انتشار این مقاله


طب سوزنی می‌تواند درد ناشى از درمان سرطان سینه را کاهش دهد

برخی از داروهای رایج سرطان پستان می‌توانند درد مفاصل ایجاد کنند.

برخی از داروهای رایج سرطان پستان می‌توانند درد مفاصل ایجاد کنند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است این عارضه جانبی را کاهش دهد. به گفته‌ی یک انکولوژیست که این تحقیق را بازبینی کرده‌ است، این یافته می‌تواند یک نتیجه برد-برد برای بیماران دارای سرطان سینه داشته باشد. دکتر لورن گفته:

طب سوزنی در حدود هزاران سال وجود داشته و هیچ جنبه‌ی منفی حقیقی نداشته است.

کاسل، رئیس بخش جراحی سینه در بیمارستان لنکز هیل نیویورک گفت:

اگر چیزی به سادگی طب سوزنی می‌تواند باعث بهبود علائم بیماران و کیفیت زندگی آن‌ها شود، ما زنان موافق بیشتری خواهیم داشت که در مصرف داروهای خود همکاری کنند و انتظار می‌رود نتایج بهبود یابند.


مقاله مرتبط: طب سوزنی می‌تواند موجب کاهش دردهای واژینال زنان گردد


مطالعه جدید توسط دکتر داون هرشمان رهبری شد، کسی که برنامه سرطان پستان را در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا واقع در شهر نیویورک رهبری می‌کند. تیم هرشمان نتایج ۲۲۶ نفر از زنان دارای سرطان پستان اولیه در دوران پس از قاعدگی را پیگیری کرد. این زنان داروهایی به اسم مهارکننده‌های آروماتاز مصرف می کردند.

هرشمان گفت:

این داروها ، که شامل Arimidex ،Femara و Aromasin و… می‌شوند، اغلب برای درمان زنان مبتلا به تومورهای پستان حساس به استروژن استفاده می‌شوند. اما بسیاری از بیماران از عوارض جانبی ناشی از این داروها رنج می‌برند که باعث می شود در درمان آن‌ها خطایی ایجاد شود و یا به طور کلی درمان خود را متوقف کنند. ما باید برای کنترل این عوارض جانبی استراتژی‌هایی را شناسایی کنیم، که در شایع‌ترین حالت درد و سفتی مفصل را کاهش دهد.

تیم هرشمان این سؤال را مطرح کردند که آیا عمل باستانی طب سوزنی ممکن است کمکی کند. از بیماران شرکت کننده در این مطالعه ۱۱۰ مورد طب سوزنی واقعی را دریافت کرد، ۵۹ نفر طب سوزنی بی‌اثر (سوزن‌ها در محل‌های بی‌اثر و ناکارامدی از بدن قرار گرفتند) دریافت کردند و ۵۷ مورد دیگر در لیست انتظار قرار داده شدند. بیماران شرکت کننده در طب سوزنی واقعی و تقلبی به مدت شش هفته و هفته‌ای دو جلسه تحت عمل طب سوزنی قرار گرفتند. سپس ۶ هفته و هفته‌ای یک جلسه طب سوزنی دزیافت کردند. تیم هرشمان گزارش داد که پس از شش هفته بیماران طب سوزنی واقعی نسبت به دو گروه دیگر (طب سوزنی تقلبی و افراد لیست انتظار) درد کمتری گزارش کردند.


مقاله مرتبط : آیا طب سوزنی می‌تواند مشکلات سلامتی زنان را مرتفع کند؟


این یافته ممکن است به این معنی باشد که زنان دارای درد ناشی از داروهای مهارکننده‌ی آروماتاز، در صورتی که طب سوزنی درد مفاصلشان را کاهش دهد، ممکن است مدت طولانی‌تری از داروهای خود استفاده کنند.

درمانگران بایستی امکان انجام طب سوزنی را با بیمارانی که درد مفصلی و سفتی مرتبط با مصرف مهارکننده‌های آروماتاز دارند، در میان بگذارند؛ چون این کار پتانسیل آن را دارد که کیفیت زندگی این افراد را افزایش دهد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید