انتشار این مقاله


آیا طب سوزنی به درمان پسوریازیس کمک می‌کند؟

بسیاری از پزشکان می‌گویند که طب سوزنی می‌تواند به تسکین علائم پسوریازیس و آرتریت ناشی از آن کمک کند؛ اما تحقیقات چه می‌گوید؟

طب سوزنی یک روش قدیمی فرو کردن سوزنی نازک در پوست است. هزاران سال است که مردم از آن به عنوان درمان مکمل استفاده می‌کنند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند به تسکین درد، کنترل استرس، پاسخ سیستم ایمنی و التهاب کمک کند. با این حال، محققان برای اثبات این‌ها به مطالعات بزرگ مقیاس و دوسو کور نیاز دارند. همچنین، دانشمندان اثرات طب سوزنی بر پسوریازیس و آتریت ناشی از آن را نیز مطالعه کرده‌اند.

در این مقاله شواهد موجود پیرامون اثر طب سوزنی بر پسوریازیس، پروسه درگیر و خطرات احتمالی را بررسی می‌کنیم.

طب سوزنی و پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که منجر به ایجاد لکه‌های پوسته پوسته قرمز یا بنفش روی پوست می‌شود که ممکن است کنده شده یا دچار خارش و خونریزی شوند.

آرتریت ناشی از پسوریازیس که برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند منجر به درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

درمان‌های مرسوم برای این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مصرف دارو برای فرونشاندن واکنش سیستم ایمنی
  • استفاده از کرم‌های پوستی برای کمک به کنترل کنده شدن پوسته‌ها
  • مصرف داروهای ضدالتهاب تجویزی
  • تزریق استروئید
  • اجتناب از محرک‌ها مانند استرس و الکل

طب سوزنی نیز می‌تواند درمان مفیدی برای پسوریازیس باشد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند ارزش توجه داشته باشد:

  • مرور نظام‌مندی در سال ۲۰۱۵، شواهدی از سودمندی طب سوزنی در درمان پسوریازیس را نشان می‌دهد. با این حال، نویسندگان آن توضیح می‌دهند که نتایج آن‌ها بر پایه‌ی تعداد کمی از مطالعات می‌باشد و برخی نتایج متضاد وجود دارد.
  • مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ در مورد طب سوزنی برای پسوریازیس خوش‌بینانه‌تر بود. نویسنده‌ی آن ادعا می‌کند که طب سوزنی برای پسوریازیس درمانی ساده، راحت و موثر با حداقل عوارض جانبی و خطر کمی از سمیت است.
  • مطالعه‌ای از ۱۳ کارآزمایی تصادفی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که درمان‌های مرتبط با طب سوزنی می‌توانند به عنوان درمان جایگزین برای درمان کوتاه‌مدت پسوریازیس در نظر گرفته شوند.

آسیب به پوست از جمله برش یا خراش محرکی برای شعله‌ور شدن پسوریازیس هستند. سوزن طب سوزنی بسیار نازک، استریل و یکبار مصرف است، بنابراین هیچ یا کمی به پوست آسیب وارد می‌کند.

طب سوزنی و درد مفصلی

اگرچه شواهدی ویژه برای طب سوزنی به عنوان درمانی برای آرتریت ناشی از پسوریازیس وجود ندارد، اما بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی در تسکین سایر انواع دردهای مفصلی موثر است:

  • مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که طب سوزنی درد مفصل را در زنان یائسه که تحت درمان برای سرطان پستان در مراحل اولیه قرار گرفته‌اند، کاهش می‌دهد.
  • مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که طب سوزنی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در دست فوایدی دارد. این درمان به کاهش درد و بهبود قدرت دست کمک می‌کند.
  • در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ درمورد طب سوزنی برای درمان آرتریت روماتوئید، نتیجه‌گیری شد که طب سوزنی به تنهایی یا همراه با سایر درمان‌ها ارزش امتحان کردن دارد. نویسندگان توضیح می‌دهند که طب سوزنی اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. این سه فاکتور در درمان آرتریت ناشی از پسوریازیس مهم هستند.

طب سوزنی و اضطراب

هم پسوریازیس و هم آرتریت ناشی از آن می‌توانند به دلیل درد، خارش، تورم، ظاهر پوست و سایر فاکتورها منجر به استرس و اضطراب شوند. طب سوزنی ممکن است یکی از راه‌های کمک به درمان اضطراب و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا باشد.

شواهد نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند از طریق تسکین علائم اضطراب کمک‌کننده باشد که برای مبتلایان به پسوریازیس و آرتریت ناشی از آن سودمند باشد:

  • کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که طب سوزنی در گوش در کاهش استرس ناشی از امتحان در دانشجویان موثر است.
  • مطالعه‌ی کوچک مقیاس در سال ۲۰۱۶ نشان داد که طب سوزنی به کاهش سطح اضطراب در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی کمک می‌کند. تغییراتی در بخشی از مغز به نام کورتکس پره‌فرونتال نشان داد که طب سوزنی می‌تواند اثرات آرام‌بخشی القا کند.
  • مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که طب سوزنی در تسکین اضطراب در زنان نابارور مفید است.

اگرچه این مطالعات ثابت نمی‌کنند که طب سوزنی به‌طور خاص می‌تواند پسوریازیس و اضطراب ناشی از آتریت پسوریازیس کمک کند، اما اثرات تسکین‌کننده اضطراب طب سوزنی می‌تواند برای افراد مبتلا به این بیماری‌ها کمک‌کننده باشد.

روش کار طب سوزنی

طب سوزنی یک طب سنتی چینی (TCM) است که شامل قراردادن سوزن‌های ریز در پوست می‌باشد. سوزن‌ها نقاط طب سوزنی را روی بدن تحریک می‌کنند. این سوزن‌ها نازک‌تر از سوزن‌هایی هستند که پزشکان برای خونگیری یا تزریق استفاده می‌کنند، زیرا فقط وارد سطح پوست می‌شوند.

متخصصان طب سوزنی معتقدند که تحریک نقاط خاصی از بدن کمک می‌کند تا انرژی آن قسمت آزادانه جریان یابد. این به نوبه‌ی خود می‌تواند به درمان یا پیشگیری شرایط سلامتی خاص کمک کند.

در طول جلسه‌ای از طب سوزنی، فرد ممکن است نیاز داشته باشد تا قسمتی از لباس‌های خود را درآورد، بنابراین متخصص می‌تواند به قسمت‌های خاصی از بدن مانند شکم، مچ پا، گردن، کمر یا مچ دست دسترسی داشته باشد. معمولا فرد روی تخت دراز می‌کشد.

متخصص از الکل برای تمیز کردن مناطقی که می‌خواهد تحریک کند، استفاده می‌کند. سپس، به آرامی سوزن‌ها را به نقاط خاص بدن وارد می‌کند. در برخی موارد، متخصص طب سوزنی ممکن است از تحریک حرارتی یا الکتریکی روی سوزن برای افزایش اثرات آن استفاده کند. بعد از چند دقیقه، پزشک سوزن‌ها را خارج می‌کند و دور می‌ریزد.

طب سوزنی ممکن است سریع باعث درمان نشود و به چندین جلسه ویزیت نیاز داشته باشد. برای مثال، مطالعه‌ای نشان داده است که زنانی که به مدت ۱۳ هفته و هفتگی یکبار تحت طب سوزنی قرار گرفته‌اند، در علائم پسوریازیس خود بهبودی مشاهده کرده‌اند.

خطرات طب سوزنی

باتوجه به National Center for Complementary and Integrative Health، افرادی که در مکان‌های دارای مجوز تحت طب سوزنی قرار می‌گیرند، خطرات بسیار کم است.

سازمان غذا و دارو (FDA) سوزن‌های طب سوزنی را همانند وسیله‌های پزشکی تنظیم می‌کند. این بدان معناست که فقط دارندگان مجوز باید از آن‌ها استفاده کنند. همیشه اطمینان حاصل کنید که سوزن‌ها استریل، غیرسمی و یکبار مصرف باشند.

با این حال، اگر افراد در مکان‌های بدون مجوز تحت طب سوزنی قرار گیرند ویا سوزن‌ها استریل و یکبار مصرف نباشند، خطر عفونت، آسیب و اثرات جدی وجود دارد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید