انتشار این مقاله


طب سوزنی می‌تواند موجب کاهش دردهای واژینال زنان گردد

طب سوزنی به صورت موفقیت‌آمیزی برای درمان بیماری‌هایی چون درد کمر، آرتروز و سردرد مورد استفاده قرار گرفته است.

طب سوزنی به صورت موفقیت‌آمیزی برای درمان بیماری‌هایی چون درد کمر و گردن، آرتروز و سردرد مورد استفاده قرار گرفته است. Judith Schlaeger در تلاش است تا کشف کند که آیا میتواند به بیش از ۱۴ میلیون آمریکایی که دردهای تناسلی را تجربه می‌کنند، کمک کند.

Schlaeger، استادیار دانشگاه ایلینویز در دانشکده پرستاری شیکاگو، کمک هزینه‌ای به ارزش ۲‌میلیون دلار برای مدت ۵ سال از دپارتمان انسانی موسسه ملی سلامت کودکان دریافت کرده است تا مطالعه کند که آیا طب سوزنی می‌تواند درمانی برای بیماری ولوودینیا (درد مزمن در ناحیه اطراف دهانه واژن) باشد.
با وجود بیماری ولوودنیا مقاربت جنسی تقریبا غیر ممکن است. از علائم این بیماری درد ناحیه تناسلی و دیسپارونیا (درد با مقاربت) می‌باشد.
طب سوزنی، شایع‌ترین شیوه طب سنتی پزشکان چینی است. این طب تکنیکی است که در آن پزشکان نقاط خاصی را در بدن تحریک می‌کنند. عمدتا این تحریک با قرار دادن سوزن‌های نازکی از طریق پوست صورت می‌گیرد. نتایج تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد، این روش در کاهش درد مفید بوده است.


مقاله مرتبط: طب سوزنی


در آخرین پژوهش Schlaeger، تعداد ۸۸ زن مبتلا به ولوودنیا به دو دسته تقسیم شدند که هر کدام یک پروتکل طب سوزنی متفاوتی دریافت کردند. Schlaeger پروتکل ها را با شیوه مشهور طب سوزنی Nobuari Takakura توسعه داد. وی این شیوه را دو سال پیش در ژاپن آموزش دیده بود.
به گفته Schlaeger زنان دو بار در هفته به مدت پنج هفته این شیوه درمانی را دریافت خواهند کرد. ۱۳ سوزن در نقاط مختلف بدن استفاده می‌شود. قبل از شروع و همچنین در پایان این مطالعه، میزان درد واژینال زنان با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری‌کننده درد که توسط استاد دانشکده پرستاری دانشگاه فلوریدا، Diana Wilkie، ایجاد شده است، ثبت می‌شود.


مقاله مرتبط: آیا طب سوزنی می‌تواند مشکلات سلامتی زنان را مرتفع کند؟


Schlaeger، پرستار مامایی و مجوز دار طب سوزنی، می‌گوید:

من باور دارم که افراد کاهش درد را تجربه خواهند کرد. هنگامی که ما به این نتیجه برسیم، می خواهیم بدانیم که مدت زمان اثر آن چقدر است؟

وی اولین محقق تحت حمایت NIH است که برای تعیین این که آیا طب‌سوزنی درمان مناسبی برای مشکل ولوودنیا می‌باشد، تلاش می‌کند. او اخیرا مطالعه‌ی کوچک‌تری را انجام داد که شامل ۳۶ زن بوده است. در این افراد کاهش قابل توجهی در درد واژینال و دردناک بودن رابطه جنسی و افزایش کلی عملکرد جنسی مشاهده شده است. این شرکت‌کنندگان نیز دو بار در هفته به مدت پنج هفته یک درمان ۱۳سوزنی را انجام داده‌اند.

Schlaeger می‌گوید:

زنان برای سال‌ها از ولوودنیا رنج می‌برند و تشخیص این مشکل برایشان “نابودکننده زندگی” تلقی می‌شود. در این شرایط زنان ممکن است خود را ناکافی ببینند و احساس شرم کنند. به همین دلیل با این که درد بسیاری در ناحیه تناسلی دارند اما بسیاری از زنان نمی‌خواهند در مورد آن بحث کنند؛ حتی با وجود ارائه حمایت های بهداشتی! اغلب اوقات آن‌ها فقط می‌خندند و آن را تحمل می‌کنند. این مشکلات در رابطه جنسی می‌تواند باعث شود که یک رابطه صمیمی به تنشی بزرگ تبدیل گردد.

ولوودینیا طب سوزنی درد های واژینال
بر اساس مطالعه قدیمی دانشگاه هاروارد که پیش‌تر از NIH حمایت کرده بود، ۶۰ درصد از زنان مبتلا به این بیماری قبل از تشخیص ولوودینیا با سه پزشک یا بیشتر مشورت می کنند. این مطالعه می‌گوید که ۴۰ درصد باقی از زنان که به دنبال درمان هستند؛ حتی پس از دیدن سه پزشک و بیشتر نیز به طور دقیق تشخیص داده نمی شوند.

Schlaeger افزود:

«هیچ کس واقعا نمی‌داند که چگونه باید این افراد را درمان کند. اما هدف ما این است که راه‌حلی بیابیم که درد زنان را کمتر کند.»

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید