انتشار این مقاله


۷ نشانۀ جالب باهوش بودن

نشانه های عجیب باهوش بودن شامل گرایش به سمت بیماری های روحی، مستعد ابتلا به نگرانی، دیر خوابیدن و … است. ۱. بیماری های روحی براساس یافته های اخیر، اختلالات ذهنی میتوانند قیمتی باشند که افراد بخاطر هوش بالایشان میپردازند. روانشناسان دریافتند که IQ بالای دوران کودکی با ویژگی اختلال دوقطبی دوران جوانی ارتباط دارد. […]

نشانه های عجیب باهوش بودن شامل گرایش به سمت بیماری های روحی، مستعد ابتلا به نگرانی، دیر خوابیدن و … است.

۱. بیماری های روحی

براساس یافته های اخیر، اختلالات ذهنی میتوانند قیمتی باشند که افراد بخاطر هوش بالایشان میپردازند. روانشناسان دریافتند که IQ بالای دوران کودکی با ویژگی اختلال دوقطبی دوران جوانی ارتباط دارد. در این مطالعه به رابطۀ بین هوش، خلاقیت و سلامت روحی پرداخته شده است. اکنون مطالعات دیگری ارتباط بین هوش و بیماری های روحی را که ممکن است به گذشتۀ تکاملی ما برگردد، نشان میدهند. افزایش هوش انسان های امروزی در اصل نتیجۀ جهش ژن هاست. با این حال، هزینۀ جهش این ژن ها ممکن است افزایش بیماری های روحی باشد.


مقالات مرتبط: اختلال دوقطبی

تأثیر مشکلات دوران کودکی در شکل‌گیری اختلال دو قطبی


۲. نگرانی

افراد دارای هوش بالا نسبت به افراد با هوش متوسط بیشتر مستعد ابتلا به اضطراب هستند. در واقع، اضطراب ممکن است با هوش هم تکامل باشد. نگرانی ممکن است برای انسان های اولیه در گذشته های باستان سودی برای زنده ماندنشان بوده باشد.

۳. ایده های جدید

مجموعه ای در برابر سطح بالایی از بیماری های روحی و اضطراب است. این یک واقعیت است که یکی از ویژگی های افراد باهوش، داشتن ایده های جدید است. از لحاظ تاریخی، این به معنای رد خرافات و یافتن راه های جدید برای سازماندهی جامعه است.

این مطالعه نشان میدهد که افرادی که خود را «بسیار محافظه کار» توصیف میکنند دارای ضریب هوشی (IQ) متوسط ۹۵ و افرادی که خود را «بسیار لیبرال» توصیف میکنند دارای ضریب هوشی متوسط ۱۰۶ هستند.

۴. افراد گوشه گیر

یافته های اخیر نشان میدهند که افراد باهوش هرچه بیشتر با دوستان خود معاشرت میکنند، کمتر از زندگی خود راضی اند. این یافته ها ایدۀ اینکه معاشرت کردن به طور کلی افراد را شادتر میکند، به چالش کشیده است.

برای برخی از افراد -بخصوص افراد باهوش- معاشرت کردن رضایت از زندگی را افزایش نمیدهد.

۵. دیر خوابیدن

یکی دیگر از نشانه های باهوش بودن دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن است.

در این مطالعه عادات خواب ۲۰۷۴۵ نوجوان آمریکایی در یکی از روزهای هفته بررسی کردند و دریافتند که «افراد کند ذهن» بطور متوسط ساعت ۱۱:۴۱ میخوابند و ۷:۲۰ بیدار میشوند؛ در مقابل «افراد تیز» بطور متوسط ساعت ۱۲:۲۹ میخوابند و ۷:۵۲ بیدار میشوند. این تفاوت در آخر هفته بارزتر بود.

۶. اعتماد

افراد باهوش قابل اعتمادترند، این ممکن است بخاطر این باشد که بهتر درمورد شخصیت ها قضاوت میکنند. مطالعات نشان میدهند افراد قابل اعتمادتر شادتر هستند و سلامت جسمی بالایی دارند.

۷. تنبلی

مطالعات جدید نشان میدهند افراد تنبل از فکر کردن بیشتر لذت میبرند. به عبارت دیگر، افرادی که لذت نمیبرند نیاز به انجام کارهای بیشتری دارند تا از افکار خود فرار کنند.

مطالعات قبلی حاکی از آن است که افرادی که فکر کردن را دوست دارند، حافظۀ بهتری دارند و زمان بیشتری را صرف تصمیم گیری میکنند و در نهایت بهترین را انتخاب میکنند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (4)
دیدگاهتان را بنویسید