انتشار این مقاله


زمستان؛ فصل مردن یا ازدواج؟!

بررسی دلایل گرایش افراد به خصوص مردان به تشکیل خانواده یا حضور در کنار خانواده در فصل زمستان برای افراد مجرد، فصول گرم به معنی بیرون رفتن، تفریح، خوردن نوشیدنی‌های سرد و مهمانی است. ولی زمانی که دمای هوا تغییر می‌کند، زوج‌ها بیشتر علاقه دارند در خانه‌های‌شان بمانند و ترجیحا کنار خانواده‌شان باشند. شاید دلیل نسبت دادن […]

بررسی دلایل گرایش افراد به خصوص مردان به تشکیل خانواده یا حضور در کنار خانواده در فصل زمستان

برای افراد مجرد، فصول گرم به معنی بیرون رفتن، تفریح، خوردن نوشیدنی‌های سرد و مهمانی است. ولی زمانی که دمای هوا تغییر می‌کند، زوج‌ها بیشتر علاقه دارند در خانه‌های‌شان بمانند و ترجیحا کنار خانواده‌شان باشند. شاید دلیل نسبت دادن فصل مردن به زمستان همین مسئله باشد؛ چون دیگر شور و حرارتی در شهر، به خصوص در شب‌ها وجود ندارد.

طبق مطالعه‌ای که انجام شده است، بیشتر افراد در فصل‌های سرد مسیرهای کوتاه‌تر را انتخاب می‌کنند و دوست دارند که بیشتر در خانه باشند. برای مثال فردی که محدوده رفت‌وآمد روزانه‌اش ۵ کیلومتر بوده است، در این فصل این محدوده را به ۲/۵ کیلومتر کاهش می‌دهد.

اما واقعا آیا زمستان، فصل مردن است؟ جواب به این سوال بسته به دیدگاه شما دارد. البته چنان که بیان می‌شود هم نیست! برای مثال مطالعات نشان داده است افراد در این فصل بیشتر فعالیت مجازی دارند و در زمان‌های کوتاه‌تری تصویر صفحات مجازی خود را عوض می‌کنند.


مقاله مرتبط: زمستان زیبا اما آسیب رسان!


با این حال، این که افراد در این فصل بیشتر دوست دارند در کنار خانواده بوده و یا ازدواج کنند، دلیل بیولوژیک هم دارد؛ بدن ما در هوای سرد، هوای معتدل یا گرم را می‌پسندد و به همین دلیل دوست داریم که کنار بخاری یا شوفاژ دراز بکشیم. ولی آیا فکر کردید این تنها دلیل است؟ جواب منفی است؛ این ویژگی در ژن ما است، به شکلی که با تغییر فصل سطوح هورمونی بدن انسان نیز تغییر می‌کند و دلیل اصلی علاقه به در خانه بودن و خانواده‌دوستی همین مسئله است.

اگر نگاه دقیق‌تری به سطوح هورمونی بیندازیم درخواهیم یافت که سطح ملاتونین خون زودتر افزایش خواهد یافت. ملاتونین هورمونی است که در سیکل خواب و بیداری موثر است، و به همین دلیل افراد در زمستان زودتر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند و به علت سرمای هوا، سریعاً کنار بخاری‌ خواب‌مان می‌برد.

ازدواج؟!

هورمونی دیگری که در زمستان سطح ترشح آن افزایش می‌یابد، تستوسترون است. هورمونی مردانه که موجب توانایی و میل جنسی می‌شود. میزان این هورمون در فصول گرم در کمترین میزان خود قرار دارد ولی با رسیدن فصل سرما، تستوسترون به اوج ترشح خود می‌رسد و این افزایش در طول فصل سرما در این سطح باقی می‌ماند. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که ارتباط زیادی بین تشکیل یا حضور در کنار خانواده و میل جنسی با این هورمون وجود داد. به حدی که میل جنسی مردان با ترشح تستوسترون حالت خطی دارد.

چنان‌‌چه مطالعات بر روی میزان ازدواج در فصل‌های مختلف نشان داده است که فصل سرما، با توجه به شرایط تا حدود بد آن برای ازدواج مانند، سرمای بیش از حد، غیرقابل پیش‌بینی بودن آب‌وهوا و یخبندان باز هم میزان ازدواج در این فصل بالا است. و اگر ازدواج‌های مربوط به اعیاد را کنار بگذاریم شاید این ارقام به نفع زمستان تمام شود. مطالعه‌ای که در آمریکا بر روی میزان ازدواج شده است، نشان می‌دهد که در حدود ۴۰ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در این فصل صورت می‌گیرند، که به همین دلیل است که به زمستان، فصل ازدواج می‌گویند. یکی از دلایل مهم این اتفاق اعیاد زیادی است که در فصل زمستان قرار دارند. به صورتی که از ۱۰ روز مهمی که افراد در آن ازدواج می‌کنند، ۹ عدد آن در فصل سرما قرار دارد.

فصل مناسب برای ازدواج؟

شاید با خودتان بگویید که این مسائل دخالتی در زمان ازدواج ما ندارد، و ما زمان مراسم عروسی‌مان را تعیین می‌کنیم. ولی این نکته را باید مد نظر قرار بدهید که در فصل سرما تالارهای بهتر با قیمت مناسب‌تری گیر می‎‌آورید و اگر شانس هم همراهتان باشد، با باریدن برف این شب برای‌تان به‌یادماندنی‌تر هم خواهد شد. طولانی بودن شب‌ها هم می‌تواند فرصت بیشتری به مراسم‌تان بدهد و همین طور طراحی‌های مخصوصی مربوط به زمستان وجود دارد که در فصل‌های دیگر آن‌ها را نخواهید داشت، به خصوص میوه‌های فصل سرما!

البته فکر نکنید که تابستان، فصل بی‌نقصی برای ازدواج است. معایب این فصل هم کم نیستند. درست است که روزها طولانی‌تر هستند ولی هوای به میزان زیادی گرم است که گل‌ها زود پژمرده می‌شوند، کیک ازدواج شل و بدمزه می‌شود و در زمان اعیاد که پیک مراسم‌ها هستند، قیمت‌ها افزایش می‌یابند و تالار یا باغ مناسبی پیدا نمی‌شود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید