انتشار این مقاله


استفاده از ویروس‌ها در مبارزه با ویروس‌ها

رویکرد جدیدی که سلول‌های آلوده غیرفعال آلوده به ویروس را حذف می‌کند.

استفاده از ویروس‌ها برای مبارزه با ویروس‌ها: رویکرد جدیدی که سلول‌های غیرفعال آلوده به ویروس را حذف می‌کند.

زمانی محققان اتاوا (Ottawa) برای کار بر روی ویروس‌های مبارزه‌کننده با سرطان شناخته می‌شوند، یک تیم این ویروس ‌ها را برای هدف جدیدی به کار می‌بَرد: HIV

محققان بیمارستان و دانشگاه اوتاو کشف کرده‌اند که ویروس مارابا می‌تواند نوعی از سلول‌های آلوده به HIV را مورد هدف قرار داده و از بین ببرد که درمان‌های ضدویروسی استاندارد نمی‌تواند آن را انجام دهد. این کشف آزمایشگاهی در ژورنال Infectious Diseases منتشر شد. اگر این روش در بدن انسان عمل کند، احتمالاً کمکی به درمان HIV باشد.

با اینکه دارو‌های روزانه سطح ویروس HIV را در خون پایین نگه می‌دارند، اما در حال حاضر هیچ راهی برای حذف کامل سلول‌های غیرفعال آلوده به HIV از بدن وجود ندارد. چنانچه یک فرد که با HIV زندگی می‌کند، مصرف دارو‌های ضدویروسی را متوقف کند، این ویروس‌های پنهانی به سرعت احیا می‌شوند.

مورد هدف قرار دادن سلول‌های غیرفعال آلوده به HIV سخت است چرا که آن‌ها از سلول‌های نرمال قابل تشخیص نیستند. دکتر Jonathan Angel و تیم او بر روی یک روش جدید شناسایی این سلول‌های غیرفعال با استفاده از ویروس MG1 تلاش می‌کنند. این ویروس به سلول‌های سرطانی که در مسیر اینترفرونی خود نقص دارند و باعث آسیب‌پذیر‌تر شدن سلول‌ها در برابر ویروس‌ها می‌شوند، حمله می‌کند. دکتر ‌Angel و تیم‌ش قبلاً متوجه شده‌اند که سلول‌های غیرفعال آلوده به ‌HIV نیز در این مسیر دارای نقص می‌باشند.


مقالۀ مرتبط: مکانیسم جدید نابودی ویروس‌ها می‌تواند در آینده به درمان‌های نوین منجر شود


دکتر ‌Angel، دانشمند ارشد و پزشک عفونی بیمارستان اتاوا و پروفسور دانشگاه اتاوا، می‌گوید:

ما فکر کردیم به دلیل اینکه سلول‌های غیرفعال آلوده به HIV دارای ویژگی‌های مشابه به سلول‌های سرطانی بودند، ویروس وارد آن‌ها شده و آن‌ها را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد که این درست بوده است.

محققان با استفاده از تعدادی مدل‌های آزمایشگاهی سلول‌های غیرفعال آلوده به HIV، دریافتند که ویروس MG1 سلول‌های آلوده را مورد هدف قرار داده و آن‌ها را حذف می‌کند و سلول‌های سالم را بدون هیچ‌گونه آسیبی رها می‌سازد.

با اینکه در بیماران بیشتر این سلول‌ها در گره‌های لنفاوی و دیگر اندام‌ها حضور دارند، تعداد معدودی از آن‌ها در خون نیز پیدا می‌شوند. وقتی محققان MG1 را به سلول‌های خونی مربوطه که از افراد HIV مثبت گرفته شده بود، اضافه کردند؛ سطح DNA ویروس HIV در نمونه کاهش یافت. این نشان می‌دهد که سلول‌های آلوده به HIV حذف شده‌اند.

دکتر Angel، که رئیس بخش بیماری‌های عفونی نیز می‌باشد، می‌گوید:

ما می‌دانیم که ویروس Maraba سلول‌های غیرفعال آلوده به HIV را مورد هدف قرار داده و از بین می‌برد اما دقیقاً نمی‌دانیم که این کار را چگونه انجام می‌دهد. ما فکر می‌کنیم این ویروس می‌تواند سلول‌ها را به دلیل اختلال در مسیر اینترفرون، مورد هدف قرار دهد اما برای اطمینان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

گام بعدی تیم تحقیق این است که این ویروس را در نمونه‌های جانوری امتحان کند یا مستقیماً به کازآزمایی‌های بالینی منتقل کند. همه‌ی تحقیقات اعم از بهبود مراقبت از بیمار و تحقیقی در مورد بهداشت و سلامت هم‌جنس‌گرایان، در بیمارستان اتاوا با اهداکنندگان بخشنده‌ای که به اولویت‌های بیمارستان کمک می‌کنند، حمایت می‌شوند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید