انتشار این مقاله


نحوه تنفس شما، توانایی تأثیرگذاری بر احساسات شما دارد

تنفس‌کردن به نظر جزو حوصله‌ بر ترین کار‌های روزانه هر شخص است. جای خوش‌حالی این است که این فرآیند کاملا به‌طور ناخودآگاه انجام می‌گیرد. به نظر می‌رسد که دم و بازدم مرتبط با حالت ذهنی شما باشد. وقتی که پر‌استرس هستید مقداری بسیار کم از هوا را وارد ریه‌های خود کرده و به سرعت آن را […]

تنفس‌کردن به نظر جزو حوصله‌ بر ترین کار‌های روزانه هر شخص است. جای خوش‌حالی این است که این فرآیند کاملا به‌طور ناخودآگاه انجام می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که دم و بازدم مرتبط با حالت ذهنی شما باشد. وقتی که پر‌استرس هستید مقداری بسیار کم از هوا را وارد ریه‌های خود کرده و به سرعت آن را بازدم می‌کنید. اما هنگامی که آرام هستید تنفسی کم‌سرعت و عمیق را تجربه خواهید کرد.

مطالعات دانشمندان حاکی از آنست که علاوه بر تأثیر حالات روحی بر نحوه تنفس، ارتباطی دوطرفه نیز برقرار است. این بدان معناست که شیوه تنفس شما توانایی تأثیرگذاری بر حالات روانی شما دارد.

به گفته پروفسور مارتین پائولوس، روان‌پزشک دانشگاه کالیفرنیا، تنفس هوشیارانه‌ی عمیق و کم‌سرعت توانایی آرام‌سازی و القای آرامش در افراد را دارد. در واقع تنفس آرام سبب می‌شود مغز ما متقاقد شود که در همه چیز آرام است!

متأسفانه بسیاری از ما به شیوه نامناسب تنفس می‌نماییم. برای بسیاری از ما، تنفس عمیق حالتی غیرطبیعی به حساب آمده و این موضوع علل متفاوتی دارد. بطور مثال تغییر در شکل بدن سبب می‌شود تا بسیاری از افراد به حبس کردن تنفس خود بپردازند. شکم تخت به عنوان عاملی جذاب در شکل ظاهری، یکی از دلایل اصلی حبس تنفس توسط افراد است.

این دم و بازدم سریع در واقع موجب القای حس اذیت‌کننده و هیجان‌انگیزی می‌گردد. در سال ۲۰۱۲ نیز در مطالعه‌ای از ۴۶ نوازنده زن و مرد درخواست شد تا به مدت ۳۰ دقیقه تنفس عمیق و کم سرعت، قبل از نوازندگی داشته تا بازخورد بیولوژیکی آن را مشاهده نماید. نتایج حاکی از کاهش علائم اضطراب بود. این یافته‌ها برای افرادی با اضطراب شدید می‌تواند مفید واقع شود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *