انتشار این مقاله


ترویج بیشتر گیاه‌خواری در خانم‌ها!

آیا دلیل اصلی محبوبیت گیاه‌خواری در زنان تقارب فمنیسم با گیاه‌خواری است؟ گوشت، ماهیچه است. و از آن‌جایی که مردان کارهای یدی زیادی انجام می‌دهند باید بیشتر گوشت مصرف کنند! این چیزی است که بیشتر مردانی که گوشت زیادی می‌خورند بر آن باور دارند. و اگر به این تفکر فکر کنیم شاید برای‌مان خیلی غیرقابل […]

آیا دلیل اصلی محبوبیت گیاه‌خواری در زنان تقارب فمنیسم با گیاه‌خواری است؟

گوشت، ماهیچه است. و از آن‌جایی که مردان کارهای یدی زیادی انجام می‌دهند باید بیشتر گوشت مصرف کنند! این چیزی است که بیشتر مردانی که گوشت زیادی می‌خورند بر آن باور دارند. و اگر به این تفکر فکر کنیم شاید برای‌مان خیلی غیرقابل باور نباشد که بیشتر گیاه‌خواران را زنان تشکیل می‌دهند.

خوب بیایید اول تعریفی از گیاه‌خواری داشته باشیم. گیاه‌خواری شیوه زندگی است که فقط به نخوردن گوشت و محصولات حیوانی محدود نمی‌شود. بلکه روش زندگی است که به خشونت علیه حیوانات به منظور تامین هر نیاز انسانی نه می‌گوید. برای مثال افرادی که پایبند به این شیوه هستند لباس‌های از جنس چرم و پشم نمی‌پوشند.


مقاله مرتبط: گیاه‌خواری


گیاه‌خواری امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است، آن هم در کشورهایی که افراد استطاعت خرید گوشت را دارند. برای مثال در انگلستان افزایش ۳۵ درصدی داشته‌ایم و در ایالات متحده در چند سال اخیر گیاه‌خواران دو برابر شده‌اند؛ حدود ۱ میلیون نفر که ۲ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

اگر بیاییم بررسی جنسیتی بکنیم، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد زنان سهم بیشتری در این جامعه را تشکیل می‌دهند؛ در آمریکا ۷۹ درصد به ۲۱ درصد است. البته به صورت جهانی باز هم درصد به نفع زنان است ولی نه به این شدت! دلیل این امر خیلی مشخص نیست ولی خوب یک‌سری نظریه‌هایی در این باره وجود دارد.

اولین نظریه این است که به سبک زندگی انسان‌های اولیه مربوط است. چرا که در آن زمان مردان به شکار می‌رفتند و گوشت می‌آوردند و خودشان سهم زیادی از آن برمی‌داشتند و زنان و بچه‌ها بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند. همچنین برای سال‌ها این باور عمومی وجود داشت که خوردن گوشت موجب افزایش قدرت جنسی مردان می‌شود؛ که این باور بیشتر به دلیل تبلیغ تلویزیونی‌ای بود که در آن زمان پخش می‌شد.

البته دلایلی که در بالا بیان شدند اگر واقعی می‌بودند، پس نباید هیچ مردی گیاه‌خوار می‌شد. به همین دلیل مشخص است که دلیل دیگری وجود دارد که باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. دلیل دیگری که وجود دارد، جامعه زنان(فمنیسم) است! چگونه؟! خوب فمنیسم می‌گوید که باید همه زنان را به عنوان یک انسان کامل در نظر بگیرند و نه این که فقط قسمت‌هایی از آن‌ها را بحساب بیاورند. همین مسئله در مورد حیوانات نیز صادق است؛ مثلا زمانی که شما برای خرید می‌روید، “گوشت فقط گوشت نیست.” بلکه گوشت قسمتی از بدن یک حیوان است که زمانی زنده بوده است. و اگر افراد موقع خرید گوشت به بلایی که سر آن حیوان آمده است فکر کنند، شاید در خریدشان شک کنند. و به همین شباهتی که با مفهوم گیاه‌خواری و فمنیسم وجود دارد. گیاه‌خواری در این جامعه بیشتر است.

البته یک تئوری هشداردهنده‌ای هم می‌تواند پشت این محبوبیت گیاه‌خواری در زنان باشد و آن هم اختلالات تغذیه‌ای زیاد در زنان است. تحقیقات نشان داده است که زنان خیلی بیشتر از مردان اختلالات تغذیه‌ای دارند. و به همین دلیل زنان با گرفتن رژیم گیاه‌خواری می‌تواند تا حدودی این اختلالات را کنترل کنند، آن هم بر پای کنترل کالری دریافتی.

حالا مهم نیست که به چه دلیلی زنان بیشتر گیاه‌خوار می‌شوند، و مطمئنا خواصی در این شیوه زندگی وجود دارد که قابل اغماض نیست. برای شروع جامعه جهانی به این اجماع رسیده است که رژیم‌های غذایی برپای محصولات گیاهی سالم‌ترین رژیم غذایی است و همچنین شواهد علمی وجود دارد که مصرف زیاد گوشت می‌تواند موجب گرفتگی عروق شود و از خونرسانی به ارگان‌های حیاتی جلوگیری کند. و از قضا گوشت با مشکلات نعوظ هم ارتباط دارد، واقعا که جهان کوچکی است!

تولید انواع گوشت، مزارع حیوانات، آلودگی و گرم شدن زمین را موجب می‌شود. به حدی که این کار ۴۰ درصد بیشتر از حمل‌ونقل بخصوص ماشین‌ها موجب گرم شدن زمین می‌شود. اگر هنوز قانع نشدید شاید با دانستن این که خیلی از افراد مشهور و بازیگران هالیوودی گیاه‌خوار هستند، شاید قانع شوید. افرادی مانند Ellen DeGeneres، Usher و Alec Baldwin.

البته در ایران گیاه‌خواری خیلی توصیه نمی‌شود. دلیل آن هم این است که در گیاهان برخی از مواد معدنی و ویتامین‌ها مورد نیاز بدن وجود ندارد و افراد باید یا از محصولات غنی‌شده استفاده کنند یا از مکمل‌های غذایی استفاده کنند که در ایران یا وجود ندارند یا این که افراد به این مسئله بی‌توجهی می‌کند و موجب مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.

شاید برای‌تان جالب باشد

مردان آمریکایی ۵۷ درصد بیشتر از زنان هم‌تای خود گوشت مصرف می‌کنند و این مقدار بیشتر از مقدار توصیه‌شده توسط سیاست‌مداران سلامت و بهداشت است.


مقاله مرتبط: نیاز به کاهش وزن دارید؟ رژیم گیاهخواری را امتحان کنید.


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید