انتشار این مقاله


داروهای ضد انگلی با سرطان پروستات مبارزه می‌کنند

ماده‌ای در پزشکی که علیه انگل‌ها کاربرد دارد، در برابر سرطان پروستات مانند داروهای ضد سرطان رفتار می‌کند.

محققان سرطان در دانشگاه برگن (UiB) در نروژ در سال‌های اخیر، صدها داروی شناخته شده را امتحان کرده‌اند تا ببینند که چگونه بر سلول‌های سرطانی تاثیر می‌گذارند.

آن‌ها به تازگی دریافتند که ماده‌ای در پزشکی که علیه انگل‌هایی مثل ژیاردیا (Giardia) و کرم‌های نواری استفاده می‌شود، در برابر سرطان پروستات و کولون مانند داروهای ضد سرطان رفتار می‌کند. پروفسور کارل هنینگ کالاند در گروه علوم بالینی در UiB که رهبر گروه تحقیقاتی است، می‌گوید:

ما کشف کردیم که این ماده خاص مسیر سیگنال را در سلول‌های سرطانی مسدود و رشد آن‌ها را متوقف می‌کند. به سختی موقعیتی پیش می‌آید که محققان موادی را کشف کنند که مولکول‌های خاصی را به دقیقی این ماده مورد هدف قرار دهد.


مقاله مرتبط: درمان رایج سرطان پروستات ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی شود


سلول‌های پرفعالیت

محققان تیم کالاند متوجه شدند که سلول‌های سرطان پروستات و کولون حاوی مقادیر بالایی از بتا-کتانین فعال هستند. فعال سازی این پروتئین باعث می‌شود که سلول‌ها با سرعت بالا تجزیه شوند. علاوه بر این، بتا-کتانین باعث می‌شود سلول‌های سرطانی مقاوم‌تر و قادر به بقا باشند. در این مطالعه، محققان دریافتند که ماده NTZ (نیتازوکسانید)، داروی شناخته شده و تایید شده ضد انگل، بتا-کتانین فعال را تجزیه می‌کند. کالاند می‌گوید:

ما اولین محققانی هستیم که مکانیسم‌های پیچیده مولکولی را در این فرآیند دخیل می‌دانند.

بازیافت داروهای قدیمی

آزمایش‌ها با داروهای شناخته شده نشان می‌دهد که یک دارو ممکن است اهداف متفاوت و ناشناخته در سلول‌ها داشته باشد. مزیت آزمایش داروهای تایید شده پیشین این است که ما می‌دانیم که آن‌ها در بدن انسان موثر هستند و عوارض جانبی جدی ندارند، به این معنی که درمان آینده ممکن است سریع‌تر رخ دهد.


مقاله مرتبط: سرطان پروستات و راه طبیعی مقابله با آن!


تقویت سیستم ایمنی بدن

نیتازوکسانید حمله به سلول‌های سرطانی را با مانع از فعال شدن بتا-کتانین انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد که این مانع هم‌چنین بخش‌های مرکزی سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا به سلول‌های سرطانی حمله کند. کالاند می‌گوید:

در حال حاضر، ما با استفاده از مکانیسم‌هایی که از نیتازوکسانید کشف شده است، بر روی نحوه تقویت ایمنی در برابر سرطان پروستات کار می‌کنیم.

کالاند و تیم تحقیقاتی او در مرحله اول از یک کارآزمایی بالینی با استفاده از درمان ایمنی در برابر سرطان پروستات (cryoIT) قرار دارند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید