‌های زمانی طولانی فشار خون خود را کنترل نکنید یا متوجه تغییرات شدید فشار خون پس از ویزیت شوید، خود را در معرض خطر سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی، نارسایی کلیوی یا قلبی و یا حتی مرگ قرار می دهید.

blood-pressure
نوسانات فشار خون سیستولیک می‌تواند به اندازه‌ی داشتن فشار خون بالا کشنده باشد! بنابراین کنترل منظم فشار خون از نظر بالا و پایین شدن‌های بیش از حد، ضروری است

روند تحقیقات انجام شده در مورد پیامد‌های نوسانات فشار خون:

نتایج مطالعه روی نزدیک به ۱۱ هزار بیمار در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۱۷ در آناهیم، کالیفرنیا، دوشنبه ۱۳ نوامبر ساعت ۱۲:۴۵ گزارش خواهد شد.

محققان بخش قلبی مرکز پزشکی Intermountain تحقیقات خود را پس از تجزیه و تحلیل بزرگترین آزمایش بالینی فشار خون بالا با عنوان “درمان فشار خون و کاهش لیپید برای جلوگیری از حمله‌ی قلبی (ALLHAT)” شروع کردند.

آن‌ها نوسانات فشار خون سیستولیک را در سوابق پزشکی ۱۰,۹۰۳ بیمار از مراکز پزشکی Intermountain مورد بررسی قرار دادند. فشار خون این بیماران باید در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱، ۷ بار اندازه‌گیری می‌شد. پس از ثبت هفتمین تاریخ اندازه‌گیری فشار خون در سوابق پزشکی، محققان به مدت پنج سال آن‌ها را از نظر علل مختلف مرگ و میر تحت نظر قرار دادند.

دکتر Clements میگوید:

با توجه به نتیجه‌ی این تحقیقات به بیماران توصیه می‌کنیم همه‌ی اقدامات لازم برای کنترل فشار خون خود را به صورت منظم انجام دهند: غذاهای سالم مصرف کنند، به صورت منظم ورزش کنند و اگر پزشک معالج برایشان داروی فشار خون تجویز کرده، مطمئن شوند به طور منظم آنها را مصرف می‌کنند. زیرا هر بار که فشار خون از کنترل خارج شود ریسک آسیب و حتی مرگ بالا می رود.


مقاله مرتبط: درمان‌های خانگی فشارخون


علت نوسانات فشار خون سیستولیک چیست؟

طبق گفته‌های انجمن قلب آمریکا، در بیشتر افراد فشار خون سیستولیک همزمان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. زیرا با افزایش سن احتمال سفت شدن شریان‌های اصلی، ته نشین شدن رسوبات در رگ‌ها (بسته شدن عروق) و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر می‌شود.

blood-pressure-2
افراد باید هنگام کنترل فشار خون خود شرایط محیطی مناسب را ایجاد کنند تا از تاثیر متغیرهای محیطی روی میزان فشار خون اندازه‌گیری شده جلوگیری کنند.

دکتر Clements توصیه می‌کند افراد هنگام کنترل فشار خون خود شرایط محیطی مناسب را ایجاد کنند تا از تاثیر متغیرهای محیطی روی میزان فشار خون اندازه‌گیری شده جلوگیری نمایند:

  • قبل از اندازه‌گیری فشار خون به مدت ۱۵ دقیقه بنشینید یا دراز بکشید و از انجام کار‌های استرس‌زا خودداری کنید زیرا این اعمال ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد.
  • از کاف مناسب برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بیش از حد تنگ یا بزرگ نباشد.

به گفته‌ی دکتر Clements:

پس از انجام مطالعه‌ی ALLHAT ما در موقعیت منحصر به فردی بودیم زیرا مرکز پزشکی Intermountain دارای یک پایگاه اطلاعاتی غنی از سوابق پزشکی است که برای شناسایی روند و پیامد بیماری‌ها بسیار مناسب است. در این مورد، ما به دنبال شناسایی علل نوسانات فشار خون هستیم تا آن را به عنوان عامل احتمالی مرگ و میر بررسی کنیم. نتیجه‌ی این تحقیقات می‌تواند به پزشکان برای درمان بهتر بیماری‌های قلبی کمک کند.

***

بخش قلب مرکز پزشکی Intermountain بخشی از این سیستم بهداشتی است که در سالت‌لیک سیتی مستقر است و یکی از مراکز مهم قلبی و عروقی آمریکا محسوب می‌شود.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید