انتشار این مقاله


نیاز به کاهش وزن دارید؟ رژیم گیاهخواری را امتحان کنید.

بر اساس یافته های جدید، رژیم گیاهخواری در مقایسه با رژیم های غذایی مرسوم، اثرگذاری دو برابری در امر کاهش وزن دارد. بر اساس مطالعه ای جدید که در Journal of the American College of Nutrition به چاپ رسیده است، افرادی که به سبزیجات روی می آورند نه تنها در مقایسه با رژیم های غذایی […]

بر اساس یافته های جدید، رژیم گیاهخواری در مقایسه با رژیم های غذایی مرسوم، اثرگذاری دو برابری در امر کاهش وزن دارد.

بر اساس مطالعه ای جدید که در Journal of the American College of Nutrition به چاپ رسیده است، افرادی که به سبزیجات روی می آورند نه تنها در مقایسه با رژیم های غذایی معمول کم کالری، کاهش وزن موثرتری را تجربه میکنند، بلکه با کاهش چربی عضله به بهبود متابولیسم خود نیز کمک میکنند.

به گفته ی دکتر Hana Kahleová، سردبیر و مدیر تحقیقات بالینی  Physicians Committee for Responsible Medicine در واشنگتن، ازدست دادن چربی عضله، متابولیسم گلوگز و لیپید را بهبود میبخشد، لذا این یافته ها الالخصوص برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک و یا دیابت نوع ۲ بسیار حائز اهمیت است.

در این راستا، ۷۴ مورد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به صورت تصادفی برای پیروی از یکی از رژیم های گیاهی و یا رژیم غذایی مرسوم انتخاب شدند. رژیم گیاهی شامل سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه ها و مغز ها به همراه محصولات حیوانی به صورت محدود و به اندازه ی ماکزیمم یک واحد ماست کم چرب در یک روز میشد در حالی که رژیم غذایی معمول برای دیابت نیز از توصیه های رسمی سازمان EASD (European Association for the Study of Diabetes) پیروی میکرد. هردو رژیم غذایی به صورت ۵۰۰ کیلوکالری در روز در مقایسه با دریافت ایزوکالریک برای هر فرد تنظیم شده بود.

در نهایت مشخص شد که رژیم گیاهی در مقایسه با رژیم معمول با کاهش وزن میانگین ۶.۴kg درمقایسه با ۳.۲kg به میزان دوبرابر موثر تر عمل کرده است.

دکتر کاهلوا و همکارانشان، سپس با استفاده از MRI به بررسی بافت چربی موجود در ران شرکت کننده ها پرداختند تا مشخص شود هرکدام از این رژیم ها به چه مقدار توانسته اند چربی های زیرجلدی، زیر فاسیایی و بین عضلانی را تحت تاثیر قرار دهند. و مشاهده شد که هردو رژیم اثرگذاری مشابهی در کاهش چربی زیرجلدی بروز دادند در حالی که چربی زیر فاسیایی فقط در پاسخ به رژیم گیاهی کاهش یافته بود و میزان کاهش چربی بین عضلانی نیز در این رژیم قابل توجه تر بود.

این موضوع بسیار مهم است زیرا افزایش چربی زیرفاسیایی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، با مقاومت به انسولین در ارتباط است و لذا کاهش آن میتواند اثر سودمندی بر کاهش متابولیسم داشته باشد. علاوه بر این، کاهش چربی عضلانی میتواند به بهبود قدرت عضلانی و تحرک به خصوص در افراد مسن تر مبتلا به دیابت کمک کند.

دکتر کاهلوا میگوید:

رژیم های غذایی گیاهی ثابت کرده اند که بهترین گزینه برای کاهش وزن هستند. با این حال، ما همچنان نشان دادیم که این رژیم ها در کاهش چربی عضله و در نتیجه بهبود متابولیسم نیز بسیار موثرتر عمل میکنند. این یافته ها برای افرادی که تلاش میکنند تا وزن خود را کاهش دهند از جمله افراد مبتلا به سندرم متابولیک و یا دیابت نوع ۲ بسیار مهم است اما این رژیم همچنان برای تمامی افرادی که تصمیم جدی بر کنترل وزن خود و زندگی سالم دارند قابل اجرا میباشد.

 

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید