انتشار این مقاله


ترکیبات موجود در روغن ماهی ضامن حفظ سلول‌های بینایی

ترکیبات موجود در روغن ماهی متضمن حفظ سلول‌های بینایی از صدمات و بیماری‌های آینده است.

ترکیبات موجود در روغن ماهی متضمن حفظ سلول‌های بینایی از صدمات و بیماری‌های آینده است.

تیم LA-A از دانشمندان LSU Health New Orleans دریافته‌اند ترکیبات موجود در روغن ماهی، نه تنها از سلول‌های حیاتیِ بینایی در برابر خون‌ریزی داخلی مرگ‌بار محافظت می‌کنند بلکه از اتفاق‌افتادن آن در آینده نیز جلوگیری می‎نمایند.
نتایج مطالعاتی که در ژورنال ‌Cellular and Molecular Neurobiology منتشر شد، نشان می‌دهد اسید‌ چرب امگا۳، DHA و مشتقات آن برای محافظت گیرنده‌های نوری و اپیتلیال رنگدانه‌ی شبکیه پیش‌نیاز است.

دکتر Nicolas Bazan ، پروفسور و مدیر LSU Health New Orleans Neuroscience Center of Excellence می‌گوید:

یافته‌های ما بر مفهومی که مطرح می‌کند DHA و دکوزانوئید‌ها (مولکول‌هایی که هنگام آسیب و بیماری در مغز ساخته می‌شوند) مسئول فعال‌کردن مکانیسم‌های پایدار سلولی هستند که حفاظت پیش‌شرطی طولانی‌مدت را موجب می‌شوند، تکیه می‌کند.


مقالۀ مرتبط: مصرف روغن‌ ماهی‌در دوران بارداری باعث‌ کاهش‌ خطر ابتلا به‌ آسم در کودک می‌شود


مطابق نظر نویسندگان محرک پیش‌شرط (PC) یک استرسور دارویی و ضدتنظیم محافظی است که به تحریک مرگ‌بار واکنش نشان می‌دهد. پیش‌عارضه (Preconditioning) وقتی اتفاق می‌افتد که برای مثال خون‌رسانی به یک اندام برای مدت کوتاهی قطع شده و سپس جریان می‌یابد. واکنش محافظتی نسبت به اولین آسیب می‌تواند به کمبود خون‌رسانی بعدی منجر شود. این عمل بسیار شبیه به ایمنی است که یک واکسن در برابر بیماری ایجاد می‌کند.

دکتر Bazan همچنین می‌افزاید:

این‌ ‌واکنش‌ها در قلب، مغز، شبکیه‌ی چشم و همچنین دیگر اندام‌ها رخ می‌دهند. برای مهار کردن پتانسیل درمانی ازپیش‌آماده‌شده، شناسایی مولکول‌هایی که به طور مستقیم درگیر می‌شوند، بسیار مهم است.

روغن ماهی حاوی دو نوع اسیدچرب غیراشباع چندگانه‌ی بی‌نظیر است: امگا۳ (دکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA) و امگا۶ (آراشیدونیک اسید یا AA). این اسید‌های چرب فعالیت‌های مختلف و مجزایی دارند. امگا۳ و مشتقات متابولیک آنزیمی آن یعنی دکوزانوئید‌ها، خواص ضدالتهابی قوی و رفع مشکلاتی را نشان می‌دهد که این با فعالیت ضدالتهابی مشتقات امگا۶ متفاوت است.

محققان دریافته‌اند به دلیل اینکه، این دو در بدن همزمان ترشح و آزاد می‌شوند، DHA می‌تواد فعالیت ‌AA را تغییر دهد. زمانی‌که آن‌ها DHA را قبل از استرس اکسیداتیو خون‌ریزی تکمیل کردند، سنتز مشتقات DHA برای حفاظت، افزایش پیدا کرد. درحالی‌که سنتز AA در طول زمان کاهش یافت.


مقالۀ مرتبط: بیماری‌های چشم


‌Bazan خاطرنشان کرد:

یافته‌های ما نشان دادند که ‌DHA و القاکننده‌ی سنتز دکوزانوئید، برای حفاظت پیش‌عارضه و بنابراین برای بقای روزانه‌ی گیرنده‌های نور و سلول‌های RPE، ضروری است.

وی نتایج خود را این‌گونه بیان کرد:

از آن‌جا که اختلالات امگا۳ با آن‌دسته از اعصاب خونی که به اختلال عملکرد و مرگ سلول‌های نوری کمک می‌کنند، ارتباط دارد؛ افزایش سنتز دکوزانوئید‌ها فرصتی را برای متوقف‌ یا بهتر کردن ضعف دژنراسیون شبکه، همانند دژنراسیون خشک وابسته به سن ماکولا؛ فراهم می‌کند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید