انتشار این مقاله


استفاده از نانو ذرات طلا‌دار در ساخت دارو‌ها

محققان توانسته‌اند با ساخت نانو ذره‌ی آغشته به طلا، دارو‌‌های موثری تولید کنند.

ذرات نانو، اجزای میکروسکوپی هستند که از اتم‌ها بزرگترند ولی با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. این ذرات نسبت سطح به حجم  زیادی دارند و در همه جا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، به همین دلیل در علم نانو، مصارف زیادی دارند.

تحقیقات جدیدی که به سرپرستی دکتر  Amber Doiron از دانشگاه  Binghamton در جریان است، یکی از تحقیقات وسیع و عمیقی می‌باشد که در مورد ذرات نانو انجام شده است.


مقاله‌ی مرتبط: نوارهای تستِ نانوذرات طلا با روکش پلاتین برای تشخیص بهتر سرطان


ذرات نانو حجم گسترده‌ای از مطالعات نانو‌تکنولوژی را به خود اختصاص داده‌اند، ولی عملکرد دقیق آن بر سلامت انسان، بر عموم مردم به درستی مشخص نشده‌ است. این ذرات به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارند، در همه جا استفاده می‌شوند، به طور مثال، ذرات دارویی نانو را می توان به طور تزریقی به جریان خون تزریق کرد و یا در غذاهای مخصوص به بیماران خوراند. در آینده‌ای نزدیک از این ذرات در تصویر برداری پزشکی و داروهایی برای درمان سرطان استفاده خواهد‌ شد.

Doiron و همکارانش اثرات ذرات نانوی آغشته به طلا را به یک سلول زنده تزریق کرده و تاثیرات آن‌ را بررسی کردند. نتایج نشان داد که این ذرات بر سلول اثر دارند، به‌شرطی که اندازه‌ی آن‌ها در محدوده‌ی مشخص باشد. مناسب‌ترین اندازه‌ی ذرات نانو برای مصارف پزشکی، حدود ۲۰ نانو‌متر است. اندازه‌های بزرگتر یا کوچکتر از ۲۰ نانومتر، عمل‌کرد طبیعی سلول را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: استفاده از نانوذرات برای درمان سرطان‌ سینه


در طول پروسه‌ی تحقیقات، محققان دریافتند که وقتی سلول‌های دیواره‌ی سیاهرگ‌ و سرخرگ تحت تاثیر نانو ذرات قرار می‌گیرند، نفوذ‌پذیری خود را تغییر می‌دهند. این مکانیسم در ساختن دارو با علم نانو به‌کار می‌رود. البته محدودیت‌هایی در این باره وجود دارد که به گفته‌ی دکتر Doiron، ممکن است در صورت افزایش نفوذ‌پذیری بیش از حد سیاهرگ‌ها، مشکلات وخیمی به‌وجود آید. به همین دلیل در ساخت این نوع دارو‌ها باید تمام جوانب در نظر گرفته شود.

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید