انتشار این مقاله


داروهای ضدانگل می‌توانند مبارزه با بیماری پارکینسون را هدایت کنند

در انگلیس، حدود ۱۲۷ هزار نفر در حال حاضر با بیماری پارکینسون زندگی می‌کنند.

محققان دانشگاه کاردیف (Cardiff) در همکاری با دانشگاه داندی (Dundee)، نوعی ترکیب را در دارویی شناسایی کردند که برای درمان عفونت‌های انگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند منجر به درمان‌های جدید برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون شود.


مقاله مرتبط: داروهای ضد انگلی با سرطان پروستات مبارزه می‌کنند


بیماری پارکینسون، اختلال دژنراتیو درازمدت سیستم عصبی مرکزی است که بر اساس اخبار خیریه پارکینسون در انگلیس، یک نفر از هر ۵۰۰ فرد را درگیر می‌کند. به این معنی که تنها در انگلیس، حدود ۱۲۷ هزار نفر در حال حاضر با بیماری پارکینسون زندگی می‌کنند.

طی دهه گذشته، محققانی که در تلاش برای یافتن درمان برای این بیماری ناتوان کننده بودند، توجه خود را بر روی یک پروتئین موجود و شناخته شده در بدن انسان به عنوان PINK1 متمرکز کرده‌اند. بدیهی است که سوء عملکرد این پروتئین یکی از علل اصلی بیماری پارکینسون است.

مطالعات متعدد نشان‌دهنده کشف دارویی است که قادر به افزایش عملکرد PINK1 بوده و می‌تواند گامی مهم در توقف دژنراسیون عصبی باشد و در نتیجه باعث کاهش یا حتی درمان بیماری پارکینسون شود. با توجه به این دانش، محققان دانشگاه‌های دانمارک و کاردیف کشف کرده‌اند که داروهایی که به طور معمول برای درمان عفونت‌های کرم‌های نواری استفاده می‌شوند، به نام نیکلزامید، فعال‌کننده‌های پروتئین PINK1 هستند.


مقاله مرتبط: تحقيقات جديد حاكى از آن است كه شروع پاركينسون در روده اتفاق مى‌افتد، نه مغز!


علاوه بر این، تحقیقاتی که توسط The Welcome Trust انجام می‌شود، نشان داد که نیکلوزامید و برخی از مشتقات آن می‌توانند عملکرد PINK1 را در سلول‌ها و نورون‌ها افزایش دهند. این امر به محققین این باور را می‌دهد که این دارو می‌تواند امید جدیدی برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون ایجاد کند.

دکتر یوسف ماگلو از دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه کاردیف، که این تحقیق را به عهده دارد، گفت:

این اولین گزارش از یک داروی بالینی برای فعال کردن PINK1 است و ممکن است وعده درمان بیماری پارکینسون باشد. ما با بررسی توانایی نیکلوزامید برای درمان بیماری پارکینسون در مدل‌های مختلف بیماری، یافته‌های خود را به سطح بالاتری خواهیم رساند. این یک مرحله هیجان‌انگیز از تحقیقات ما است و ما در مورد تاثیرات بلندمدت آن در زندگی بیماران احساس مثبتی داریم.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید