انتشار این مقاله


با یک نوار قلب ساده می‌توان افسردگی شدید و اختلال دوقطبی را تشخیص داد!

یک الکتروکاردیوگرام ساده ۱۵ دقیقه‌ای می‌تواند به پزشک در تشخیص این که آیا بیمار دچار افسردگی شدید است یا اختلال دوقطبی، کمک کند.

مطالعه پیشگامانه Loyola Medicine نشان می‌دهد که یک الکتروکاردیوگرام ساده ۱۵ دقیقه‌ای می‌تواند به پزشک در تشخیص این که آیا بیمار دچار افسردگی شدید است یا اختلال دوقطبی، کمک کند.

اختلال دوقطبی اغلب به اشتباه افسردگی شدید تشخیص داده می‌شود. اما در حالی که نشانه‌های فاز افسردگی اختلال دوقطبی مشابه افسردگی شدید هستند، روش‌های درمانی متفاوت بوده و اغلب برای پزشکان چالش برانگیز هستند.در اختلال دوقطبی، که قبلا “افسردگی manic ” نامیده می‌شد، بیمار میان حالت عاطفی و هیجانی بالا (مرحله شیدایی: manic episode) و افسردگی شدید در نوسان است. درمان فاز افسردگی توسط داروهای ضد‌افسردگی همراه با حفاظی مانند متعادل‌کننده وضع روانی یا داروهای ضد‌روان پریشی برای جلوگیری از تغییر به حالت مانیک (شیدایی) است. پزشکی که اختلال دوقطبی را به اشتباه افسردگی شدید تشخیص می‌دهد، ممکن است از روی ندانستن، به علت تجویز ضد‌افسردگی بدون داروی حفاظ تثبیت‌کننده‌ی وضع روانی، منجر به راه‌اندازی مرحله مانیک شود.


مقاله مرتبط: علائم ابتدایی اختلال دو قطبی که لازم است بدانید


این مطالعه نشان داد که ضربان قلب تغییرپذیر است و اندازه‌گیری توسط الکتروکاردیوگرام، نشان می‌دهد که آیا افراد دارای افسردگی شدید هستند یا اختلال دوقطبی. (متغیر بودن ضربان قلب، تغییر فاصله زمانی بین ضربان‌های قلب است). مطالعه توسط نویسنده‌ی ارشد، Angelos Halaris, MD, PhD، و همکارانش در  World Journal of Biological Psychiatry منتشر شده‌است.

Dr. Halaris  گفت:

داشتن یک آزمایش غیر‌تهاجمی و مقرون به صرفه که استفاده از آن آسان است، برای تمایز بین افسردگی شدید و اختلال دوقطبی، موفقیت بزرگی در هر دو زمینه‌ی روانپزشکی و مراقبت‌های اولیه خواهد‌بود. تحقیقات بیشتری برای تایید یافته‌های این تحقیق و تعیین اهمیت بالینی آن‌ها لازم است.

دکتر Halaris استاد بخش روانپزشکی و علوم اعصاب رفتاری  Loyola و مدیر روانپزشکی بزرگسال است. افسردگی شدید جزو یکی از شایع‌ترین و شدیدترین مشکلات سلامتی در جهان است. در ایالات متحده، حداقل ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت در هر زمان معینی، از افسردگی شدید رنج می‌برند. اختلال دوقطبی نیز مشکل مهمی در سلامت روان است، که بر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد (اگرچه کمتر از افسردگی شدید).


مقاله مرتبط: علائم و نشانه‌های افسردگی خفیف، متوسط و شدید


مطالعات Loyola، شصت و چهار بزرگسال با افسردگی شدید و ۳۷ بزرگسال مبتلا به اختلال دوقطبی را ثبت کردند. همه افراد در ابتدای تحقیق تحت الکتروکاردیوگرام قرار گرفتند. هر یک از شرکت‌کنندگان در حالی که الکتروکاردیوگرام سه اشتقاقی به سینه متصل بود، روی میز معاینه به راحتی استراحت کردند. پس از استراحت ۱۵ دقیقه‌ای، داده‌های الکتروکاردیوگرام به مدت ۱۵ دقیقه جمع‌آوری شد.


مقاله مرتبط: اصول تشخیصی الکتروکاردیوگرام (ECG)


محققان با استفاده از یک بسته نرم افزار ویژه، داده‌های الکتروکاردیوگرام را به مولفه‌های تغییرات ضربان قلب تبدیل می‌کنند. این اطلاعات با برنامه های نرم‌افزاری تخصصی که توسط Steven W. Porges، PhD از Indiana University’s Kinsey Institute  و دستیار نویسنده این مطالعه  ارتقا یافته‌است، بیشتر اصلاح شده‌است.

در اندازه‌گیری تغییرات ضربان قلب، محققان RSA یا همان آریتمی سینوسی تنفسی را که متخصصان قلب با آن آشنایی دارند، محاسبه کردند. در آغاز مطالعه، افراد دارای افسردگی شدید به میزان قابل توجهی RSA بالاتری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی داشتند. در یافته ثانویه، محققان دریافتند که بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی سطوح خونی بالاتری از بیومارکرهای التهابی را نسبت به بیماران مبتلا به افسردگی شدید دارند. التهاب هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به یک وضعیت استرس زا مانند اختلال دوقطبی فعال‌تر می‌شود.

عنوان این مطالعه: شاخص تون واگی قلبی کم با تغییرات ضربان قلب، اختلال دوقطبی را از افسردگی شدید متمایز می‌کند.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید