انتشار این مقاله


سوفل قلبی (بخش سوم: درمان)

سوفل قلبی، عارضه‌ای است که شامل بروز صداهایی غیرطبیعی در سیکل قلبی، به علت عبورِ آشفته‌ی جریان خون ایجاد است و معمولا، با استتوسکوپ قابل تشخیص است. در بخش سوم، روش‌های مختلفی که به برطرف کردن علت‌های بروز این عارضه می‌پردازند، بررسی خواهند شد. با دکتر مجازی همراه باشید… یک سوفل قلبی بی‌گناه، معمولا به […]

سوفل قلبی، عارضه‌ای است که شامل بروز صداهایی غیرطبیعی در سیکل قلبی، به علت عبورِ آشفته‌ی جریان خون ایجاد است و معمولا، با استتوسکوپ قابل تشخیص است. در بخش سوم، روش‌های مختلفی که به برطرف کردن علت‌های بروز این عارضه می‌پردازند، بررسی خواهند شد.
با دکتر مجازی همراه باشید…


یک سوفل قلبی بی‌گناه، معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد چراکه عملکرد طبیعی قلب با اختلال مواجه نیست و درصورتی که نتیجه‌ی یک بیماری مانند هایپرتیروئیدیسم باشند؛ با درمان بیماری، از بین می‌روند.
درصورتی که فرزند شما به این عارضه دچار است، ممکن است مصرف دارو یا قرار گرفتن تحت عمل جراحی ضروری نباشد؛ پزشک با توجه به شرایط بیمار در طول زمان، تصمیم قطعی خواهدگرفت.

درمان دارویی

تجویز دارو با توجه به فاکتورهای زیادی مانند علت بیماری، سن و جنسیت بیمار و… انجام می‌شود. برخی داروهایی که ممکن است برای درمان سوفل قلبی تجویز شوند عبارت‌اند از:

  • داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند (داروهای ضدانعقاد) شامل آسپرین، وارفارین (کومادین) یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) برای شرایطی که امکان ایجاد لخته‌ی خون در قلب وجود دارد، تجویز می‌شوند.
  • داروهای دیورتیک که مایعات اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کنند که می‌تواند به بهبود برخی شرایط که ممکن‌است باعث سوفل قلبی شوند مانند فشاخون بالا، کمک کند.
  • مهارکننده‌ی آنزیم تبدیل‌کننده‌ی آنژینوتانسین یا ACE موجب کاهش فشارخون می‌شود و از این طریق می‌تواند صداهای غیرطبیعی سوفل قلبی را کاهش دهد.
  • استاتین‌ها به گروهی از داروها اطلاق می‌شود که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند؛ کلسترول بالا ممکن‌است منجر به بدتر شدن برخی مشکلات دریچه‌های قلب که در بخش اول مقال معرفی شده‌اند، شود.
  • بلاک‌کننده‌های بتا باعث کاهش فشارخون و ضربان قلب می‌شوند؛ هم‌چنین به بهبود برخی مشکلات دریچه‌ها کمک می‌کنند.

عمل‌جراحی

تنها راه درمانی برای بسیاری از مشکلات قلبی، عمل جراحی ترمیمی یا جایگزینی می‌باشد. بسته‌به شرایط بیمار، پزشک ممکن است یکی از گزینه‌های زیر را برگزیند:

ترمیم دریچه:

دربرخی موارد سوفل قلبی، دریچه‌ی مورد نظر نیازی به جایگزینی دارد و قابل ترمیم است؛ برخی از عمل‌های جراحی ترمیمی عبارت‌اند از:

  • والووتومی (valvotomy): پروسه‌ای است که برای رفع تنگی یک دریچه به‌کار می‌رود و شامل جایگذاری کاتتری کوچک که دارای یک بالون گسترش پذیر است، درون دریچه‌‌ی مربوطه می‌باشد.
  • آنولوپلاستی (Annuloplasty): در این پروسه، جراح یک حلقه‌ی مصنوعی را در بافت اطراف دریچه قرار می‌دهد تا سوراخ‌های غیرطبیعی بسته‌شده و یا بافت شل شده به حالت سابق خود بازگردد.
  • ترمیم بافت حمایت کننده‌ی دریچه‌ها: دریچه‌های قلب توسط طناب‌های وتری به گروهی عضله با نام عضلات پاپیلاری  (papillary muscles) متصلند؛ اختلال درهریک از این ساختارها می‌تواند منجر به ناهنجاری در دریچه‌ها و سوفل قلبی شود. این راه درمانی شامل کوتاه‌کردن یا جایگزینی این ساختارها می‌باشد.

جایگزینی دریچه‌ها:

 دربسیاری از موارد، تنها راه درمان سوفل قلبی، جایگزینی دریچه‌ی معیوب است. گزینه‌های این روش عبارت‌اند از:

  • جراحی باز قلب: استفاده‌ی عمده‌ی این روش برای درمان استنوزیش قلبی است و شامل جایگزینی دریچه‌ی نازک‌شده با یک دریچه‌ی مکانیکی یا بافتی است؛ دریچه‌های مکانیکی از فلز ساخته شده‌اند و ریسک ایجاد لخته‌ی خون را به‌همراه دارند؛ درنتیجه بیمار باید پس از جراحی، داروهای ضدانعقاد نظیر وارفارین مصرف کند. دریچه‌ها بافتی می‌توانند از اهداکنندگانی غیرانسانی مانند گاو یا انسان خارج شده و اغلب، مجددا به جایگزینی نیاز دارند.
    پیوند دریچه‌ی پولمونری از بدن خود بیمار نیز در برخی موارد ممکن است.
  • جایگزینی ترنس‌کاتتر دریچه‌ی آئورتی (TAVR): شامل جایگزینی دریچه‌ی آئورت با یک ریچه‌ی مصنوعی از طریق یک شریان در پا یا شکاف کوچکی در سینه‌است.
    روش TAVR معمولا برای بیمارانی استفاده می‌شود که از استنوزیس شدید آئورت رنج می‌برند و پیش‌تر، عمل‌های جراحی دیگری روی آئورت خود انجام داده‌اند.
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید