انتشار این مقاله


داروهای فشار خون، عملکرد عروقی را به حالت اول بر نمی‌گردانند

داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا عملکرد رگ‌ها را به طور کامل به حالت طبیعی برنمی‌گردانند.

محققان می‌گویند: درمان فشار خون بالا، آسیب‌های این بیماری را روی ریتم رگ‌ها – که به گردش خون کمک می‌کند – به طور کامل بهبود نمی‌بخشد.

سازمان جهانی سلامت می‌گوید: فشار خون بالا در ۴۰ درصد افراد بالای ۲۵ سال بروز می‌کند و ریسک فاکتور اصلی برای بیماری های قلبی، سکته و ناتوانی کلیه است.

گروهی متشکل از دانشمندان رشته‌های مختلف دانشگاه لنکستر کشف کردند که داروهای معمول که برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. فقط عملکرد رگ‌های بزرگ را به طور کامل به حالت طبیعی برمی‌گرداند، اما در مورد رگ‌های کوچک این طور نیست.


مقاله مرتبط: درمان‌های خانگی فشارخون


پروفسور آنتا استفانوسکا می‌گوید:

واضح است که داروهای معمول ضد فشار خون بالا به خوبی فشار خون را کنترل می‌کنند اما عملکرد رگ‌های کوچک را به حالت طبیعی برنمی‌گردانند.

براساس روش فیزیولوژی شبکه‌ها، محققان یک گروه متشکل از افراد بیست تا سی ساله را با دو گروه مسن‌تر با میانگین سنی ۷۰ سال مقایسه کردند. در یکی از این گروه‌های مسن افراد با فشار خون طبیعی و در گروه دیگر کسانی که داروهای فشار خون بالا مصرف می‌کردند حضور داشتند.


مقاله مرتبط: تاثیر گوجه فرنگی بر فشارخون


در گروه مسنی که تحت درمان فشار خون بالا بودند، داروها عملکرد گروهی از رگ‌ها را – از رگ های بزرگ تا آرتریول‌ها (شریان های کوچک) – به حالت طبیعی برگرداندند.

اما وقتی محققان خصوصیات حرکت غیرخطی کوچک‌ترین رگ‌های خونی را مورد بررسی قرار دادند، میان دو گروه مسن تفاوت هایی دیده می‌شد.

داروهای معمول فشار خون به خصوص در بازگرداندن پیوستگی یا قدرت تناسب بین نوسان‌های ضربان قلب، تنفس و ریتم رگی (حرکت عروق) به حالت اول ناتوان است.

به نظر می‌رسد که این موارد برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی مهم باشد. در واقع یکی از جنبه‌های افزایش سن، ضعیف شدن فیزیولوژیکی این ارتباطات – که موجب فعالیت و واکنش پذیری سیستم قلبی عروقی می‌شوند – می‌باشد.

این نتایج، نه تنها مشاهدات قبلی را مبنی بر این که افزایش سن به طور پیشرونده‌ای مکانیسم‌های مهم هماهنگی بین قلب و عروق را تضعیف می‌کند، تایید می‌کند بلکه برای اولین بار نشان می‌دهد که این روند در حضور فشار خون بالا وخیم‌تر میشود.

براساس مشاهدات فوق، داروی ضد فشار خون بالا در درمان این اشکالات عملکردی ناموفق است. متدهای جدید آنالیز چندجنبه‌ای می‌تواند برای بهینه سازی داروهایی که در آینده تولید می‌شوند مفید باشد تا بهبود عملکرد رگ‌های کوچک را نیز مورد نظر قرار دهند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید