انتشار این مقاله


کپسول کاشتی؛ درمانی جدید برای آلزایمر

دانشمندان سوئیسی موفق به توسعه روش درمانی جاه‌طلبانه‌ای برای مقابله با آلزایمر شدند. در این درمان با استفاده از دستگاهی کپسولی که در زیر پوست قرار داده می‌شود، در برابر پروتئینی که گمان می‌رود عامل اصلی آلزایمر باشد، ایمنی ایجاد می‌گردد. پروتئین مورد نظر با نام amyloid beta شناخته شده و کپسول کاشت شده در زیر […]

دانشمندان سوئیسی موفق به توسعه روش درمانی جاه‌طلبانه‌ای برای مقابله با آلزایمر شدند. در این درمان با استفاده از دستگاهی کپسولی که در زیر پوست قرار داده می‌شود، در برابر پروتئینی که گمان می‌رود عامل اصلی آلزایمر باشد، ایمنی ایجاد می‌گردد.

پروتئین مورد نظر با نام amyloid beta شناخته شده و کپسول کاشت شده در زیر پوست، حاوی سلول‌هایی است که از منظر ژنتیکی دستکاری شده و آماده مقابله با این پروتئین‌ها می‌باشند. این سلول‌ها با ترشح آنتی‌بادی سبب تحریک سیستم‌ایمنی فرد شده و سبب مقابله با آمیلوئید بتا پیش از تشکیل شدن پلاک‌های مخرب می‌گردد. این پلاک‌ها مانع از ارتباطات سیناپسی شده و عوارضی چون اختلال در حافظه و مشکلات شناختی را به دنبال دارند.

mice-alz-implant3_1024تکنیک توسعه داده شده، مدتیست که بر روی موش‌ها آزمایش شده و نتایج اولیه، بسیار امیدبخش بوده‌اند. کپسول کاشت شده زیر پوست در این حیوانات سبب کاهش قابل ملاحظه در پلاک‌های سمی پروتئینی می‌گردد.

یکی از مزایای این روش جریان ثابتی از آنتی‌بادی‌ها از سوی سلول‌های زیر پوست است که سبب به‌دام اندازی آمیلوئید بتا می‌گردد. همچنین آنتی‌بادی‌های ذکر شده سبب اختلال در ایجاد پروتئین tau (یکی دیگر از عوامل دخیل در بیماری آلزایمر) می‌گردند.

تکنیک هدف قرار دادن آمیلوئید بتا، به خودی خود راه جدیدی محسوب نمی‌گردد. با این حال این روش درمانی در گذشته وابسته به تزریقات مکرر آنتی‌بادی بوده است. این در حالیست که در متد جدید به وسیله جریانی دائمی، میزان مورد نیاز آنتی‌بادی تأمین می‌گردد.

کپسول مورد نظر تحت عنوان «macroencapsulation device» از دو غشای نفوذپذیر تشکیل شده و توسط قابی پروپیلنی به یکدیگر مرتبط می‌شوند. ابعاد ایمپلیت نیز برابر با ۲۷ – ۱۲  با ضخامتی برابر با ۱.۲ میلیمتر می‌باشد. این ایمپلت حاوی هیدروژلی خاص بوده که سبب بهبود فرآیند رشد سلولی می‌گردد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید