انتشار این مقاله


چگونه از لحاظ ذهنی برای جراحی آماده شویم و ریکاوری سریع‌تری داشته باشیم؟

توصیه‌های کاربردی برای وقتی که خود یا یکی از عزیزان‌تان برای عمل جراحی آماده می‌شود.

سال آینده تقریبا ۵۰ میلیون نفر در آمریکا زیر تیغ جراحی خواهند رفت. و به جز موارد استثنای اندکی که وجود دارد اکثر آن‌ها از اضطراب قبل از عمل جراحی رنج خواهند برد. اما نکته‌ای که شاید از نظر بسیاری از مردم دور بماند مسائل ریشه‌دار روانیست که می‌تواند توسط این اضطراب ایجاد شود. عوارض جانبی نقش مهمی در موفقیت یا شکست یک عمل جراحی ایفا می‌کنند.

سطوح بالای استرس و اضطراب قبل از عمل، نه تنها باعث مشکلاتی در روزِ انجامِ عمل می‌شود، بلکه روی بازتوانی بیمار هم تاثیرات شگرفی می‌گذارد.

مطالعات آماری نشان ‌می‌دهد ۴۰ درصد کسانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند اثرات منفی اضطراب و استرس را حین و بعد از عمل تجربه می‌کنند.


مقاله مرتبط: استرس می‌تواند کشنده باشد!


برای این اتفاق دلایل متعددی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن کم اهمیت شمردن آماده کردن روانی بیماران قبل از عمل جراحیست. که در بسیاری از بیمارستان‌ها این خدمات حذف شده‌اند.

همچنین ما شاهد سلسله مراتبی هستیم که بیمارستان‌ها را به سمت ادغام شدن و بزرگ شدن سوق داده و به این کار تشویق می‌کنند. این کار مجتمع‌های بهداشتی درمانی بزرگی را می‌سازد که کم‌تر روی سلامت احساسات و روان بیماران متمرکزند. به علاوه ساختارهای اجتماعی سنتی مانند خانواده یا دوستان به ما القا می‌کنند که به سمت مراکز درمانی بزرگ برویم در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد این مراکز مزایای چندانی نسبت به مراکز دیگر ندارند.

بیش از ۵۰ سال پیش روان‌شناسی به نام Irving Janis به کمک دانشجویان Yale مطالعاتی ترتیب داد که تاثیر اضطراب زیاد قبل از عمل جراحی را روی سرعت بازتوانی بیمار نشان می‌دادند. از آن زمان به بعد چندین مطالعه دیگریافته های مطالعات Irving Janis را تایید کرده است.

مطالعات نشان می‌دهند که اضطراب بیشتر با نیاز به مصرف داروهای مسکن بیشتر بعد از عمل جراحی در ارتباط است که اغلب منجر به ترخیص دیرتر از بیمارستان می‌شود. در برخی موارد این ترس و اضطراب می‌تواند برای سال‌ها ادامه پیدا کند و روی تمایل بیماران برای دریافت هرگونه خدمات پزشکی در آینده تاثیر منفی بگذارد.

پس برای مدیریت اضطراب قبل از عمل جراحی چه کار باید کرد؟

موارد زیر توصیه های کاربردی هستند که می‌توانند هنگامی که خودتان یا یکی از عزیزان‌تان به عمل جراحی نیاز دارند به شما کمک کنند تا بهتر برای جراحی آماده شوند (شوید!)

۱. تا جایی که می‌توانید راجب فرآیند عمل جراحی از منابع معتبر پزشکی اطلاعات جمع‌آوری کنید.

۲. لیستی از سوال‌هایی که در ذهن‌تان راجع به عمل جراحی دارید آماده کنید و از پزشک معالج‌تان بپرسید. طبق مطالعات صورت گرفته، این کار به کاهش اضطراب کمک می‌کند.

۳. با جراح و متخصص بیهوشی‌تان راجع به امکان استفاده از داروهای آرامش‌بخش و کاهنده اضطراب مانند Ativan Midazolam (یا Benzodiazepines) صحبت کنید. همه بیماران به این داروها نیاز ندارند اما به هرحال خوب است که بدانیم این داروها قابل استفاده اند یا نه.

۴. از تکنیک‌های نفس کشیدن که در فضای وب موجود است برای کاهش استرس استفاده کنید.

۵. موسیقی گوش کنید! ثابت شده است که موسیقی در کاهش استرس بسیار موثر است. به جای نگران شدن راجع به عمل جراحی موزیک مورد علاقه تان را گوش کنید.

تکنیک‌های دیگر مانند رایحه‌درمانی، لمس‌درمانی، دلقک‌درمانی! و… نیز معمولا استفاده می‌شوند اما داده‌های علمی درست و متقنی برای موثر بودن این درمان‌ها وجود ندارد.

در آخر نمی‌توان نقش حمایت‌های اجتماعی از طرق دوستان و خانواده را برای بیماری که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، نادیده گرفت.

اضطراب قبل و بعد از عمل جراحی مسئله‌ایست که طی سال‌ها به خوبی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است و می‌تواند روی روان و هم‌چنین ریکاوری بیماران اثرگذار باشد.

خوشبختانه گرچه به آرامی، اما مطمئناً پزشکی در آمریکا در حال “بیمارمحور” شدن است. که در نهایت منجر به توجه بیشتر به این مسئله، در کنار مسائل بهداشتی-درمانی دیگر خواهد شد. ( به امید این که در ایران هم به این گونه مسائل توجه شود!).


مقاله مرتبط: عمل‌های جراحی که در پایان روز انجام می‌شوند عوارض بیش‌تری دارند


 

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید