انتشار این مقاله


اتومبیل‌های بدون راننده در حال تردد در خیابان‌ها: به ۲۰۱۸ خوش آمدید!

در طول سال ۲۰۱۷ شاهد برداشته شدن گام‌های بزرگی در زمینه اتومبیل‌های بدون راننده بودیم.

در طول سال ۲۰۱۷ شاهد برداشته شدن گام‌های بزرگی در زمینه اتومبیل‌های بدون راننده بودیم. این تکنولوژی برای مدتی در افق‌های دوردست به نظر می‌رسید اما اکنون به شکل‌های مختلف وارد خیابان‌ها شده‌ است.

در سال ۲۰۱۷ کمیته‌های کنگره ایالات متحده آمریکا قانون Self Drive را تصویب کردند، که یک حرکت پیشگامانه برای معرفی ایمن بودن اتومبیل‌های بدون راننده بود. این لایحه تنظیم‌شده به خودروسازان اجازه می‌دهد که در سال اول تولید ۲۵ هزار دستگاه از این خودروها را به فروش رسانده و این میزان را در عرض سه سال به سالانه ۱۰۰ هزار افزایش دهند.

در حالی که قانون Self Drive کنگره را رد کرده، اما هنوز تایید مجلس سنا را نگرفته است. هر چند مجلس سنا سایر موافقت‌ها به خصوص در زمینه اجازه دسترسی وسایل نقلیه بدون راننده به شبکه‌های جاده‌ای را اعلام کرده است. با این حال کمپانی‌های مختلف اتومبیل‌سازی در حال آماده شدن برای آزمایش اتومبیل‌های بدون راننده در سال‌های اخیر هستند.

کمپانی جنرال موتورز یک نمایش عمومی از خودروهای بدون راننده خود برگزار کرده بود. در همین حال اوبر (Uber) یک برنامه آزمایشی برای اجرای طرح تاکسی‌های بدون راننده طراحی کرده است که برنامه چندین ساله و هدف نهایی سرویس‌های هم‌سفری آنلاین می‌باشد.

اتومبیل‌های بدون رانندهتسلا موتورز در خط مقدم حرکت به سمت تولید اتومبیل‌های بدون راننده می‌باشد که از ابتدا جزو شرکت‌های متعهد به این برنامه بود. ایمیل‌های لورفته از این کمپانی در ماه می و ژوئن ۲۰۱۷ بیان می‌کنند که این شرکت در حال طراحی و برنامه ریزی روی بدون راننده کردن کامیون‌های سمی تسلای معروف خود هستند.

سایر تولیدکنندگان در برنامه‌های خود برای تست اتومبیل‌های بدون راننده کاملاً محافظه‌کارانه و سختگیرانه عمل می‌کنند. برای مثال کمپانی تویوتا انتظار ندارد که تا سال ۲۰۲۰ خودروهای بدون راننده خود را وارد جاده‌ها کند.

راه‌بندانهای احتمالی

به نظر می‌رسد که خودروهای بدون راننده طریقه سفر کردن ما را تغییر داده و بر روی طراحی فضاهای شهری تاثیر بگذارند.

جنسن هانگ مدیرعامل انویدیا (NVIDIA) باور دارد که تولید و بهره‌برداری کامل خودروهای بدون راننده حداقل چهار سال زمان خواهد برد. رئیس بخش خودروهای بدون راننده شرکت جنرال موتورز نیز عقیده مشابهی دارد و گفته است که برنامه‌های ایلان ماسک (مدیرعامل کمپانی تسلا) در راستای آپدیت کردن تسلاهای کنونی و رساندن آن‌ها به مرتبه ۵ تقریباً یک امید واهی است.

اتومبیل‌های بدون راننده

مسئله‌ای که تقریباً تمام کمپانی‌های سازنده راجع به آن اشتراک نظر دارند این است که آزمایش‌های بیشتری در این زمینه لازم است. خودروی خودران گوگل در حال حاضر در میانه آزمون‌های فراوان، عملکردی بهینه در آب و هوای برفی از خود به نمایش گذاشت.

در سال آینده کالیفرنیا قصد دارد تا برنامه تست خودروهای خودران را گسترش دهد که به نظر می‌رسد کمپانی‌های مختلف حدود ۲۸۵ خودروی بدون راننده را وارد شهر‌های متفاوت کنند. در ماه‌های آتی از حضور راننده در این خودروها صرف‌نظر خواهد شد و اجازه داده خواهد شد که رانندگی مستقل از طریق شیوه‌های آن و بدون هیچ‌گونه راننده حاضر انجام شود.

قطعاً این دسته آزمایش‌ها بدون خطر نیز نبوده‌اند. در نوامبر ۲۰۱۷ یکی از این اتومبیل‌ها در یکی از خیابان‌های لاس وگاس تصادف کرده و به مدت دو ساعت در همان وضعیت باقی ماند. هر چند که مقصر این تصادف خودروی معمولی دارای راننده بود! در هر حال احتمال رخ دادن چنین حوادثی زیاد است اما امیدواریم که با گذشت زمان به ناچیزترین مقدار ممکن برسند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید