انتشار این مقاله


طبق تحقیقات، افرادی که کلاس اجتماعی پایین‌تری دارند، عقلانیت بیشتری دارند!

افرادی که طبقه اجتماعی پایین‌تری داشتند، امتیاز عقلانیت بیشتری نسبت به طبقه اجتماعی بالا کسب کردند.

پارادوکس آشکاری در دنیای مدرن وجود دارد: جامعه در کل باهوش‌تر می‌شود، اما ما هنوز راه‌ حل کنار آمدن باهم را نیافته‌ایم. روانشناس اجتماعی Igor Grossman از دانشگاه Waterlo کانادا، سوال می‌کند که چگونه امکان دارد، ما به همان مقدار گذشته (و نه حتی بیشتر) مشاجره کنیم؟ او تاکید دارد که هوش معمولی نمی‌تواند از مشاجره جلوگیری کند. بلکه این کار به عهده عقل است. بر اساس مطالعات Grossman و همکارانش، این خرد (در نتیجه، توانایی ایجاد یک دورنما درباره فرد به سازش با او کمک می‌کند.) برای افرادی که با فقر و یا در طبقه کارگر بزرگ می‌شوند، به صورت طبیعی به وجود می‌آید.

Eranda Jayawickreme، برای هدایت این تحقیق، گروس‌من و دانشجوی فارغ التحصیلش‌ Justin Brienza، آزمایش دو مرحله‌ای را آغاز کردند. ابتدا از ۲۱۴۵ نفر خواستند تا در یک ارزش‌یابی اینترنتی شرکت کنند. از آن‌ها خواسته شد آخرین مشاجره‌ای که با کسی از جمله همسر و یا دوست‌شان داشته‌اند به یاد بیا‌ورند. سپس به بیست سوال درباره آن پاسخ بدهند، که شامل موارد زیر می‌شد:

  • آیا تا به حال یک چشم‌انداز از شخص ثالث را در نظر گرفته‌اید؟
  • چه‌قدر سعی می‌کنید تا دیدگاه دیگران را درک کنید؟
  • آیا احتمال این که اشتباه می‌کنید را در نظر می‌گیرید؟

گروس‌من و Beienza اطلاعات را موشکافی کردند و برای شرکت‌کنندگان امتیاز عقلانیت و طبقه اجتماعی را بر اساس پاسخ به سوالات‌شان تعیین کردند. سپس این دو عدد را با عدد سومی در نمودار ترسم نمودند. آن‌ها دریافتند افرادی با طبقه اجتماعی پایین (افرادی که درآمد پایین، تحصیلات کم دارند و یا نگرانی‌های درباره مسائل مالی دارند) امتیاز عقلانیتی حدوداً دوبرابر افرادی با طبقه اجتماعی بالا داشتند. سطح درآمد و تحصیلات، بازه‌ای بین طبقه کارگر تا طبقه متوسط به بالا، که نه بسیار فقیر و نه بسیار ثروتمنداند، به خوبی نشان داده است.

در مرحله دوم آزمایش، حدود ۲۰۰ نفر از Ann Arbor و Michigan و اطراف آن استخدام کردند تا در یک تست استاندارد IQ شرکت کنند. به آن‌ها سه پاکت دادند. در پاکت اول از فرد خواسته شده بود در دعوایی بین دوستانش طرف یکی از آن‌ها را بگیرد. سپس هرکدام از شرکت‌کنندگان با یکی از مصاحبه‌کنندگان درباره دیدگاه‌شان در حیطه این که موقعیت مشخص شده در نامه چگونه به نظر می‌رسد، بحث کردند. یک گروه از داوران به میزان عقلانیت در قضاوت‌های آن‌ها امتیاز دادند. در مثال بالا، تفکر درباره این که یک فرد از بیرون بحث چه دیدگاهی درباره آن دارد، امتیاز مثبت برای فرد داشت. همچنین تکیه بر دیدگاه فقط یک نفر امتیاز منفی دارد.


مقالات مرتبط:

چگونه عاقلانه‌تر رفتار کنیم؟

مسن‌تر اما عاقلانه‌تر: چرا فعالیت‌های ریسک‌پذیر با افزایش سن کمتر می‌شوند؟


همان‌طور که در مرحله اول آزمایش به دست آمد، افرادی که طبقه اجتماعی پایین تری داشتند، امتیاز عقلانیت بیشتری نسبت به طبقه اجتماعی بالا داشتند.

یافته‌ها منطقی به نظر می‌آید. به گفته Jayawickreme؛ افرادی که در طبقه اجتماعی کارگر بزرگ شدند، باید از منابع مشترک بیشتر از طبقه متوسط استفاده کنند. پس در تکنیک‌های اجتماعی کارآزموده شده و مناقشات‌شان با هم‌نوعانشان را هموارتر می‌کنند. در مقابل افرادی که در طبقه متوسط اجتماعی قرار دارند، سعی دارند بر تحصیلات خود تمرکز کنند، که میزان IQشان را بالا می‌برد، اما برای کسب مهارت‌های مناقشاتی به آن اندازه تلاش نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید عقلانیت خود را ارتقا دهید، سعی کنید در تفکر راجع به یک بحث، زمان تفکر (صحبت با خودتان)، از زبان شخص سوم استفاده کنید.

در ذهن‌تان خودتان و شخصی که با او مشاجره کرده‌اید را با اسم مشخص کنید، این کار باعث می‌شود موقعیت را از چشم فردی خارج از این ماجرا ببینید. و موقعیت‌هایی که تجربیاتتان و انتظاراتتان مشخص نیست را جست‌وجو‌کنید. برای این کار می‌توانید در یک فستیوال فیلم چندملیتی شرکت کنید.

در نهایت، Grossman می‌خواهد یافته‌هایش در زمینه عقلانیت مردم طبقات مختلف اجتماع گسترش دهد. او می‌گوید:

اگر نتایج بسیار پربارتری هم اظهار شود، جای تعجب نیست. اما فعلا نمی‌توان راجع به آن صحبت کرد چون اطلاعات کافی در دسترس نیست. من بسیار علاقمندم تا با دونالد ترامپ هم مصاحبه‌ای داشته باشم.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید