انتشار این مقاله


۱۰ راهکار برای اینکه پس از شب‌بیداری، خواب‌آلوده نباشید!

کارهایی وجود دارند که کارایی ما را پس از نخوابیدن، افزایش می‌دهند.

اینکه نخوابید اصلا درست نیست، همان‌طور که زیاد خوابیدن درست نیست. فواید چرخه‌ی خواب منظم بارها توسط پزشکان اعلام شده است. شب‌بیداری و کمبود خواب می‌تواند با کاهش تعداد اسپرم، چاقی، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل بیشتر در ارتباط باشد. کم‌خوابی همچنین احتمال تصمیم‌گیری نادرست را هم افزایش می‌دهد. ۲۴ ساعت نخوابیدن می‌تواند اثری معادل وجود ۱۰ درصد الکل در خون، بر رانندگان بگذارد.

اما بعضی وقت‌ها ما مجبوریم این عوارض را قبول کرده و شب دیر بخوابیم، یا حتی نخوابیم. این مقاله برای این نوشته شده است که کارایی ما را پس از چنین وضعیتی افزایش دهد.

ما هنوز هم معتقدیم با یک آینده‌نگری درست می‌توان از شب‌بیداری (مثلا قبل از یک امتحان) جلوگیری کرد. هر کدام از ما بارها مجبور شده‌ایم شب‌بیداری را تجربه کنیم. راهکارهایی وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها برای افزایش کاراییمان پس از نخوابیدن، استفاده کنیم.

۱. خوب غذا بخورید

خوردن هله‌هوله، نظیر چیپس و شکلات، لذت‌بخش است اما اثر این نوع غذاها خیلی زود از بین می‌رود. غذاهای سالم‌تر، مثل غذاهای دارای قند طبیعی (میوه‌جات)، هم انرژی موردنیاز ما را تامین خواهند کرد و هم در مقابله با سایر اثرات کم‌خوابی به کمک ما خواهند آمد.

صبحانه‌ای سرشار از پروتئین برای هر روزی واجب است؛ مخصوصا اگر کل روز را بیدار بوده باشید. میان‌وعده‌ها و اسنک‌های پروتئینی نیز برای طول روز بسیار موردنیاز هستند.

۲. حتما نرمش کنید

در اوقات فراغتتان در طول روز حتما نرمش‌ها و حرکاتی را که باعث جریان یافتن خون می‌شوند انجام دهید. برای بدست آوردن انرژی بیشتر، حرکات یوگا هم تمرینات مناسبی هستند‌.

۳. آسپیرین مصرف کنید

کم‌خوابی اغلب با درد همراه است، مخصوصا سردرد و کج‌خلقی. بعد از صبحانه آسپیرین یا یک مسکن دیگر استفاده کنید تا با دردی که به احتمال زیاد پس از شب‌بیداری با آن روبرو خواهید شد، مقابله کنید. این قرص از حواس‌پرتی و ناراحتی که درد می‌تواند برایتان ایجاد کند هم جلوگیری می‌کند.

۴. آب کافی بنوشید

کم‌آبی بدن می‌تواند به خستگی بیشتر بیانجامد. نوشیدن آب کافی بهترین راه برای هوشیار ماندن و حفظ عملکردهای طبیعی مغز و بدن است.

خوردن و جویدن یخ هم استراتژی جالبی برای هیدراتاسیون و فعال بودن بدن است. پاشیدن آب سرد روی صورت هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

۵. رسمی و مرتب لباس بپوشید!

پوشیدن لباس‌هایی مثل شلوار عرق‌گیر و ژاکت نرم، باعث می‌شود شما خواب‌آلوده‌تر شده و بخواهید بخوابید. در این صورت دیگران هم تمایلی به ارتباط با شما نخواهند داشت. جوری لباس بپوشید که گویی مهم‌ترین روز زندگیتان است. با این کار ذهنیت خوبی هم ایجاد خواهید کرد. سرزنده باشید و سرزنده نیز به نظر برسید.

۶. کافئین بخورید و چرت بزنید

قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا از انتخاب‌های رایج برای مقابله با خستگی هستند‌. اما این نوشیدنی‌ها فقط راه‌حل‌هایی کوتاه‌مدت هستند که باعث بی‌آبی بدن می‌شوند. پس از حذف اثر این مواد، معمولا خستگی بیشتری به بدن غلبه می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: نوشیدنی‌های انرژی‌زا؛ بدنتان را فریب دهید!


پس از نوشیدن قهوه، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا اثر آن ظاهر شود. بهترین کار این است که قهوه را بنوشید، سپس نیم ساعت چرت بزنید تا سرحال‌تر بیدار شوید.

۷. کارهای مهم‌تر را زودتر انجام دهید

توانایی هر فرد برای انجام دادن کارهای مختلف محدود است. سعی کنید کارهای مهم‌تر را زودتر انجام دهید و سعی کنید زودتر به خانه برگردید.

۸. می‌توانید برای تفریح، یک بازی ویدیویی هم انجام دهید

بازی‌های کامپیوتری ذهن را فعال نگه می‌دارند. به همین دلیل می‌توانید تا صبح بدون اینکه احساس خستگی کنید به بازی کردن ادامه دهید. این بازی‌ها همچنین ذهن را از موضوعاتی که باعث خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند منحرف می‌کند. حتی ۵ دقیقه بازی کردن هم می‌تواند ذهنتان را فعال‌تر نگه دارد.


مقاله‌ی مرتبط: بازی‌های ویدیویی؛ گیمرهای باهوش!


۹. موسیقی گوش کنید

گوش دادن به ترانه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده با هدفون می‌تواند شما را سرحال نگه دارد. ترانه‌ای که گوش می‌کنید نباید خیلی آرام یا خیلی پیچیده باشد. ترانه‌های خیلی هیجان‌انگیز هم مناسب نیستند چون ممکن است خستگیتان را افزایش دهند.

۱۰. حدالامکان سعی کنید مجبور نباشید کل شب را بیدار بمانید

راه‌حل‌های گفته شده فقط در صورتی جواب می‌دهند که به ندرت استفاده شوند. پس در شب‌بیداری و استفاده از این راهکارها زیاده‌روی نکنید.

اینکه در طول یک هفته چند شب را بیدار بمانید نسبت به اینکه در یک سال یکی دو شب را بیدار بمانید خیلی سخت‌تر است‌. علاوه‌براین اگر دلیل بیدار ماندنتان درس یا کار است، تمام شب را بیدار ماندن بسیار برایتان مضرتر خواهد بود.

شب‌هایی که قرار است تا صبح بیدار بمانید، در طول روز بهتر است کمی بخوابید تا اثرات خستگی را کاهش دهید.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *