انتشار این مقاله


بهتر زندگی کنیم: ۱۳ راه برای مراقبت روزانه از خود

ساعت ۷:۳۰ صبح و هشدار موبایل شما داد و فریاد می‌کند. با چشم‌های لوچ خودتان را به گوشی می‌رسانید تا ساکت‌اش کنید. بی‌درنگ به رخت خواب خود باز می‌گردید بار دیگر چشمان خود را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید هشدار موبایل خود را ۳ بار به تعویق انداخته‌اید! شدیداً دیر کرده‌اید پس با سرعت هر چه بیشتر […]

ساعت ۷:۳۰ صبح و هشدار موبایل شما داد و فریاد می‌کند. با چشم‌های لوچ خودتان را به گوشی می‌رسانید تا ساکت‌اش کنید. بی‌درنگ به رخت خواب خود باز می‌گردید بار دیگر چشمان خود را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید هشدار موبایل خود را ۳ بار به تعویق انداخته‌اید! شدیداً دیر کرده‌اید پس با سرعت هر چه بیشتر حاضر می‌شوید خود را به محل کارتان می‌رسانید.

نهایتا در دفتر خود هستید. سیلی از ایمیل های دریافتی به شما دهن‌کجی می‌کند. شروع به جواب دادن به ایمیل‌های می‌کنید و به محض تمام‌‌شدن هر ایمیل متوجه ایمیل جدیدی که دریافت کردید، می‌شوید. تنها وقتی از پست میز خود بلند می‌شوید که طبیعت وارد عمل شود و شکم‌تان برای غذا داد و بیداد کند… کم‌کم وقت بازگشت به خانه رسیده‌است.

و روزی دیگر و تکرار چرخه تکراری و دوباره و دوباره و دوباره… چه کار کنیم تا درست زندگی کنیم؟ چگونه مطمین شویم دوز کافی از «زمان برای خودم» برخورداریم؟ از مدیران و افراد برجسته پرسیدیم… در اینجا به ۱۳ روش عالی برای داشتن زندگی سالم و مراقبت روزانه از خود می‌پردازیم:

۱. وقتی کار نمی‌کنید بازه‌های زمانی خاصی برای خود مشخص کنید

تمرکز بر روی کار بهترین بهانه برای وقت نگذاشتن برای خود است. من برای خود بازه های زمانی غیر کاری معین کرده‌ام که به خودم و خانواده ام می‌پردازم. این بازه‌ها زمان‌های مقدسی برای من هستند تا با خانواده‌ام باشم. مشخص کردن این تایم‌ها شروع پروسه “تغییر زندگی” ماست.

۲. روز خود را با meditation پاگشا کنید

من هر روز خود را با مدیتیشن کوتاه مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ای شروع میکنم  و این کار را به راحتی در رخت خواب خود انجام می‌دهم. مدیتیشن به من کمک می‌کند افکار منفی را از خود دور کنم و هم چنین هشیاری من را بالا می‌برد و من را به این جمع بندی می رساند که چه مسایلی مهم هستند و چه مسایلی نه.در عین حال باعث می‌شود شاد و پرانرژی و مثبت‌اندیش باشم.

۳. ورزش کنید

جدای از تاثیرات فیزیکی مثبت اثبات شده ورزش صبحگاهی ذهن را پاک و شفاف می سازد و کمک میکند با محیط اطراف ارتباط مناسب و مثبت برقرار کنید.

۴. خروپف کافی بکنید!

تاثیرات مثبت خواب کافی از شمارش خارج اند. خواب بیشتر معادل شادی، سلامت، قدرت و تصمیم‌گیری بهتر است. مغز را سم زدایی می‌کند و ضمنا واضح است که برای عملکرد هر چه بهتر باید باتری های خود را شارژ کنیم.


مقاله‌ی مرتبط: بهترین وضعیت خواب کدام است؟


۵. شعر بنویسید!

به نظر احمقانه می رسد اما گاها نوشتن بیتی از درون و اعماق وجود استرس را به طور چشمگیری کاهش میدهد وضمنا ذهن را برای مواجهه با جزییات و فرصت ها اماده میکند.روز خود را با یک بیت شعر شروع کنید هر چند مختصر…

۶. برای خود ژورنالیست باشید

زندگی بسیار شلوغ و پر رفت و امد است. ژورنال شما می تواند یک دفترچه کوچک باشد که کارهای که می‌کنید و افرادی را که میبینید در آن یادداشت کنید. این کار به شما کمک شایانی خواهد کرد تا لحظه های کوچک را به یاد بیاورید و زندگی به یاد اوزدن همین لحظه هاست.

۷. با دوستان و خانواده خود حرف بزنید هر چند کوتاه

دوستان و خانواده سمت بزرگترین حامیان شما هستند. حتی اگر روز بسیار پرتنش و اسنرسی را می‌گذرانید تنها چند دقیقه و گفتن یک سلام  به مادر و یا دوستان شما را شاداب و پرانرژی نگه می‌دارد.

۸. به آرامی بیدار شوید

بلافاصله پس از بیدار شدن  به کار‌های خود نپردازید. این کار باعث ایجاد یک  تون منفی در روند کارهای روزانه می‌شود. طول کشیدن ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای برای برخاستن باعث شادابی و نشاط شما در طول روز می‌شود.

۹. موضوعی تخیلی بخوانید

مغز خود را با خواندن مطلبی تخیلی ریفرش کنید. این کار باعث خروج شما از یک دنیا و ورودتان به یک دنیای دیگر می‌شود و هم چنین قدرت خلاقیت شمارا نیز بالا تر میبرد.این تحریک ذهنی باعث می شود متفاوت فکر کنید و بعضا مشکلات را با راه‌حل‌های انتزاعی حل کنید.

۱۰. یوگا

ورزش‌های متعددی برای انجام دادن وجود دارند اما یوگا نه تنها جسم بلکه روح را نیز درگیر می‌کند. موبایل‌ها خاموش بدون توجه به اطراف بهترین و آسانترین روش برای تنظیم و ریست جسم و روخ یوگا یک ساعته در روز است.


مقاله‌ی مرتبط: نکاتی که باید درمورد یوگا بدانید


۱۱. به موسیقی گوش کنید

مت ویلسون در این باره می‌گوید: “بهترین راه برای بازیابی انرژی قدم زدن در هوای آزاد و گوش دادن به موسیقی‌های مناسب است.”


مقاله‌ی مرتبط: توانایی نواختن موسیقی برای مغز شما مفید است


۱۲. برنامه ریزی کنید

وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید قرار و ملاقات‌هایی را که دارید می‌توانید به گونه ای تنظیم کنید که مانع قرار ملاقات خودتان با خودتان نشود. خود را اولین قرار کاری هر روز در برنامه قرار دهید تا مطمین شوید درگیر شدن در سختی‌های کاری باعث نمی‌شود خود را فراموش کنید.


مقاله‌ی مرتبط: چرا وقت زیادی را تلف می‌کنم؟


۱۳. زمان را برای بازی با فرزندتان خالی کنید

اگر چنانچه فرزند ندارید ورزش کنید یوگا تنیس بازی کردن و چندین کار دیگر که به خودتان بستگی دارد اما چنان‌چه  پدر هستید بازی‌کردن با فرزندان بزرگ‌ترین لذت برای شما خواهد بود. بازی‌کردن با بچه‌ها دقیقا مانند یک تنفس عمیق هوای تازه دریا بعد از یک  روز سنگین کاری است.

امیر رضا مسیب‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید