انتشار این مقاله


آیا قلب زنان در برابر استرس آسیب‌پذیرتر است؟

استرس عوارض زیادی بر روی رگ‌ها می‌گذارد و در این بین خانم‌های دارای مشکلات قلبی آسیب پذیرترند.

مطالعۀ جدیدی بیان می‌کند که استرس عوارض زیادی بر روی رگ‌ها می‌گذارد و در این بین خانم‌های دارای مشکلات قلبی آسیب پذیرترند.


مقاله مرتبط: حقایقی پیرامون بیماری‌های قلبی و بانوان


تحقیقات اخیر نشان داده است که در مقایسه با همتایان مرد، زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر در معرض «ایسکمی قلبی» در پاسخ به استرس‌های ذهنی قرار دارند.

ناراحتی قلبی
این اتفاق به کاهش فشار جریان خون به سمت قلب مربوط می‌شود که می‌تواند ریسک عوارض قلبی مرگ‌آور را افزایش دهد.

مقاله مرتبط: انواع بیماری‌های قلبی


در مطالعۀ جدید، محققان علت این پدیده را کشف کرده‌اند: در حین استرس‌های روان‌شناختی، زنان در معرض تنگی عروق بیشتری نسبت به مردان قرار دارند.

محققان بیان کردند که یافته‌های جدید بعضی واقعیت‌های موجود را برجسته‌تر می‌کنند. دکتر نیکا گلدبرگ می‌گوید:

از گذشته پزشکان بر روی این موضوع که ناراحتی‌های فیزیکی بر قلب و رگ‌ها چه تاثیری می‌گذارند تمرکز داشته‌اند. اما نباید عوارض ناراحتی‌های روانی بر این اندام را نادیده گرفت. و این آگاهی در بین زنان از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی هم‌چنین افزود:

تنها یک راه‌حل خاص برای مقابله با استرس وجود ندارد. برای برخی از افراد پیاده‌روی مناسب‌تر است؛ حال آن که برای برخی دیگر اپلیکیشن‌های آموزش‌دهنده شیوه‌های کسب آرامش تاثیرات مطلوب‌تری دارد. و در موارد حادتر وجود یک متخصص ضروری است.

از آن‌جایی‌ که منبع استرس افراد با یکدیگر متفاوت است بنابراین لازم است که هر فرد به طور انفرادی تحت درمان و معالجه قرار بگیرد.

جزئیات تحقیقات انجام شده

این مطالعه ۶۷۸ آزمودنی را در برمی‌گرفت. مشاهده شد که پلاک‌هایی که در رگ‌های بزرگ‌تر ایجاد می‌شود می‌تواند سبب بروز علائمی اعم از درد قفسه سینه و مشکلات‌ تنفسی بشود. و در صورتی که پلاکی باز شود و تمام رگ را در برگیرد می‌تواند سبب بروز حمله قلبی نیز بشود.

پلاک قلبیمحققان هر یک از بیماران را در معرض یک استرس روانی قرار دادند و تصاویر قلبی هر یک را بررسی کردند تا ببیند آیا ایسکمی قلبی برای این افراد اتفاق می‌افتد یا خیر.

به طور کلی حدود ۱۵ درصد از بیماران تحت بررسی چه مرد و چه زن ایسکمی قلبی ناشی از استرس روانی داشتند. اما دلایل اصلی این اتفاق بین دو جنس متفاوت بود.

در زنان دلیل اصلی این حادثه گرفتگی رگ‌های کوچک بود. در حالی‌که دلیل اصلی روی دادن ایسکمی در مردان افزایش ناگهانی فشارخون در رگ‌ها و ضربان قلب در اثر استرس بود. دکتر واکارینو توضیح می‌دهد:

در حال حاضر شناخته شده است که اختلال میکروواسکولار در خانم‌ها بیشتر از آقایان اتفاق می‌افتد. این اتفاق به دلیل مشکلاتی که در رگ‌های کوچک مشروب‌کنندۀ قلب پیش می‌آید، رخ می‌دهد. این رگ‌ها توسط پلاک‌ها گرفته نمی‌شوند، اما آسیب‌هایی که به آن‌ها وارد می‌شود بر مختل‌کردن فشار خون تاثیر می‌گذارد. به عبارت ساده‌تر این رگ‌های کوچک استراحت نمی‌کنند و همین امر سبب بروز مشکل می‌شود.

با اشاره به گفته دکتر گلد برگ و بالا بودن میزان اختلال میکروواسکولار بین خانم‌ها می‌توان دلیل بیشتر بودن گرفتگی رگ‌های خونی در بین زنان را توضیح داد.

راه‌ حل‌های پیشنهادی

دکتر واکارینو می‌گوید بیشتر افراد درگیر با ایسکمی ناشی از استرس، متوجه آن نمی‌شوند؛ چرا که کاملاً بدون علامت و خاموش است.

وی افزود:

بیشتر افراد منبع استرس زندگی خود را می‌دانند به عبارتی استرس در دنیای کنونی یک امرشایع است اما آن‌چه مهم است طریقه کنار آمدن با این استرس است.

تکنیک‌های ساده‌ای مانند مدیتیشن و ریلکسیشن برای شروع گزینه مناسبی هستند. ورزش منظم مانند پیاده‌روی روزانه نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

مدیتیشنورزش‌ و فعالیت فیزیکی سبب رقیق‌تر شدن خون و رگ‌ها می‌شود. این دقیقاً متضاد اتفاقی است که در اثر استرس بر رگ‌ها می‌افتد.

دکتر واکارینو می‌گوید: پیام کلی ما این است که هر فرد باید سالم‌ترین راه برای مقابله با استرس را پیدا کند و این امر برای خانم‌ها مهم‌تر است.

او خاطرنشان کرد که هنوز روشن نیست که این‌گونه گرفتگی رگ در اثر استرس بین خانم‌های بدون مشکلات قلبی نیز رخ می‌دهد یا خیر.

همچنین محققان نمی‌دانند که آیا این واکنش‌‍‌های کوتاه‌مدت مشاهده شده در تحقیقات دوام طولانی مدت‌تری دارد؟ و این که آیا در دراز مدت سبب حملات قلبی می‌شود؟  پاسخ این سوالات هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و در تحقیقات بعدی مورد بررسی قرارخواهد گرفت.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید