انتشار این مقاله


درمان رایج سرطان پروستات ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی شود

سرکوب تستوسترون می‌تواند عوامل خطر شایع بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

از آنجا که هورمون تستوسترون می‌تواند به رشد تومورهای پروستاتی کمک کند، مردان مبتلا به سرطان پروستات اغلب درمان‌های سرکوب کننده‌ی هورمون دریافت می‌کنند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند ارائه‌ی درمان در مراحل اولیه سرطان پروستات به نوبۀ خود ممکن است احتمال ابتلا به بیماری دیگری مانند نارسایی قلبی را افزایش دهد. منظور از این درمان، کاهش آندروژن (androgen-deprivation therapy) است.


مقالۀ مرتبط: هورمون‌درمانی سرطان پروستات


پیام مطالعۀ جدید این است که بیماران مبتلا به سرطان پروستات موضعی باید اثرات سلامتی روش درمانی کاهش آندروژن بر سیستم قلبی-عروقی را به حداقل برسانند.
توصیه این است که بیماران باید به تغییرات سبک زندگی (از نظر سلامتی قلب) خود رسیدگی کرده و پزشکان نیز باید مرتبا سلامتی بیمار را از نظر علائم اولیه بیماری قلبی کنترل کنند.

این اطلاعات جدید برای تصمیم گیری درمورد درمانی که باید در هر بیماری با مراحل اولیه انجام گیرد، مهم است.

در سال‌های اخیر گسترشی در استفاده از درمان‌های سرکوب کنندۀ هورمونی برای سرطان پروستات وجود دارد. قبلا این درمان منحصر به تومورهای پروستات پیشرفته بود، ولی اکنون به تعداد بیش‌تری از مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه اعمال می‌شود تا به سایر قسمت‌های بدن گسترش نیابد. اگرچه ایمنی و اثربخشی درمان کاهش آندروژنی برای این مردان مورد بررسی قرار نگرفته است.

در مطالعۀ جدید، دانشمندان نتایج بیش از ۷۶۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه را بررسی کردند. محققان این افراد را به مدت ۱۲ سال دنبال کردند که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ تشخیص داده شده بودند. محققان فاکتورهای ریسک قلب از جمله افزایش وزن/چاقی، سابقۀ سیگار کشیدن، دیابت، فشارخون بالا و یا نیاز ضروری به مصرف داروهای قلبی را در نظر گرفتند.

در ابتدا، مردان مورد مطالعه تحت هیچ درمانی قرار نگرفتند، ولی از نزدیک توسط پزشکان از نظر پیشرفت بیماری کنترل و مراقبت می‌شدند. نزدیک ۳۰ درصد از مردان تحت درمان کاهش آندروژنی قرار گرفتند. بسیاری از آن‌ها زیر ۶۰ سال بودند.

این مطالعه نشان داد، مردان مبتلا به سرطان پروستات با مراحل اولیه که قبلا بیماری قلبی نداشتند، با قرار گرفتن تحت درمان‌های کاهش هورمونی دچار ۸۱ درصد بیش‌تر ریسک نارسایی‌های قلبی شدند. در همین حال، افرادی که قبلا هم بیماری قلبی داشتند، زمانی‌که درمان‌های ضد هورمونی دریافت کردند، ریسک مشکلات ریتمی قلب افزایش یافت؛ از جمله افزایش ۴۴ درصدی ریسک ضربان نامنظم.
همچنین، در این مردان سه برابر بیش‌تر احتمال ایجاد “اختلال هدایت” وجود دارد که در زمان قطع ایمپالس‌های الکتریکی قلب رخ می‌دهد.


مقالۀ مرتبط: سرطان پروستات و راه طبیعی مقابله با آن!


اورولوژیست دکتر Nachum Katlowitz می‌گوید:

مهم است که به یاد داشته باشید تمام درمان‌ها دارای ریسک هستند.
اگر درمان کاهش آندروژنی ریسک مرگ از بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهد، ولی ریسک مرگ سرطان پروستات را کاهش دهد، از آن استفاده می‌کنیم. ما عوارض جانبی بالقوۀ را درنظر می‌گیریم. بعضی اوقات، در بیماران ریسک بیش‌تر از سود است، که در اینصورت درمان را توصیه نمی‌کنیم.

ضمنا، یافته‌ها کمی شگفت انگیزند. زیرا پزشکان خیلی وقت است می‌دانند سرکوب تستوسترون می‌تواند عوامل خطر شایع بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

وی به‌طور خلاصه افزود:

درمان کاهش آندروژنی دارای ریسک است، اما این کار پزشک است که تصمیم بگیرد که آیا سود روش درمانی ارزش ریسک و عوارض جانبی را دارد.

یافته‌ها به مردان اجازه می‌دهد اثرات مثبت و منفی روش درمانی کاهش آندروژن را در نظر بگیرند و با پزشک خود بحث و گفتگو کنند. اگر تصمیم گرفتند با درمان پیش روند، باید با پزشک خود همکاری کرده تا شیوۀ زندگی خود را برای کاهش خطرات بیماری‌های قلبی-عروقی  تنظیم کنند.

این مطالعۀ در the British Journal of Cancer منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید