انتشار این مقاله


پارکینسونیسم چیست؟

پارکینسونیسم به مجموعه‌ای از حرکات غیرطبیعی مانند سختی، آرامی و بی‌قراری پاها و گاها لرزش اطلاق می‌شود.

دکتر Michael S. Okun، نورولوژیست و مدیر بنیاد ملی پارکینسون، می‌گوید:

پارکینسونیسم به مجموعه‌ای از حرکات غیرطبیعی مانند سختی، آرامی و بی‌قراری پاها و گاها لرزش اطلاق می‌شود که این‌ها از ویژگی‌های کلاسیک بیماری پارکینسون نیز هستند اما می‌توانند توسط داروها و سایر اختلالات نیز ایجاد شوند. من تا قبل از این که این بیماران را ندیده بودم و به تشخیص‌ها با دقت توجه نکرده بودم هیچ فرضیه‌ای برای علت پارکینسونیسم نداشتم.

طبق گفته دکتر Okun، رئیس مرکز اختلالات حرکتی و ترمیم عصبی در دانشگاه فلوریدا، تعیین علت پارکینسونیسم با طرح رشته‌ای سوالات در ارتباط است که این سوالات با ” آیا ما فکر می‌کنیم این یک بیماری پارکینسون عادی است؟” شروع می‌شود.


مقاله مرتبط: تماشا کنید: پارکینسون


دکتر Okun ادامه می‌دهد:

اگر چه تشخیص بیماری پارکینسون باعث وحشت بیماران می‌شود؛ اما در واقع پارکیسنون یک بیماری نورودژنراتیو مغز است که به دلیل فقدان نورون‌های حاوی دوپامین و سایر سلول‌ها به وجود می‌آید. در بسیاری از افراد به آرامی پیشرفت می‌کند و عموما به خوبی به داروهایی که دوباره دوپامین را در مغز فراهم می‌آورند پاسخ می‌دهد. بعضی از بیماران که پارکینسونیسم‌شان ناشی از بیماری پارکینسون نیست هم به این داروها پاسخ می‌دهند اما این داروها بیشترین تاثیر را برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دارد.


مقاله مرتبط: امید به درمان بیماری پارکینسون بالا رفت!


طبق گفته‌های او، این که از سایر علل پارکینسونیسم جلوگیری کنیم حائز اهمیت است. این وضعیت می‌تواند به وسیله داروهای آنتی‌سایکوتیک که سطوح دوپامین در مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند ایجاد شود. مشابه همین کار را محرک‌های مانند آمفتامین‌ها و کوکائین نیز انجام می‌دهند. قطع مصرف این داروها ممکن است در بعضی از موارد باعث از بین رفتن این علائم به مرور شود. همچنین پارکینسونیسم ممکن است بر اثر جراحات پی در پی به سر یا قرار گرفتن در معرض توکسین‌های مختلف یا ضایعات مغزی نیز ایجاد شود.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید