انتشار این مقاله


در جستجوی واکسن سل

پژوهشات انجام شده در تلاش برای تولید واکسن سل راه‌های جدیدی را پیش رو می‌گذارد. تیمی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه Southampton قدم مهمی در راستای تلاش‌های پژوهشی برداشته، که می‌تواند روزی منجر به تولید واکسن‌های مفید در برابر مرگ‌بار‌ترین بیماری‌های عفونی شود. توبرکلوسیز (سل) بیشتر از هر بیماری‌ عفونی دیگری باعث مرگ می‌شود! بر […]

پژوهشات انجام شده در تلاش برای تولید واکسن سل راه‌های جدیدی را پیش رو می‌گذارد.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه Southampton قدم مهمی در راستای تلاش‌های پژوهشی برداشته، که می‌تواند روزی منجر به تولید واکسن‌های مفید در برابر مرگ‌بار‌ترین بیماری‌های عفونی شود.
توبرکلوسیز (سل) بیشتر از هر بیماری‌ عفونی دیگری باعث مرگ می‌شود! بر طبق برآوردی، سالانه ۱.۷ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر بیماری سل جان می‌بازند. یک بیماری که می‌تواند با آب‌و‌هوا انتقال یابد و رفته‌رفته در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شود.
اما با این وجود، با ۲۰ سال تلاش جهانی هیچ واکسن مؤثری برای آن تولید نشده است.

تلاش‌های اخیر بر پاسخ سلول‌های T (نوعی از گلبول‌های سفید ضروری که با عفونت مبارزه می‌کنند) به سلول‌های متعارف به قطعات پروتئینیِ پیدا شده در مایکوباکتریوم توبرکلوسیز (Mtb)، نوعی باکتری که منجر به بیماری سل (TB) می‌شود، تمرکز دارند.


مقالۀ مرتبط: سل


تحقیقات کنونی انجام‌شده در دانشگاه‌های Southampton و Bangor با همکاری Public Health England (PHE) Porton، نشان می‌دهد که برخی لیپید‌ها (چربی‌های ضروری در ساختار سلول که در Mtb به فراوانی وجود دارند)، می‌توانند یک واکنش ایمنی را از طرف نوع دیگری از سلول‌های غیرمتعارف از دسته سلول‌های T، تعیین کنند.

در پژوهش جدید منتشر شده در Proceeding of the National Academy of Science تیم تحقیق نشان داد گروهی از لیپید‌ها به‌نام مایکولیک اسید -جزء اصلی پوشش سلولی Mtb- کلیدی برای شروع یک واکنش ایمنی است.

مطالعات نشان می‌دهد شکل، ساختار و حرکات دم بلند لیپیدی مایکولیک اسید زمانی که در نوعی پروتئین انسانی به‌نام CD1b جاسازی شد، واکنش سلول‌های غیرمتعارف T را تعیین می‌کند.


مقالۀ مرتبط: درمان سریع سل؛ راهبردی علیه مقاومت آنتی‌بیوتیکی


نویسنده‌ی ارشد، دکتر Salah Mansour، از دانشگاه Southampton می‌گوید:

 این یک کشف هیجان‌انگیز است که پیامد‌های درمانی فوق‌العاده‌ای برای بیماران سل دارد. ما نشان داده‌ایم که لیپید‌های سنتز شده‌ی مربوط و شبیه به مایکولیک اسید در دیواره‌ی سلولی Mtb توسط سلول‌های T به طور انتخابی مورد هدف قرارمی‌گیرند. یافته‌های ما می‌تواند در آینده به پیشرفت در تولید واکسن سل از طریق طراحی هوشمندانه‌ی لیپید‌ها کمک کند.

این مطالعه ایمونولوژی سلولی را با شیمی سنتزی و محاسباتی ادغام کرده و از لیپید‌های سنتزی که در دانشکده‌ی شیمی دانشگاه Bangor ساخته شده‌اند، استفاده کرده است.

دکتر Juma’a Al Dulayymi از دانشگاه Bangor می‌افزاید:

این یک نتیجه‌ی شگفت‌انگیز از همکاری بین شیمیدان‌های آلی و ایمونولوژیست‌ها است که می‌تواند فرصت مناسبی را برای واکنش بهتر در برابر سل، فراهم کند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید