انتشار این مقاله


خطر ابتلا به بيمارى‌هاى قلبى در مردان طاس پنج برابر بيشتر است

طاسی و سفیدی مو در مردان زیر ۴۰ سال، ریسک ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

يافته‌های جدید نشان می‌دهد طاسی و سفیدی مو در مردان زیر ۴۰ سال، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در حقیقت احتمال بروز بیماری‌های قلبی در این دسته از مردان بیش‌تر از مردان چاق است. فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، سیگار کشیدن و عدم فعالیت فیزیکی فقط بعضی از عوامل خطر برای بروز و توسعه‌ی بیماری‌های قلبی است که در حال حاضر علت اصلی مرگ در میان مردم ایالات متحده می‌باشد.

تحقیقات اخیر دو عامل دیگر را به لیست بالا اضافه می‌کنند:

طاسی و سفیدی زود هنگام مو در مردان. نتایج این مطالعه توسط دکتر Kamal Sharma، دانشیار دانشکده قلب و عروق U.N. Mehta Institute، در شصت و نهمین کنفرانس سالانه انجمن قلب و عروق هند در شهر کلکته ارائه شد.


مقاله مرتبط: میزان تحصیلات چقدر با ریسک بیماری قلبی ارتباط دارد؟


بررسی ارتباط طاسی و ریسک بروز بیماری قلبی

دکتر Sharma و همکارانش بر روی ۷۹۰ مرد زیر ۴۰ سال که بیماری قلبی عروقی داشتند و هزار و ۲۷۰ مرد سالم با رنج سنی مشابه مطالعه کردند. برای ارزیابی سلامت شرکت‌کنندگان، الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام، آزمایش‌های خون و آنژیوگرام عروق کرونری افراد مورد بررسی قرار گرفت.

برای سنجش میزان طاسی، به افراد بدون طاسی نمره‌ی ۰، طاسی خفیف ۱، طاسی متوسط ۲ و طاسی شدید ۳ داده شد. این نمرات بعد از ۲۴ بار معاینه‌ی پوست سر لحاظ شد. هم‌چنین مقدار مو‌ی خاکستری و سفید به عنوان “درجه‌ی سفیدی مو” شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان نیز ضایعات آنژیوگرافی افراد را که نشانگر بیماری عروق کرونری است، بررسی کردند.

دکتر Sharma و تیمش، ارتباط میان طاسی، سفیدی مو و شدت ضایعات آنژیو را در هر دو گروه بیماران قلبی و افراد سالم (گروه کنترل) بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد نیمی از مردان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مو‌ی سفید دارند، در مقابل تنها ۳۰ درصد از افراد سالم مو‌ی سفید دارند. هم‍چنین تقریبا نیمی از بیماران قلبی (۴۹ درصد) طاس هستند در حالی‌که این میزان در مردان سالم ۲۷ درصد است.


مقاله مرتبط: آیا میزان خاکستری بودن مو با خطر بیماری قلبی ارتباط دارد؟


بیماری قلبی پایش بیش‌تری نیاز دارد

طاسی در مردان ریسک بیماری قلبی را ۵.۶ برابر می‌کند. سفیدی زود‌هنگام مو نیز بیماری قلبی را ۵.۳ بار افزایش می‌دهد. دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، سابقه‌ی بیماری قلبی، BMI بالا، تری گلیسرید بالا و سیگار کشیدن از عوامل خطر بیماری قلبی هستند.

دكتر Sachin Patil، رزيدنت سال سوم  U.N. Mehta Institute بيان مى‌کند:

بروز بیماری قلبی عروقی در مردان جوان افزایش یافته است اما این افزایش به عوامل متداولی چون فشار خون بالا و سابقه‌ی خانوادگی ارتباط ندارد. سفیدی زود هنگام مو و طاسی به سن وابسته است و از عوامل خطر بیماری است. سفیدی مو و کچلی را باید به عنوان عوامل خطر بیماری قلبی در نظر گرفت. این عوامل بیشتر به سن بیولوژیکی مربوط است.

آلوپسی یا ریزش موی آندروژنیک و سفیدی زود‌هنگام مو، به پایش بیش‌تری در خصوص بیماری قلبی نیاز دارند. بهتر است این افراد در مورد سبک زندگی مشاوره دریافت کنند. داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و مدیریت استرس بسیار مفید است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید