انتشار این مقاله


افزایش تاثیرگذاری داروهای ضدسرطان با اضافه کردن آسپرین

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد، اضافه کردن آسپرین به داروهای سرطان می‌تواند باعث بهبود نتایج شود.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد، اضافه کردن آسپرین به بعضی از داروهای سرطان موجود می‌تواند تاثیرگذاری آن‌ها بر روی گروهی از تومورهای مقاوم به درمان را افزایش دهد.

دانشمندان دانشگاه Queensland امیدوارند کارآزمایی‌های بالینی را در آینده‌ای نزدیک بتوانند در افراد دچار سرطان ریه، پانکراس و کولورکتال که به روش‌های درمانی دیگر پاسخ نداده‌اند، به کار گیرند.
پروفسور هلموت شایدر، محقق مرکز UQ Diamantina می‌گوید:

سرطان‌هایی که در اثر بروز جهش در گروهی از ژن‌ها بوجود می‌آیند و تحت عنوان RAS شناخته می‌شوند، پاسخ ضعیفی به روش‌های درمانی‌ای می‌دهند که طی این روش‌ها هیچ دارویی آن‌ها را به طور مستقیم مورد هدف قرار نمی‌دهد.

این گروه از تومورها شامل سرطان ریه، کولورکتال و پانکراس است که میزان بقای بیماران در آن‌ها پایین است. همچنین درصد پایینی از ملانوماها در این گروه قرار می‌گیرد. دکتر شایدر می‌گوید:

ما متوجه شدیم که اضافه کردن آسپرین به یک داروی مهار کننده‌ی سرطان، سورافنیب، تاثیرگذاری آن را در سرطان ریه‌ی مدل موشی که دچار جهش RAS بود، افرایش داد.

در یک کارآزمایی فاز سه جندمرکزی برای سرطان سلول‌ غیر کوچک ریه، سورافنیب به تنهایی بهبود زیادی در بیماران نشان داد. مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد، ترکیب سورافنیب با آسپرین، می‌تواند برای بیماران مبتلا به جهش RAS که به روش‌های درمانی دیگر پاسخ مطلوب نداده‌اند، مفید باشد.

طبق گفته‌ی دکتر شایدر، ترکیب دارو، بطور بالقوه می‌تواند دوز مورد نیاز سورافنیب را کاهش دهد و در نتیجه از طریق کاهش اثرات معکوس (که موجب می‌شوند بیماران درمان را رها کنند) باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

با ترکیب این دارو با دوز نسبتا بالایی از آسپرین، دو فرایند مولکولی فعال شده و با هم برای از بین بردن سلول‌های سرطانی با جهش RAS همکاری می‌کنند. این فعال‌سازی دوگانه می‌تواند مانع از آن شود که تومورها نسبت به درمان مقاومت پیدا کنند که با مصرف فقط دارو می‌تواند اتفاق بیافتد.

باید به اثرات معکوس آسپرین نیز توجه کرد. البته برای بیمارانی که گزینه‌ی درمانی دیگری ندارند، به احتمال زیاد بتوان اثرات معکوس دوز مورد نیاز را به طور بالینی مدیریت کرد. آزمایش این ترکیب در یک کارآزمایی بالینی می‌تواند نسبتا با سرعت پیشرفت کند و پتانسیل آن را دارد که همزمان با آزمایش‌های دیگر در حال انجام، انجام بگیرد.

روش درمانی دوگانه، می‌تواند باعث افزایش مدت زمانی شود که طی آن بیماری پیشرفتی نشان نمی‌دهد. محققان باور دارند که اضافه کردن آسپرین می‌تواند از بازگشت تومور در بیماران جلوگیری کند. هم اکنون تحقیقات در جهت اضافه کردن آسپرین به داروهای دیگر مهارکننده‌ی سرطان در حال انجام است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید