انتشار این مقاله


چاقی احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد!

به گفته محققان احتمال ابتلای افراد با شاخص توده بدنی بالاتر به آلزایمر بیشتر از افراد با وزن کمتر می‌باشد.

طبق مطالعه جدید ULC، افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند، بیشتر از افراد با وزن طبیعی مستعد ابتلا به دمانس (زوال عقل) هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است. طی این مطالعه، ۱/۳ میلیون نفر از افراد بالغ ساکن ایالات متحده و اروپا مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این محققان همچنین دریافته‌اند، افرادی که در مرحله قبل از شروع دمانس قرار دارند و پس از مدتی به بیماری مبتلا خواهند شد، نسبت به همتایان سالم خود که مبتلا به دمانس نیستند، وزن کمتری دارند.


مقاله مرتبط: تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل چیست؟


ارتباط میان BMI و دمانس که در این مطالعه طولی به دست آمد، در واقع مربوط به دو فرایند است: اولین مورد، اثرات منفی چربی بیش از حد بدن بر احتمال ابتلا به دمانس است. دومین مورد، کاهش وزن در مرحله پیش بالینی دمانس می‌باشد. به همین دلیل افرادی که به دمانس مبتلا می شوند، با اینکه ممکن است حدود ۲۰ سال قبل از شروع بیماری، شاخص توده بدنی بالایی داشته باشند؛ اما در نزدیکی مراحل ظهور بیماری، شاخص توده بدنی پایین‌تری نسبت به افراد سالم پیدا می کنند. این کاهش وزن در مرحله پیش بالینی زوال عقل، به علت تغییرات متابولیسمی رخ می‌دهد. نتایج این مطالعه هر دو مورد را تایید کرده است.

نتایج مطالعات پیشین درمورد تاثیر وزن افراد بر ابتلا به دمانس، متناقض بوده اند. برخی از آن‌ها اظهار کرده اند که چاقی احتمال ابتلا به دمانس را افزایش می‌دهد؛ درحالیکه بعضی دیگر وزن کم را به آن مرتبط دانسته‌اند.


مقاله مرتبط: ۸ راه غیرمنتظره برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر


در این مطالعه، پژوهشگران اروپايي داده هاي فردي موردنياز خود را از ٣٩ مطالعه طولی كه در كشورهايي نظير ايالات متحده آمريكا، بريتانيا، فرانسه، سوئد و فنلاند انجام شده بود، جمع آوري كردند. مجموعا ۱۳۴۹۸۵۷ نفر از افراد بالغ سالم از لحاظ دمانس در این مطالعه شرکت کردند و قد و وزن آن ها مورد بررسی قرار گرفت. در طول مدت زمان این مطالعه، ابتلای افراد به بیماری با اتصال به پرونده‌های سلامت الکترونیکی آن‌ها و بررسی بستری شدن  در بیمارستان، داروهای تجویز شده و مرگ  مشخص می شد.

مجموعا ۶۸۹۴ نفر از شرکت کنندگان در طول ۳۸ سال تحت نظر بودن، به دمانس مبتلا شدند. ۲ دهه قبل از ظهور علائم این بیماری در آنان، BMI بالا وقوع آن را پیش بینی کرده بود: هر ۵ واحد افزایش در BMI به ۳۳-۱۶٪ افزایش خطر ابتلا به بیماری منجر شد (۵ واحد BMI معادل ۱۴.۵ کیلوگرم در فردی با قد ۱۷۰ سانتی متر است). در مقابل، میانگین BMI در افرادی که در مرحله پیش‌بالینی بیماری و قبل از شروع آن قرار داشتند، کمتر از افراد سالم بود.

در سال ۲۰۱۵ تعداد افراد مبتلا به دمانس که آلزایمر هم نوعی از آن است، به ۴۵ میلیون نفر رسید که  دو برابرتعداد این افراد در سال ۱۹۹۰ است. این مطالعه نشان می دهد که وزن مناسب می تواند از وقوع زوال عقل پیشگیری کرده و یا آن را به تاخیر بیندازد.

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید